Spirometrie in coronatijd

03-07-2021 om 10:16 uur

Hallo,

Volgende week heb ik na 1,5 jaar een spirometrie. Ik moet eerlijk bekennen dat ik mij zorgen maak om de besmetting tijdens de spirometrie voor MIJ. Overal lees ik hoe de medewerker zich kan en moet beschermen maar ik lees eigenlijk nergens hoe de patiënt beschermd wordt.

De spirometrie vindt plaats in een klein hokje zonder ramen. Ik moet ‘s middags dus die dag waarschijnlijk al meerdere mensen voor mij geweest. De bacterie filters die worden gebruikt zijn niet getest op COVID volgens alles wat ik heb kunnen lezen maar “zouden moeten beschermen” Als ik voor mezelf spreek hoest ik vaak tijdens de spirometrie en ook wel eens in de slang. Het is een soort doorhoesten tijdens het langzaam uitademen.

Ik ben al zo’n 10 jaar longpatient. Na mijn 40ste problemen gekregen als niet roker. Nog nooit is er iets uit de spirometrie gekomen waar we iets mee “moesten” Ik ben weliswaar niet stabiel maar na vaak wisselen eindelijk een combinatie van medicijnen gevonden die het goed doet bij mij.

Ik vind het fijn dat de inhaalslag weer begint maar ik vraag me oprecht af of het risico het waard is om iets te doen wat toch nooit iets oplevert. Ik krijg ook een longfoto en ze gaan bloedprikken. Vermoeden van een auto-immuunziekte. Ik ben patiënt op een afdeling voor zeldzame longziekte. Stel de zorg daar zeer op prijs maar ze geven zelf aan dat ze er alles aan doen om besmetting te voorkomen maar het nooit 100% is uit te sluiten. Ik ben wel gevaccineerd maar mijn gezondheid is momenteel wankel. Mijn saturatie is normaal al rond de 92 dus als ik COVID krijg en hij zakt 10% dan heb ik wel echt een probleem.

Zouden jullie afbellen?

Login of registreer om te reageren
03-07-2021 om 10:55 uur

Vervelend, dat je je zorgen maakt om Covid te krijgen door van het blazen van een spirometrie.
Kiezen kan ik niet voor je doen, wel wat relativeren.

Tot nu toe heb ik nog nooit gehoord of gelezen dat een Covid-infectie te herleiden was tot het blazen van een longfunctietest.
Sowieso, als je Covid-19 krijgt, weet je gelukkig nooit van wie je dat kreeg. De corona heeft geen kaartje met afzender bij zich. Je kunt dus hooguit een sterk vermoeden hebben.

Ook een stabiele spirometrie zegt iets over je longfunctie en/of hoe en in welke richting verder onderzoek gedaan kan worden, lijkt mij. Maar dat kun je met je arts misschien bespreken?

Hopelijk neem je voor jezelf een goede beslissing, of je je spirometrie wel of niet laat doorgaan.
Sterkte en succes!

Login of registreer om te reageren
03-07-2021 om 11:03 uur

Uit mijn eigen ervaring heb ik me geen moment druk gemaakt over spirometrie blazen en ik lees overal dat mensen niet mogen blazen en ik heb in de hele covidtijd heel vaak moeten blazen, ze maken alles goed schoon en vertrouw ze bij ons wel heel erg. Zelf zou ik gaan, ben enorm vatbaar voor alle virussen en ik denk niet dat ze een onnodig risico zouden lopen.
Niks is 100% uit te sluiten, ook in het griepseizoen niet en erbuiten ook niet. Heb zelf geen besmetting gehad met covid-19 en heb echt regelmatig een longfunctietest gehad, voor november 4 in 2020 en vanaf november bijna elke 2 maanden tot nu toe. Misschien stelt u dat wat gerust.
Bij enorme twijfel zou ik dan met de arts overleggen en uw zorgen uiten en ook het nut ervan uit uw oogpunt.
Persoonlijk zou ik gewoon gaan aangezien het soms wel echt wat bij kan dragen aan diagnostiek ook al verwacht je er weinig van, omdat er eerder weinig toevoeging uit kwam.

Login of registreer om te reageren
03-07-2021 om 11:33 uur

Ook buiten coronatijd zou er een miniem risico kunnen zijn op een besmetting. Veel mensen die een bacterie bij zich dragen, blazen ook. Maar alles wordt goed gereinigd en ontsmet. Toen ik moest blazen zat er een plastic scherm tussen de assistente en mij en zij droeg bovendien nog een mondkapje.

Login of registreer om te reageren
03-07-2021 om 12:58 uur

In het kader van een normale periodieke controle heb ik in januari j.l. midden in de coronatijd een spirometrie geblazen.
Zelf heb ik er toen geen moment aan gedacht dat ik door de apparatuur besmet zou kunnen worden met het coronavirus (of welk ander virus dan ook).
Ook als ik er wel aan gedacht had zou ik toch gegaan zijn.
Je kunt er immers nooit van uit gaan, dat je vrij van besmettingsgevaar ook maar iets zou kunnen doen.
Je zult echt moeten vertrouwen op de deskundigheid en zorgvuldigheid van het personeel dat de spirometrie afneemt.
Doe je dat niet dan blijf je aanhikken tegen je twijfels. Het corona virus zal niet verdwijnen.
Het griepvirus ook niet en de vele andere besmettingsgevaren ook niet. Blijven uitstellen gaat dus niet helpen.

Login of registreer om te reageren
03-07-2021 om 13:47 uur
Reactie op Maarten1

In het kader van een normale periodieke controle heb ik in januari j.l. midden in de coronatijd een spirometrie geblazen.
Zelf heb ik er toen geen moment aan gedacht dat ik door de apparatuur besmet zou kunnen worden met het coronavirus (of welk ander virus dan ook).
Ook als ik er wel aan gedacht had zou ik toch gegaan zijn.
Je kunt er immers nooit van uit gaan, dat je vrij van besmettingsgevaar ook maar iets zou kunnen doen.
Je zult echt moeten vertrouwen op de deskundigheid en zorgvuldigheid van het personeel dat de spirometrie afneemt.
Doe je dat niet dan blijf je aanhikken tegen je twijfels. Het corona virus zal niet verdwijnen.
Het griepvirus ook niet en de vele andere besmettingsgevaren ook niet. Blijven uitstellen gaat dus niet helpen.

Ik snap dat dit geldt als je alleen voor jezelf beslist maar ik ben ook mantelzorger van iemand die het AstraZeneca vaccin heeft gekregen. Buiten het feit dat mijn zorg dan wegvalt als ik ziek word wil ik haar absoluut niet aansteken.
Het griepvirus is natuurlijk iets heel anders voor mij dan het coronavirus. Met name omdat mijn saturatie normaal al heel laag is dus veel zakken is per definitie IC. Ik snap je antwoord maar het feit dat je er totaal niet over na hebt gedacht is natuurlijk persoonlijk. Ik wil gewoon weten hoe risico’s voor de patiënt worden geminimaliseerd.

Login of registreer om te reageren
03-07-2021 om 15:05 uur

Je zegt dat je wilt weten hoe de risico's voor de patiënt worden geminimaliseerd.
Ik sluit me aan bij eerdere antwoorden. Maar zoals ik het lees, maak je je veel zorgen. Daarom denk ik nog een keer mee, naast mijn eerdere relativeringen:
- de longfunctieafdeling bellen en vragen hoe zij deze risico's minimaliseren. Welke maatregelen nemen ze precies? Stel ze de vragen die je hier ook stelt (bijvoorbeeld dat hoesten in de slang)
Als ervaringsdeskundige weet ik alleen dat ieder ziekenhuis zijn eigen protocol heeft. In het ene ziekenhuis pak je je eigen losse spulletjes uit, in het volgende ziekenhuis zit er plastic om sommige delen van de apparatuur. Hoe dat in jouw ziekenhuis gaat zul je moeten navragen.
- vragen of je afspraak op maandagochtend kan, als eerste. Zeker als er in het weekend geen longfuncties worden geblazen, lijkt mij dat je dan de minste kans op besmetting van welke infectie dan ook hebt.
- vragen of je de ruimte eerst mag zien, en dan pas beslist of je de spirometrie blaast.

Afijn. Je zult voor jezelf een beslissing moeten nemen waar je achter staat. Eventuele consequenties kun je dan het makkelijkste dragen.
Nogmaals succes met je besluit.

Login of registreer om te reageren
03-07-2021 om 15:09 uur

De enige die kan beslissen of het veilig voelt ben je zelf. Daarbij kan je zoveel mogelijk informatie proberen te verzamelen om je beslissing te beargumenteren. Suus geeft hier boven goede tips maar ik zou ook navragen of de uitkomsten van de spirometrie gevolgen hebben voor je behandeling of niet

Login of registreer om te reageren
03-07-2021 om 15:24 uur
Reactie op Juno92

Uit mijn eigen ervaring heb ik me geen moment druk gemaakt over spirometrie blazen en ik lees overal dat mensen niet mogen blazen en ik heb in de hele covidtijd heel vaak moeten blazen, ze maken alles goed schoon en vertrouw ze bij ons wel heel erg. Zelf zou ik gaan, ben enorm vatbaar voor alle virussen en ik denk niet dat ze een onnodig risico zouden lopen.
Niks is 100% uit te sluiten, ook in het griepseizoen niet en erbuiten ook niet. Heb zelf geen besmetting gehad met covid-19 en heb echt regelmatig een longfunctietest gehad, voor november 4 in 2020 en vanaf november bijna elke 2 maanden tot nu toe. Misschien stelt u dat wat gerust.
Bij enorme twijfel zou ik dan met de arts overleggen en uw zorgen uiten en ook het nut ervan uit uw oogpunt.
Persoonlijk zou ik gewoon gaan aangezien het soms wel echt wat bij kan dragen aan diagnostiek ook al verwacht je er weinig van, omdat er eerder weinig toevoeging uit kwam.

Dat is goed om te horen en inderdaad: vertrouwen is een groot ding en als ze je dat kunnen geven is het allemaal ook een stuk makkelijker.

Er is bij mij nog nooit een verandering in de behandeling na spirometrie voorgesteld ondanks de wisselende uitslagen. Simpelweg omdat ze weten dat er immuun problemen zijn en waar het vandaan komt maar er valt weinig aan te doen, ik val onder de zeldzame ziektes en daar is het altijd puzzelen. De spirometrie is een aanvulling maar zeker niet leidend in de behandeling.

Ziekenhuis is erg vriendelijk en misschien komt het ook wel dat ze juist mij hebben gebeld begin van de pandemie dat een spirometrie niet veilig voor mij zou zijn. Ik ken meerdere mensen die daar ook lopen en die wel moesten komen. Dat komt dus ook omdat mijn casus zo zeldzaam is en ze geen risico wilden nemen volgens de longarts.

Maar goed ik wijd teveel uit 😌 We gaan het dan maar gewoon proberen.
Dank voor de reacties allemaal

Login of registreer om te reageren
03-07-2021 om 20:06 uur

@Cherishe bij mij gaat het om een instabiel ernstig astma en vanwege medicatiewisseling en afbouw van prednison heb ik daarom vaak moeten blazen. Zelf nooit nagedacht eigenlijk over de risico’s (deels omdat ik
weet dat mijn longarts mij geen onnodig risico wil laten lopen), ik weet dat mijn longarts bij influenza mij al zoveel mogelijk thuis wil houden en minder snel opneemt in risicovollere periodes, dus laat staan bij covid-19. Bij mij speelt er mogelijk wat auto-immuun maar kunnen ze door de prednison niet goed onderzoeken. Ik weet ook dat ze bij ons weinig mensen een longfunctie hebben laten blazen tenzij ze het echt nodig vonden.

Vertrouwen is zeker een groot woord en voorzichtigheid kan nooit kwaad, je kan altijd bellen met de afdeling zoals Suus en Daantje ook aangeven en vragen om extra informatie. Bij mijn ziekenhuis pak ik zelf de mondstukken uit het plastic en plaats ik die op het apparaat en direct erna gooi ik het weg en ontsmetten zij meteen het apparaat. Ook is de rest zoals Thirza het beschrijft bij mijn ziekenhuis.
En zo te horen is je longarts ook voorzichtig en neem ik aan dat die geen longfunctie zou aanvragen als hij/zij het niet nodig of teveel risico vindt.

Login of registreer om te reageren
04-07-2021 om 06:36 uur

Hallo, ik heb woensdag geblazen, heb er niet over nagedacht of het veilig was of niet.Heb er hier in Belgie nooit iets over gelezen.Ik ben zeer voorzichtig met corona zelfs al ben ik al 2x gevaccineerd.Ik zou mij geen zorgen maken, de verzorgers weten wel wat ze doen, ze zijn in ziekenhuizen zeer voorzichtig zeker voor ons longlijders, ze weten hoe gevaarlijk corona is voor ons.Succes met de blaastest!Voor iedereen fijne zondag, hier één met ganse dag regen.

Login of registreer om te reageren