Hartoverslagen door astma medicatie

16-06-2021 om 12:16 uur

Hallo,

Via deze weg hoop ik iets te mogen vragen.

Op 29 maart kreeg ik een rare hartslag. Dit hield aan tot 10 mei. De eerste twee weken was het constant, daarna had hij ook wel goede periode, van ongeveer 15 tot 20 minuten. De huisarts heeft toen een holteronderzoek laten doen. Ze zei dat er hartoverslagen te zien waren en ik werd doorgestuurd naar de cardioloog. Gisteren heb ik uitgebreide onderzoeken gehad. Het hart zelf zag er goed uit. De klachten had ik eerder ook al, ik had toen van de huisarts Bisoprolol gekregen.

Al vanaf baby jaren, ik ben nu 38 jaar, heb ik astma. Ik heb altijd veel medicijnen gehad en op dit moment heb ik Fluticason 250 mg, Serevent 25 mg en de Ventolin 100mg. Ook heb ik allergie medicijnen Levocetirizine. Allen gebruik ik meerdere keren per dag.

In het ziekenhuis zei de verpleegkundige dat de hartoverslagen wel eens konden komen door de astma medicijnen. Na afloop van alle hart onderzoeken zei de cardioloog te willen stoppen met de Bisoprolol. Zijn idee was dat ik het daar nog wel eens extra benauwd van kon hebben.

Ik ervaarde de hartoverslagen als beangstigend. Alles ging gisteren heel snel. De kans voor vragen waren er niet echt en vaak komen deze bij mij ook later. Vandaar dat ik hoop dat ik hier iets zou mogen vragen. Kan je door medicijnen als Fluticason, Serevent last krijgen van hartoverslagen die lang aanhouden? en klopt het ook dat het niet wordt aangeraden om een betablokker bij dit type medicijnen in te nemen?

Het kost mij best wel moeite om met de Bisoprolol te stoppen. Ik ben bang dat de hartoverslagen weer in die mate terug zal komen en ik dan geen medicijnen meer heb. Ik had zelf niet direct het het gevoel dat ik het benauwder had van de Bisoprolol maar misschien is het onbewust wel het geval.

Alvast heel hartelijk bedankt voor de antwoorden.

Groetjes

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
15-07-2021 om 09:45 uur

beste
middelen voor astma kunnen het hart beinvloeden en andersom ook. betamimetica (salmeterol en salbutamol in jouw geval) kunnen hartritme problemen geven. vaak is dat een snellere hartslag maar overslagen kan ook. meestal zijn die onschuldig maar kunnen wel erg vervelend aanvoelen. als je hart daar zo gevoelig voor blijkt is het raadzaam toch te proberen prikkels te vermijden. daar heb je vast algemene adviezen al over gehad (niet teveel koffie bijvoorbeeld) . daarnaast bergijp ik dat je meerdere malen per dag ventolin gebruikt. dat is eigenlijk een teken van onvoldoende onderhoudsmedicatie. je moet die zo instellen dat je ventolin max tweemaal per week nodig hebt. betablokkers zijn niet per se aangewezen bij overslagen. je hebt kennelijk wel ervaren dat de bisoprolol helpt. veel astma patienten kunnen die best gebruiken zonder meer astmaklachten te krijgen.
kortom de beste route is je astma anders in te stellen: sterkere onderhoudsmedicatie (mn de fluticason) zodat je ventolin nog maar beperkt nodig hebt. daarnaast loont het de moeite een ander soort luchtwegverwijder te proberen (anticholinergicum) of dat ook helpt tegen je astma benauwdheid . antiicholinergica geven niet zoveel irritatie van het hart. ook anticholinergica zijn er in kortwerkende en langwerkende vorm. mocht dat allemaal niet veel uitrichten voor je overslagen en bisoprolol helpt daar echt wel voor dan is bisoprolol waarschijnlijk wel toepasbaar.

Login of registreer om te reageren