Tips tegen sigarettenrook van de buren?

06-08-2021 om 20:36 uur

Hallo,

Sind iets meer dan een jaar heb ik de diagnose Astma gekregen. Sindsdien ben ik aan het uitzoeken hoe ik het best mijn medicijnen moet gebruiken, wanneer ik ze moet gebruiken en wat 'normaal' is bij Astma patiënten en wat zogezegd (zorgelijke) klachten zijn.

Mijn vraag is, ik heb drie buren, naast, onder en tegenover die alle drie roken. De rook komt dan via mijn raam naar binnen. Ik merk dat ik met elke keer iets meer last ervan krijg, ik de vorm van benauwdheid. Ik ga dit komende donderdag natuurlijk ook voorleggen aan de arts, maar ik vroeg me af of jullie tips hebben. Verhuizen is helaas geen optie, raam dicht werkt lang niet altijd (meestal is het dan al te laat) en ik heb ze ook al vriendelijk gevraagd ergens anders te roken en de reden uitgelegd.
Zit die benauwdheid tussen de oren omdat ik het ook gewoon zo vies vind of komt dit daadwerkelijk van de Astma? Ik word er ook s nachts van wakker.

Bedankt voor de reacties!

Login of registreer om te reageren
07-08-2021 om 09:44 uur

benauwd worden van rook kan idd.
De enige optie is bij het rook weg blijven, dus raam dicht houden.

Login of registreer om te reageren
07-08-2021 om 13:59 uur

Hier ook last van, ramen en deuren dicht (luchten gaat hier gewoon bijna niet wat juist zo belangrijk is) en open op momenten dat ze er niet zijn of als je een beetje hun rooktijden herkent dan daarbuiten openen. Regelmatig hier enorme benauwdheid erdoor en het is extreem frustrerend. Verhuizen is ook de oplossing niet, want je weet nooit of je ineens nieuwe buren krijgt die wel weer roken. Wij kwamen hier wonen zonder rokende buren en nu hebben we kettingrokers als buren. Ze weten dat ik er enorm benauwd van word, maar ja het is hun eerste levensbehoefte 🤷🏻‍♀️ En normaal ademhalen die van mij en dan maar alle ramen, deuren en ventilatieschachten dicht…

En nee dit zit niet tussen je oren helaas hoort dit echt bij astma en hebben veel mensen met astma last van sigarettenrook

Login of registreer om te reageren
07-08-2021 om 14:31 uur

Ik heb ook buren die roken op het balkon wat grenst aan mijn balkon. Gelukkig heb ik een hoek appartement en kan ik aan de andere kant wel mijn ramen open zetten maar op het balkon blijft het opletten en af en toe halsoverkop naar binnen vluchten.

Login of registreer om te reageren
07-08-2021 om 14:39 uur

Helaas mijn buren doen dat ook, steken helaas ook regelmatig een vuurkorf. Ik word daar altijd bloedchagrijnig van. Mijn slaapkamerraam ligt ook nog op die kant. Ze weten ervan. Sterker nog de buurman heeft zelf longproblemen 🙈
Maar helaas, leven en laten leven zeggen ze dan 😖

Login of registreer om te reageren
07-08-2021 om 14:46 uur

Heel vervelend, net als vuurkorven en bbq maar er is amper iets tegen te doen lijkt wel.
buiten roken hele vooruitgang, ja in restaurant ed zeker wel maar in rijtjeshuizen en flats houd de roker zijn huis schoon en een ander zit in de stank...
Je hebt 't pas door als je niet rookt of een longproblemen hebt dat is zo lastig uit te leggen, ze wapperen het net zo makkelijk weg als de rook zelf.
Humortip:zet keihard 't nummer op van Boudewijn de Groot :als de rook om je hoofd is verdwenen...
Het is gewoon enorm rot!
Sterkte!

Login of registreer om te reageren
08-08-2021 om 07:42 uur

Verhuizen is helaas geen optie. Daar los je het probleem niet mee op.
Ik had vroeger buren die buiten op het balkon rookte. Ik deed de ramen s'morgens vroeg al open als de buren nog op bed lagen. Of ik deed de ramen open als ze er niet waren. Mijn keuken had een klein raam aan de galerij kant vaak kon ik dat raampje wel open zetten als er niemand stond te roken.

Een familielid had COPD en had in de huiskamer een luchtreiniger staan om geuren enz... te filteren. Alleen zijn die apparaten best prijzig.

Login of registreer om te reageren
08-08-2021 om 17:05 uur

Helaas zijn er nog steeds mensen die echt niet in de gaten hebben dat sigarettenrook,ook buiten, erg in hakt op mensen met Astma/COPD.

Het de mensen duidelijk maken lukt ook mij niet en moet helaas mijn eigen maatregelen treffen, want anders blijf je aan de gang en blijven ze je steeds zien als zeikerd.

Ik leef ondertussen zo veel mogelijk in mijn eigen wereld en geleidelijk aan ga je die nieuwe wereld ook accepteren, maar het blijft een strijd om een fijne dag/week te hebben, vooral nu het weer ook niet mee zit.

Sterkte allen.

Groeten,

Boemer👊💪

Login of registreer om te reageren
08-08-2021 om 17:40 uur

luchtreiniger kopen ook al kost dat wat geld. werken uitstekend,zelfs als gerookt in huis.

Login of registreer om te reageren
09-08-2021 om 08:03 uur

@exloermond129 dan moet je daar wel tegen kunnen, hier in huis kan dat bijvoorbeeld niet gebruikt worden.

Mijn ziekenhuis heeft foldertjes met roken is zo 2019 en als we bij het ziekenhuis zijn waar roken verboden is, dan delen we die vaak uit en verontschuldigen mensen zich. Met je buren kan je misschien filmpjes laten zien of her proberen uit te leggen en te vragen bijvoorbeeld of er tussen 9 en 10 niet gerookt kan worden zodat je even je huis kan luchten bijvoorbeeld of een ander tijdstip. Hier ging het in het begin goed totdat de buurvrouw een vriend kreeg die ook rookt en die relatie slecht ging en daarbij covid. Nu voelt ze zich bij alles aangevallen, hoe goed we de communicatie theorieën ook toepassen. Dus vanuit de ik-positie etc. Wel weet ik ongeveer haar rooktijden dus als ze niet spontaan is dan gaat het vaak goed gelukkig.

Hopelijk kan je wat afspreken met je buren zonder je deuren of ramen even open te doen en continu alert te moeten zijn om een nare situatie te voorkomen

Login of registreer om te reageren
10-08-2021 om 22:02 uur

Bedankt allemaal voor de reacties! Helaas is mijn ene buurman niet alleen meer aan de normale sigaretten, als je begrijpt wat ik bedoel. De andere die houd zich 3 dagen aan de gemaakte afspraken en dan begint het liedje van vooraf aan. Zodra ik het ruik gooi ik de ramen dicht, maar ook door de dichte ramen komt het heen. Helaas geen regelmatige rooktijden, aangezien we allemaal in een hotel werken met onregelmatige werktijden. Dit houd dus ook in dat ik snachts om 3 uur soms wakker wordt van de lucht en dus als een gek uit bed spring om alles dicht te gooien, wat blijkbaar tot lachbuien bij de buren resulteert. De luchtreiniger ga ik eens naar kijken! Gelukkig gaat een van de buren straks ergens anders wonen! Dat is in ieder geval al iets! Helaas wordt hier in Duitsland (hier woon ik momenteel) nog slechter omgegaan met astma als in Nederland, er is veel minder begrip voor. Ik zal de tips toepassen, bedankt allemaal! Donderdag maar horen of de arts ook nog iets te vertellen heeft :)

Login of registreer om te reageren