Ct scan uitslag

20-05-2021 om 16:38 uur

Hallo ik ben rick en ben 20 jaar ik kamp al een jaar en paar maanden met longklachten. Ik heb in die tussentijd 2 x-ray’s waar niks op te zien was ook heb ik een long functie test gedaan daar kwam astma uit. Ik heb ook een ct scan onlangs gehad een HR ct scan zonder contrast en ik had een vraag wat de uitslag betekende. Hier de uitslag: Klinische gegevens:

Bronchiectasien?
Bekend met astma. Tevens Hemoptoe.

CT thorax HR

HRCT van de thorax. Normale densiteit van longparenchym. De bronchuswanden zijn niet verdikt of gedilateerd. Geen haardvorming of infiltraten zichtbaar. Mediastinaal geen klieren. Aan de bovenbuiks organen geen bijzonderheden zichtbaar. Mogelijk is er is sprake van enige leververvetting.

Geen afwijkingen intrapulmonaal. Met name geen bronchiëctasieën.

Dit was de uitslag ik vraag me af of ze hier zeggen dat ze geen longkanker zien, want ik ben echt helemaal gestresst over dat omdat ik al een jaar last heb van licht hoesten en slechte conditie ook sinds kort schouder pijn.

Mvg,

Rick

Login of registreer om te reageren
20-05-2021 om 21:53 uur

Ze zien geen afwijkingen en al helemaal geen longkanker.

'gewoon' astma dus, waarmee ik niet wil zeggen dat dat niet vervelend is.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
21-05-2021 om 09:47 uur

dag Rick. deze scan ziet er prima uit. inderdaad dus geen longkanker. overigens is dat ook geen ziekte die je op je 20 e oploopt. het astma dat bij je is vastgesteld is een goede verklaring voor de hoest

Login of registreer om te reageren
21-05-2021 om 10:55 uur

Schouderpijn heeft misschien te maken met het hoesten. Veel hoesten kan spierpijn geven in je nek, schouders, rug, ribben.
Veel rek- en strekoefeningen kunnen helpen.
Ook een goede hoesttechniek aanleren kan helpen. Dat kan bij een (long)fysio. En als je hoest daar even de tijd voor nemen. Dus stoppen met je activiteit, hoesten, bijkomen en verder gaan. Als je merkt dat je blijft hangen in je hoest en als dat een gewoonte is/wordt, jezelf aanleren om te stoppen met hoesten. Dat kan best lastig zijn, maar kan ook helpen om minder last te hebben.

Login of registreer om te reageren
22-05-2021 om 09:18 uur

Hoi Rick, nooit gaan roken dus. Welke medicijnen heb je gekregen voor je astma?

Login of registreer om te reageren
23-05-2021 om 03:47 uur

Reactie op Thirza
Hoi Rick, nooit gaan roken dus. Welke medicijnen heb je gekregen voor je astma?

Dank jullie allemaal voor de reacties!!! Ik ga met de oefeningen beginnen en een longfysio benaderen. Tevens mijn astma puffertje is relvar ellipta 184/22mcg dosis van 30dagen

Login of registreer om te reageren