Astma speelt ineens sneller op (sigarettenrook)

31-05-2021 om 13:47 uur

Ik wist geen betere topic titel...

In de herfst en winter heb ik veel last van houtkachels. Door mijn werk ben ik in de middag tot het begin van de avond buiten om de post te bezorgen. Tot en met medio april heb ik op aanraden van de huisarts tweemaal per dag 2x 100mg Flixotide gebruikt en het ging beter. Bij nood mag ik ventolin gebruiken.
Nu zijn gelukkig de houtkachels uit, maar ik merk dat ik ineens bijzonder snel en heftig reageer op sigarettenrook. Nu was dat toch al een trigger, maar nu hoef ik maar een enkele roker te passeren op straat of een buurman rookt op het balkon en ik krijg een heftige pijn op de borst die pas weggaat na een inhalatie met ventolin.
Is dit normaal, dat de ene trigger wegvalt dat dan de andere trigger een veel heftiger reactie geeft?
Zal ik hiervoor de huisarts bellen?

Login of registreer om te reageren
31-05-2021 om 14:34 uur

Ik zou sowieso bij verslechtering contact opnemen met je huisarts. Je reageerde er al op schrijf je maar nu heftiger, dat kan allerlei oorzaken hebben. Zelf merk ik dat ik heftiger reageer op prikkels als ik moe ben, verkouden ben of aan het worden ben, het weer al niet mee zit bijvoorbeeld en als alles meezit kan ik beter tegen de triggers.
Hopelijk kan de huisarts je helpen en heb je snel minder last. Lijkt me lastig zo’n beroep met astma. Succes!

Login of registreer om te reageren
31-05-2021 om 14:39 uur

Dank je wel @Nckiie
Ik ga morgen even bellen, moet ook nog een afspraak maken voor een uitstrijkje, dus misschien is het te combineren.
Het vreemde is dat ik me juist heel goed voel de laatste tijd. Geen last van verkoudheid of andere narigheid.
Ja, postbezorgen is niet helemaal het optimale beroep met astma, maar aan de andere kant heb ik ook het gevoel dat het mij fitter houdt, behalve dan in de winter/herfst..

Login of registreer om te reageren
31-05-2021 om 14:59 uur

Voor mij is sneller reageren op prikkels een teken dat het niet helemaal goed gaat met mijn longen dus ik zou zeker even overleggen

Login of registreer om te reageren
01-06-2021 om 06:16 uur

@Daantje Dank je wel. Ik heb gebeld en om 11:15 kan ik al terecht!
Gelukkig voel ik me voor de rest superfit, het is alleen die sigarettenrook....

Login of registreer om te reageren
05-06-2021 om 08:49 uur

De huisarts gaf aan dat de sigarettenrook een "Fight-Flight-Freeze" reactie oproept en dat dan mijn ademhalingsspieren verkrampen. Ze gaf als tip om te proberen rustig te blijven, bij de trigger vandaan te gaan, de ventolin te nemen en pas weer verder te gaan met activiteiten als de pijn weer weg was. Als dit niet lukt, dan krijg ik een verwijsbrief voor een fysiotherapeut.
Ik mag nu 3 tot 4 keer ventolin gebruiken en als ik meer nodig heb dan moet ik weer langs komen.
En zodra het mag, wil ze weer een longfunctietest afnemen, want dat is door Corona veel te lang geleden en ze wil graag weten hoe ik ervoor sta.

Login of registreer om te reageren