Verschil mesh vernevelaar en met compressor

29-05-2021 om 06:30 uur

Beste,

Ik gebruik een vernevelaar voor combivent 4-6x per dag. Vanuit het ziekenhuis heb ik een vernevelaar gekregen zo’n grote (van Phillips) met compressor die veel lawaai maakt, over het algemeen maak ik gebruik van deze.
Om toch ook af en toe eens weg te kunnen heb ik zelf van Phillips een mobiele mesh vernevelaar bijgekocht, die gebruik ik 1-2x per dag maar soms ook dagen niet. Ik heb gemerkt dat als ik behoorlijk dicht zit het met de mesh minder goed werkt maar verder heb ik het idee dat deze net zo goed is. Dus nu gebruik ik deze ook voor m’n nacht verneveling.
Mijn vraag is klopt het dat deze net zo goed is als de grote? En zou ik dus prima ‘s nachts hiermee uit de voeten kunnen tenzij ik me heel slecht voel. Mijn longarts weet dat ik ook de mobiele heb, maar had deze vraag nog niet gesteld.
Bedankt.

Groet Annika

Login of registreer om te reageren
29-05-2021 om 07:27 uur

Zelf heb ik beide, althans de wineb go een mobiele versie met compressor die ook in de auto opgeladen kan worden en de philips Innospire go met mesh technologie. Wat ik vooral als verschil merk is dat je met de mesh meer nevel tegelijk binnen krijgt. Ik gebruik het liefst alleen de mesh variant, omdat hij stil is en ik heb er net zoveel baat bij als met de compressorvariant.
Zeker ‘s nachts gebruik ik de mesh, dan maak ik voor mijn gevoel niet het hele huis wakker en ik krijg daadwerkelijk meer lucht.

Als ik heel benauwd ben heb ik beide geprobeerd en gemerkt dat met beide ikzelf eigenlijk gewoon meer medicatie nodig heb dan die ene verneveling (in mijn geval alleen atrovent). Als het qua hoeveelheid kon mocht ik van mijn longarts ook over op alleen de mesh, helaas mag je deze maar 3x gebruiken per dag. Dus voor zover ik weet werkt deze net zo goed, hij is alleen gevoeliger om kapot te gaan en je kan bijvoorbeeld geen zout ermee vernevelen.

Login of registreer om te reageren
29-05-2021 om 12:42 uur

Een mesh (het "zeefje) gaat niet zo heel lang mee he. Als je een maandpakket a.b. zoals QuinsAir krijgt, zit er een nieuwe bij. Ik heb in het ziekenhuis gehoord dat 6 maanden echt wel de limit is. Ook moet hij dagelijks in alcohol gelegd worden.

Login of registreer om te reageren
29-05-2021 om 13:06 uur

Ik vind de mobiele sowieso het fijnste werken .
Snel en geruisloos.
Hij gaat alleen niet zo lang mee als de vaste vernevelaar. Heb hem wel naar gebruik hem niet.
Ik gebruik dagelijks de mobiele 4 / 5 x daags.
3 x is de max bij de Philips innospire go.
Ik heb daarom 2 opzet stukken.
Dagelijks in een sopje en 1 x in de week uitkoken volstaat.
Nadeel je mag er geen zout mee vernevelen.

Login of registreer om te reageren
29-05-2021 om 13:13 uur

@Thirza nou de Innospire mag absoluut niet in de alcohol is mij gezegd. Mag hem alleen uitkoken en in sopje leggen en dan goed uitspoelen. Je mag hem ook maar max 3x gebruiken omdat hij niet lang meegaat en dan gaat het mondstuk een jaar mee als je combivent of atrovent verneveld is mij verteld.

Ik moet zeggen dat mijn andere vernevelapparaat meer kuren vertoond, verstopte vernevelsetjes ondanks dagelijks in sop en alcohol etc

Login of registreer om te reageren
29-05-2021 om 14:25 uur

De innospire go is niet geschikt om vaker dan 2-3x per dag te gebruiken zoals hiervoor al geschreven. Mijn leverancier heeft deze uit het (uitleen) assortiment gehaald vanwege enorm veel problemen.
Dit geldt niet voor alle mesh vernevelaars. De Pari velox bijvoorbeeld is ook stil, heeft een lagere flow en kun je wel vaker per dag gebruiken.

Het ‘sneller’ met de innospire go betekent wel dat er dus ook veel meer medicatie loos de lucht in wordt geblazen. Misschien dat je iets meer binnenkrijgt tijdens je inademing, maar met astma is je uitademing verlengd en gedurende je uitademing blaast je apparaat ook gewoon door. Een vernevelaar met een lagere flow heeft meer tijd nodig, maar je krijgt uiteindelijk meer medicatie binnen.

Als ik het erg benauwd heb (als in: niet meer in staat zijn zelf in te ademen, volledig dicht zitten) gebruik ik toch echt m’n ‘stofzuiger’, die heeft zo’n flow dat dat me er doorheen sleept.

Login of registreer om te reageren
01-06-2021 om 12:44 uur

Bedankt voor alle antwoorden! Ik gebruik de innospire go dus nu inderdaad 1-2x per dag waarvan dus 1x de nacht verneveling is en 1x evt als ik niet thuis ben. Voor ‘s nachts vind ik het wel fijner omdat het snel is en stil, en ik dus niet in de woonkamer hoef te gaan zitten om m’n vriend niet wakker te maken. En verder gebruik ik dan de innospire deluxe. Ik spoel het na elk gebruik goed uit, leg het regelmatig in een sopje en steriliseer alles in een elektrische Flessensterilisator, dat werkt goed voor mij. En als ik volledig dicht zit werkt voor mij toch echt de compressor beter, dat zit hem denk ik in de flow zoals Emma ook aangeeft.

Login of registreer om te reageren
02-06-2021 om 13:18 uur

In elkaar zetten bij uitkoken, nooit aan gedacht
Doen jullie dat?
T zou voor mij voor mn Akita set gelden, maar ik merk geen vervorming

Login of registreer om te reageren
02-06-2021 om 16:26 uur

Compressor van Akita is, de rest is materiaal van de Pariboy. Is van ander kunststof gemaakt dan de innospire deluxe. Mondstuk is een stuk steviger. Potje juist minder hard kunststof.

Login of registreer om te reageren
02-06-2021 om 18:27 uur

@Edelweiss ik laat de mijne inderdaad in elkaar bij het uitkoken, omdat mij dit door mediq werd verteld

Login of registreer om te reageren