Even voorstellen

19-07-2021 om 22:21 uur

Hallo,

Ik ben Martine 46 jaar en al sinds 2006 hyperreactieve astma, helaas reageer ik op sigarettenrook, uitlaatgassen en rook in zijn algemeenheid, daarnaast van januari tot oktober/november (afhankelijk van hoe het jaar is verlopen) hooikoorts.

Mijn astma is niet onder controle te krijgen, loop al ruim 2,5 jaar met een luchtweginfectie, nu heb ik iom mijn longarts mijn foster 200/6 van 2 x daags 2 puffjes naar 4x daags 2 puffjes, als ik het onder controle heb dan mag ik naar 3 x daags, vooralsnog lijkt het te werken het gaat op en af.

Maar ik heb niet meer als voordien 8 x ventolin aerosol nodig.

binnenkort wederom longfunctie testen en eindelijk behandelplan maken. Wordt dus vervolgd, zijn er trouwens meer mensen met niet allergische hyperreactieve astma?

Hebben meer mensen met deze vorm, moeite met in stellen? Tips zijn welkom

Login of registreer om te reageren
20-07-2021 om 03:26 uur

Welkom op dit forum.
Wat lastig, als je zo heftig reageert op rook, uitlaatgassen en daarbij hooikoorts.

Er zijn zeker meer mensen met ongecontroleerd niet-allergisch, hyperreactief astma.
Je vraagt om tips. Hierbij noem ik er een paar.
- Ben je onder behandeling bij een longverpleegkundige? En heb je een astma actieplan? Een longverpleegkundige kan je veel tips over leefregels geven. Die tips, en je stappenplan voor medicatie, kun je vastleggen in een astma actieplan. Zodat je weet wat je wanner kunt doen.
- Je lijkt je prikkels al goed te kennen. Soms is het de moeite waard om nog eens een half jaar alle prikkels goed bij te houden, welke klachten je er van kreeg, en wat je toen deed om het te verminderen. Dat kan veel extra inzicht geven, waardoor je makkelijker preventief kunt handelen met bijvoorbeeld dagplanning, medicatie of rust.
- Je hooikoortsmedicatie (ik ga er vanuit dat je die hebt) kun je misschien onder de loep nemen. Valt daar nog iets te halen met wijzigingen van middelen of doseringen?

Hopelijk helpt de verhoging van Foster voldoende. Succes!

Login of registreer om te reageren
20-07-2021 om 14:13 uur

Hoi nee geen actieplan, dat zou komende tijd gemaakt gaan worden, maar door verhoging van koper wat mogelijk ook al die klachten veroorzaakt, iom longarts eerst afgesproken om dat te behandelen en daarna te kijken wat het voor mijn astma doet.

Dus afspraak longartsen is in overleg tijdelijk on hold gezet. Eerst kijken wat er voor winst te behalen valt uit het behandelen vd hoge koper (bloed getest, kans op Wilson is heel klein).

Nee er is nooit een actieplan gemaakt (altijd oude bijna met pensioen longartsen gehad) hooikoorts medicatie valt vrees ik weinig winst te behalen, ik reageer het beste op die uit de tijd van mijn oma 1e generatie en die worden vaak uit de handel gehaald, de modernere doen helemaal niets pffff. Maar ook daar wil ik nog naar laten kijken door de longarts eerst koper even naar beneden krijgen, heeft ook invloed op luchtwegen vandaar

Login of registreer om te reageren