Uitleg longfunctie

20-06-2021 om 21:36 uur

Wie kan mij mijn longfunctie uitleggen
Fvc 73%
Fev1 38%
Tiff 42%
Dlco 42%
Kco 46%
Begrijp er niets van. Ik zou copd gold 3 hebben

Login of registreer om te reageren
21-06-2021 om 02:33 uur

Ik kan je niet alles uitleggen, maar:

Fev1 is de 1 secondewaarde die je uitblaast. Hierbij haal je die adem en blaas je in 1x vol kracht alles uit. Op basis van geslacht, leeftijd en gewicht wordt een voorspelling gedaan en u blies 38% van deze voorspelling van wat u zou kunnen blazen waarbij 80-120 volgens mij als normaal gezien worden.

FVC of de geforceerde vitale capaciteit is de totale hoeveelheid lucht die na een volledige inademing maximaal kan worden uitgeademd;

FEV1/FVC of de Tiffeneau-index is de verhouding van de twee vorige parameters. Normaal zal iemand 70 tot 80% van zijn vitale capaciteit kunnen uitademen tijdens de eerste seconde van een geforceerde uitademing;

DLCO = diffusie, de mate waarin de long zuurstof kan opnemen. kan verlaagd zijn bij emfyseem of longfibrose

Kco heeft ook te maken met diffusie maar dan mbt koolstofmonoxide, maar kan de betekenis niet zo snel in abn vinden en ben niet helder genoeg om dit juist te omschrijven.

Vraag alles ook uitgebreid aan uw eigen arts en wat dit voor u betekent en dergelijke. Op https://www.longfonds.nl/longziekten/copd staat veel over copd uitgelegd, wat het is en dergelijke.
Hopelijk is het zo ietsje duidelijker. De percentages zijn veelal gebaseerd op uw waardes op basis geslacht, lengte, leeftijd en gewicht ten opzichte van het gemiddelde van iemand met hetzelfde geslacht, leeftijd, gewicht en lengte.
Spaar al uw vragen ook voor uw arts, schrijf ze op en vraag ze het hemd van het lijf daar zijn de voor:)
Sterkte met het verwerken van dit alles

Login of registreer om te reageren
21-06-2021 om 13:37 uur

Even als aanvulling op de uitleg van NckIIe:
Gold classificatie van de ernst van de COPD:
Gold 1 : lichte COPD: FEV1 is gelijk aan of hoger dan 80% van voorspelde waarde (maar FEV1/FVC is lager dan 70%)
Gold 2 : matige COPD: FEV1 is gelijk aan of hoger dan 50% maar lager dan 80% van voorspelde waarde
Gold 3 : ernstige COPD: FEV1 is gelijk aan of hoger dan 30% maar lager dan 50% van voorspelde waarde
Gold 4: zeer ernstige COPD: FEV1 is gelijk aan of lager dan 30% van de voorspelde waarde.

Een FEV1 van 38% wordt dus inderdaad geclassificeerd als COLD 3

Login of registreer om te reageren
27-06-2021 om 20:35 uur

Dank jullie wel voor jullie uitleg !😊

Login of registreer om te reageren