Rest infiltraat zichtbaar op longfoto

08-06-2021 om 10:32 uur

Goedemiddag,

Afgelopen week heb ik een X-Thorax gehad n.a.v. een eerdere verdenking van een longontsteking en daaruit kwam het volgende: "Klein gebiedje van consolidatie apicaal links. Verdenking op een klein restinfiltraatje". "Advies controle over 3 weken".

Na contact met de huisarts wat dit precies betekent, werd mij aangegeven dat dit waarschijnlijk te maken heeft met de eerdere longonsteking en hier nog iets van zichtbaar is nu in de long. Deze longonsteking is een week of 3 geleden behandeld met antibiotica. Het betrof een 'verdenking' omdat ik verder geen last had van hoesten, kortademigheid of zo. Wel koorts en pijn in de rug toen.

Mijn vraag is of ik inderdaad dit drie weken moet afwachten en/of dit iets anders kan zijn wat wel urgente aandacht nodig heeft? Dus ik ben niet helemaal zeker waarom dit 3 weken moet duren.

Heeft er iemand een advies/ervaring hiermee?

Bedankt. Met vriendelijke groet

Login of registreer om te reageren
05-10-2021 om 20:26 uur

Het antwoord, 3 weken wachten, lijkt me vrij normaal en geen reden tot ongerustheid. Het is juist een mooi extraatje dat je terug mag komen en ze het een en ander nog even goed bekijken. Ik denk bijna zeker, dat er niets urgent is. Ik ben erg bekend met longontstekingen en littekens en ongeregeldheden zichtbaar op een thorax.

Login of registreer om te reageren
06-10-2021 om 06:22 uur

En (long)foto’s laten vaak een “vertraagd” beeld zien, niet helemaal de stand van vandaag zegmaar. In heel acute gevallen herhalen ze foto‘s wel frequent maar bij zo’n controle is het beter dat er wat tijd tussen zit, omdat dat dan een betrouwbaarder beeld van de verandering geeft
En als ze zich zorgen zouden maken over iets “geks” zouden er sneller en wellicht ook andere onderzoeken plaatsvinden. Ik denk dat je je niet te grote zorgen hoeft te maken...
Beterschap!

Login of registreer om te reageren