Geluid bij inademen part II

16-05-2021 om 14:07 uur

Onderstaande vraag heb ik een tijdje geleden gesteld. Hierbij een aantal aanvullingen (onderaan).

Hallo Allemaal,

Aangezien ik al maanden lang slecht slaap ben ik na zoeken op dit forum terecht gekomen.
Mijn probleem omschrijving is simpel: als ik in een rustig zit of in bed lig dan hoor ik "geknetter" bij inademen. (ik hoor het vooral van binnen, de buitenwereld hoort het niet).
Het is echt alleen bij in ademen en als het "aan de gang" is dan is het ook echt bij altijd ongeveer bij hetzelfde punt bij het in ademen. Als ik flink hard in adem dan heb ik er geen last van.
Ik begin steeds vaker aan het einde van mijn latijn te zijn. Mijn vrouw en ik slapen al een tijdje apart omdat ze niet tegen mijn "spoken" kan (heel begrijpelijk overigens). Ik stap dus regelmatig gebroken uit bed. Het probleem is dat ik me er zodra het begint op focus en me nog meer bewust van ben.

Ik ben bij de KNO arts geweest en heb een MRI gehad van mijn hoofd. Die ziet er goed uit.
Door mijn wat smalle neus heb ik altijd al last gehad van een verstopte neus. 10 jaar geleden is daarom mijn neusschotje recht gezet. Maar uit de MRI blijkt dat hij nog steeds goed scheef staat.
Toch heb ik inmiddels het idee dat het niet vanuit mijn neus komt omdat als ik deze dicht knijp en door mijn mond adem het ook te horen is.
Ik ben vorige week bij de longarts geweest, volgende week heb ik een scan van mijn longen en hals. Tevens krijg ik dan een longfunctie test. Echter als hij luistert dan hoort hij niks. Gelukkig is het wel mogelijk om het te horen als ik door mijn mond in ademen door het op te nemen via mijn iPhone. Het is een knetterend/knisperend geluid.
Al hoewel de geluiden per avond/nacht is het binnen een tijdsperiode wel hetzelfde geluid. Kortom bijvoorbeeld altijd 2x een "knalletje" en dat dan uren lang bij elke ademteug.

Ik heb een "Littmann Classic III Special Edition stethoscoop" besteld, die komt morgen binnen. Ik hoop dan te kunnen achterhalen of het uit mijn longen komt.

Nog want "kenmerken"
ik heb dus bijna altijd een verstopte neus gevoel.
Ik ben een zij slaper (links), daardoor is mijn linkerneus gat altijd verstopt als ik in bed lig.
Ik heb soms last van maagzuur (ik heb ergens gelezen dat dit voor extra slijm kan zorgen).
Ik heb bijna altijd het gevoel dat ik een brok in mijn keel heb die ik niet weggeslikt krijg
Ik heb gerookt (1 a 2 sigaretten per dag) maar ben daar 1,5 jaar geleden mee gestopt.
Ik adem eigenlijk altijd door mijn neus in.
Als ik uit adem hoor ik het nooit.
Het klinkt als knetteren / belletjes die knappen (slijm?)
Ik heb geen piepende geluiden.
Ik heb een kantoorbaan. Wel is de luchtvochtigheid in ons pand te laag (soms 15%). Daar zijn we mee bezig om met lucht bevochtigers te werken...
Ik heb altijd korstvorming/snot in mijn neus (beetje smerig om zo neer te zetten ) helemaal om dat dit long forum is geen neus forum:)

Ik hoop dat iemand iets herkent, want ik ben bang dat er volgende week niks uit komt. De longarts dacht dat het misschien ook iets astmatisch kon zijn..

Wie kan me helpen

Alvast bedankt voor de eventuele reacties!

Aanvulling 16 mei:

inmiddels heb ik de long/hals foto gehad. Daar is niks op te zien. Ook mijn longfunctie is goed al mis ik 10% capaciteit...
Over 2 weken weer bij de KNO arts langs. Maar ik heb het gevoel dat we op een dood spoor komen.

ik heb een paar aanvullende observaties / vragen:

Het knetteren is vaak aan het begin van de ademteug. Voor mn gevoel op 10-15% (van als ik heel diep in adem)>
Wat me opvalt is dat als ik niet helemaal uit adem (dus bijvoorbeeld tot 20% "laat zitten" lucht niet uit adem) en dan blijf ademen ik het geluid niet hoor. Ik weet niet of ik mezelf helemaal goed uitdruk.. Maar kortom ik kan het geluid voorkomen door niet compleet uit te ademen. In de praktijk niet mogelijk want ik moet het doelbewust doen. Maar het bevreemd me wel.

Als ik mijn neus dichtknijp en door mijn mond adem dan hoor ik het daar:
Als je door je mond adem vullen dan de holtes in je hoofd zich ook met lucht? Of wordt dat gehele gedeelte afgesloten door de mond adem?
Het feit dat ik het ook hoor als ik mijn neus dicht hou zou toch moeten betekenen dat het niks te maken heeft met een scheef neusschot (want ze opperen nu om dat opnieuw recht te gaan zetten, wat ik niet direct zie zitten. Het voelt een beetje als met hagel schieten...)

Wederom hartelijk bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen.

Login of registreer om te reageren
17-05-2021 om 18:59 uur

Hoi!
Ik heb hier ook last van. Geknetter bij inademen maar ook aan het einde van m'n uitademing. Ik heb helaas copd/ longemfyseem en dit past hierbij. Soms is het erger, als ik meer last heb van m'n longen. Merk het vooral als ik ga slapen, heel vervelend ,vooral als ik erop ga letten. Het knettert, net alsof er belletjes stuk gaan. Heel vreemd. Gelukkig heeft de arts bij jou niks kunnen vinden aan je longen? Ben je ondertussen al voor meer onderzoek geweest?

Mvg, Gina

Login of registreer om te reageren
24-05-2021 om 21:25 uur

Beste Jacdj

Vervelend dat je zo'n last hebt van dat knetterende geluid en dat je er zo slecht van kan slapen. Het is met deze informatie moeilijk te beoordelen wat je hebt en waar het geluid vandaan komt. Een KNO-arts kan zeker met onderzoek bepalen of dit wel of niet wordt veroorzaakt door een afwijking op KNO-gebied.

Heel veel sterkte,

Met vriendelijke groet
dr. Maarten H.J.M. Majoor,
KNO-arts en Somnoloog

Login of registreer om te reageren