Diffusie moet hier. Nader onderzoek volgen

20-05-2021 om 10:27 uur

Beste deskundige,
Sinds 14 jaar COPD 1. Tot 2017 met een Tiffany van 60%. Niets om je druk over te maken, zei de longarts.
In 2017 had ik nog een diffusie van 82,5 %.
Vorige week echter 57,5%. Er werd duidelijk gezegd dat het kan liggen aan de longblaasjes. Maar omdat ik ook een paar keer gedotterd ben en ambulant zeer hoge bloeddruk heb(250/150) in rust 110/70)kan het ook daaraan liggen. De Tiffany is nog 52%! In 3 jaar forse daling. Dat terwijl ik 4 keer per week fysio heb of zwem!

Wat volgens de artsen geen rol speelt, is dat ik afwijkend bloed heb. Geen HBA1C maar HBA1 50% C en 50% D. Dragerschap Thalassemie, dat dan ook niet echt actief kan worden en dus ook geen effect kan hebben op zuurstoftransport.
Ik heb echter weleens gehoord, dat uitputting voorkomen moet worden.

Mijn vraag is of naar sterke daling diffusie verder onderzoek verricht moet worden.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
21-05-2021 om 14:02 uur

Beste Fra
Een verlaagde diffusie zien we vaker bij COPD en ik zou deze vraag aan je longarts voorleggen die de test heeft afgesproken.
In principe daalt de diffusie als
- de kwaliteit van het alveolo-capillair membraan verminderd is
- de diffusieafstand vergroot is
- er destructie van het alveolaire opp en/of capillair bed is

Groet, Peter van Tilburg

Login of registreer om te reageren
24-05-2021 om 16:12 uur

Peter,

Dank je wel. Doe ik. Reden, dat ik het hier vroeg. De diffusie was in 2017 nog 82% na 10 jaar Copd. Plotseling keldert het. Ik denk zelf aan het medicijn Ebrantil dat trombocitoprenie kan veroorzaken. Wellicht van effectief op diffusie.

Groet,

Frans

Login of registreer om te reageren