Vervangende Puffer

22-05-2021 om 13:14 uur

Geacht Forum,
Bij mijn laatste bezoek aan mijn longarts is voorgesteld om een drietal puffers te vervangen naar 1 puffer.

De onderstaande puffers zouden vervangen kunnen worden door 1 puffer

Het gaat om het volgende,
Spiriva Respimaat 2,5 mcg / DO Patr 60DO

Servent 25 mcg/DO CFKVR SPBS 120DO

Alvesco 160 Aerosol 25 mcg/DO SPBS 60DO

Deze bovenstaande puffers konden als proef vervangen worden door
Trimbow Aerosol 87/5/9 mcg/Dosis Spuitbus 120DO

Nu is mijn vraag kan dit nadelige gevolgen hebben voor mij?
Zijn de werkbare stoffen in Trimbow wel de juiste?
Ik heb hem 2 weken gebruikt, maar werd er benauwder van. Ik gebruik nu weer mijn oude puffers.
Zijn de stoffen in de trimbow wel gelijk aan de genoemde puffers

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
25-05-2021 om 14:56 uur

De oude drie puffers waren een ontstekingsremmer (alvesco, een inhalatiesteroïd) en 2 soorten langwerkende luchtwegverwijders (spiriva en serevent).
Veel patiënten vooral met COPD gebruiken die alle drie, en dat betekent dus vaak 3 verschillende puffertjes op meerdere momenten van de dag. Dat is voor veel patiënten onhandig. Vaak hebben die verschillende puffertjes elk hun eigen gebruiksaanwijzing en niet iedereen kan daar goed mee omgaan.
Daarom hebben geneesmiddelenfabrikanten verschillende combinaties van medicamenten samen in één puffer gestopt. Dat is gemakkelijker aan te leren en handiger in gebruik.
Trimbow is zo'n combinatiepreparaat waar zowel een ontstekingsremmer (in dit geval beclomethason) als 2 soorten langwerkende luchtwegverwijders (formoterol, een zusje van de salmeterol uit de serevent en glycopyrronium, een broertje van de spiriva) in zitten.
Het klopt dat het andere stofjes uit dezelfde categorie zijn. Ze lijken allemaal veel op elkaar. De verschillen zijn maar klein en meestal kun je ongestoord wisselen, als de toedieningsvorm (de puffer, het apparaatje) maar hetzelfde is. Dat is hier eigenlijk wel het geval. De trimbow zit net als de alvesco en de serevent in een spuitbusje. De respimat werkt net even anders maar lijkt er wel een beetje op. Er komt een wolkje van het medicament uit als je hem activeert.
De stoffen zijn dus niet hetzelfde maar ze zijn wel allemaal van dezelfde soort. Veel mensen vinden het fijn om maar één puffer te hoeven gebruiken.
Als dit toch niet lukt kan het natuurlijk geen kwaad om terug te gaan naar de drie oude aparte puffers.

Login of registreer om te reageren