Verschil tussen puffers en wanneer is er echt sprake van astma?

12-05-2021 om 14:53 uur

Ik heb nogal een lang verhaal om te verklaren waar mijn vragen vandaan komen:
In januari 2020 heb ik een flinke griep gehad. Omdat ik maanden er na nog steeds bleef hoesten ben ik naar de huisarts gegaan. Deze heeft longfoto’s laten maken (2x), waarop geen afwijkingen te zien waren. Vervolgens heb ik de inhalator Foster voorgeschreven gekregen. Deze inhalator hielp, ik hoestte nauwelijks meer, maar ik kreeg veel last van een aantal bijwerkingen (heesheid en spierkrampen). Later heb ik ook een longfunctietest gehad (die duurde even, omdat dit niet kon vanwege de coronamaatrdegelen), maar die liet geen significant verschil zien tussen blazen zonder en met luchtwegverwijder.

Vervolgens is de longarts ingeschakeld die mij in verband met corona alleen maar telefonisch te woord kon staan. Mijn bloed is onderzocht op allergieën, maar uit dit onderzoek is niets naar voren gekomen. Vanwege de bijwerkingen van Foster, ben ik overgegaan op ciclesonide (Alvesco) (eenmaal daags twee pufs) en zo nodig salbuatamol. Dit werkte goed en had minder last van stemproblemen en minder spierkrampen. Tussentijds ben ik op advies van de longarts twee weken gestopt met Alvesco, om te kijken wat er zou gebeuren, maar vanaf dag één kwamen de hoest- en benauwdheidsklachten terug, waarna ik weer verder ben gegaan met Alvesco zoals voorgeschreven. De longarts vond uiteindelijk mijn klachten bij bij astma (niet allergisch astma met hoest) passen en besloot (nog) geen provocatietest te doen, omdat dit vanwege de coronamaatregelen niet kon.

Onlangs is er een nieuwe longfunctietest gedaan en ook uit deze test blijkt geen astma, ondanks dat de klachten onveranderd zijn (maar wel redelijk onder controle zijn dankzij de beide puffers). Ik gebruikte tot vandaag nog steeds Alvesco, maar ik begin steeds meer last te krijgen van bijwerkingen. Zodoende ben ik vandaag opnieuw naar de huisarts gegaan om te vragen of er geen alternatieven zijn, waar ik beter op reageer.
Ik heb namelijk (alsnog) last van stemproblemen (ondanks goed naspoelen na het puffen), huidproblemen, spierkrampen, gewrichtspijnen, somberheid, lusteloosheid, vermoeidheid, hoofdpijn, periodes van wazig zien, gewichtstoename (inmiddels 6 kg sinds start in augustus 2020, vrijwel alleen op mijn buik en wangen), ondanks intensief sporten en gezond eten en mijn bloeddruk (waar ik in het verleden voor behandeld ben, maar die inmiddels onder controle was) is gestegen naar 195/110 in januari 2021. Inmiddels is deze weer onder controle met medicatie. Samen met de huisarts is besloten om de Alvesco opnieuw te staken en te kijken wat er gebeurd met de bijwerkingen en met mijn luchtwegklachten. Aangezien het de vorige keer snel bergafwaarts ging, vind ik dit nogal spannend en heb ik er niet zoveel vertrouwen in dat ik zonder ontstekingsremmer kan. Ik krijg alleen steeds te horen dat er niet echt alternatieven zijn, waarbij geen gebruik wordt gemaakt van corticosteroïden, waar ik nu juist zo’n last van lijk te hebben. Ik vraag me echter af of dit zo is. Ik lees namelijk dat er veel meer inhalators zijn, maar heb dus geen idee of deze ter vervanging kunnen dienen. Kan iemand hier uitleg over geven?

Ik heb dus de voorlopige diagnose astma, omdat tests nu niet beschikbaar zijn of geen astma uitwijzen. Het nadeel hiervan is echter dat de huisarts dit nu als een voorlopige diagnose ziet, waardoor ik dus ook niet vervroegd in aanmerking kom voor een uitnodiging voor de coronavaccinatie. Voor een ‘echte diagnose’, moet je blijkbaar een longfunctietest of een provocatietest hebben die uitwijst dat er sprake is van astma. Of is mijn huisarts hierin gewoon star?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties. Alvast bedankt voor het meedenken.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
17-05-2021 om 15:26 uur

beste
een normale spirometrie sluit astmna inderdaad niet uit. een methacholie provocatietest kan daar meer zicht op geven. een alternatief zou kunnen zijn om piekflow regsitraties te doen in de ochtend en avond gedurende 2 weken. je krijgt dan een piekflowmeter met een dagboekje mee. dat werd vroeger veel gedaan, is tegenwoordig niet meer zo populair maar kan ook nuttige informatie geven. als astma is vastgesteld zijn inhalatiesteroiden de hoeksteen van de behandeling. er zijn diverse varianten met globaal dezelfde werking. keel- of stemklachten kunnen in de regel voorkomen worden met gebruik van alvesco inderdaad, of met gebruik van een aerosol met voorzetkamer waarna goed spoelen gorgelen en doorslikken. vervolgens een maaltijd er achteraan helpt dan nog beter lokale problemen te voorkomen. montelukast (in tabletvorm) biedt soms adequate controle zonder inhalatiesteroiden maar helpt bij een kleiner aandeel van astmapatienten dan dat inhalatiesteroiden dat doen (doen het bijna altijd)

Login of registreer om te reageren
18-05-2021 om 17:20 uur

Bedankt voor uw antwoord. Ik ga dit bespreken met de huisarts.

Login of registreer om te reageren