Samenstelling Vervanging Puffers

10-05-2021 om 15:27 uur

Geacht Forum,
Bij mijn laatste bezoek aan mijn longarts is voorgesteld om een drietal puffers te vervangen naar 1 puffer.

De onderstaande puffers zouden vervangen kunnen worden door 1 puffer

Het gaat om het volgende,
Spiriva Respimaat 2,5 mcg / DO Patr 60DO

Servent 25 mcg/DO CFKVR SPBS 120DO

Alvesco 160 Aerosol 25 mcg/DO SPBS 60DO

Deze bovenstaande puffers konden als proef vervangen worden door
Trimbow Aerosol 87/5/9 mcg/Dosis Spuitbus 120DO

Nu is mijn vraag kan dit nadelige gevolgen hebben voor mij?
Zijn de werkbare stoffen in Trimbow wel de juiste?

Login of registreer om te reageren
10-05-2021 om 19:03 uur

Dit is een prima middel wat vaak gegeven wordt bij COPD.

Login of registreer om te reageren
10-05-2021 om 20:01 uur

Trimbow bestaat uit beclomethason, formoterol en glycopyrronium.

Spiriva is een langwerkende luchtwegverwijder, een parasympathicolyticum. Glycopyrronium uit Trimbow heeft dezelfde werking.

Serevent is een langwerkende luchtwegverwijder, een bèta-2-sympathicomimeticum. Formoterol, uit Trimbow, heeft dezelfde werking.

Alvesco is een ontstekingsremmer. Beclomethason uit Trimbow heeft dezelfde werking.

Dus je longarts heeft gelijk, voor zover ik als leek kan overzien.
Hopelijk slaat Trimbow goed aan bij je.

Login of registreer om te reageren
11-05-2021 om 09:25 uur

Bij COPD is het overigens lang niet zeker dat een medicijn ook inderdaad doet wat je ervan verwacht.
Zoals mijn longarts eens opmerkte "als je luchtwegen al maximaal open staan kun je puffen wat je wilt maar een puffer werkt dan domweg niet". Als je er over nadenkt een vervelende mededeling natuurlijk, maar niet minder waar.
Het voordeel van Trimbow is in jouw geval, dat je af bent van het jongleren met puffers; Trimbow is qua gebruik dus efficienter.
Nadeel kan zijn, dat een gewenste verhoging of verlaging van de dosis van 1 van de samenstellende stoffen niet goed mogelijk is. De werkzame stoffen worden altijd in dezelfde samenstelling geinhaleerd.

Ik gebruikte tot een jaar geleden Spiolto. Dat deed bij mij aantoonbaar bar weinig (ca. 70ml verbetering van de FEV1). Ter info: mijn FEV1 is ca 45%.
De longarts gaf mij toen in overweging om te stoppen met medicatie (dat in het kader van "als je luchtwegen al maximaal.......... etc). Dat durfde ik toen niet aan en heb vervolgens Trimbow gekregen.
Daar heb ik qua bijwerkingen e.d. geen last van; maar of ik er ook baat bij heb ?
Twijfelachtig, maar ik vind de ontstekingsremmer die er inzit wel enigzins geruststellend.

Login of registreer om te reageren
15-05-2021 om 11:05 uur
Reactie op mieke01

Geacht Forum,
Bij mijn laatste bezoek aan mijn longarts is voorgesteld om een drietal puffers te vervangen naar 1 puffer.

De onderstaande puffers zouden vervangen kunnen worden door 1 puffer

Het gaat om het volgende,
Spiriva Respimaat 2,5 mcg / DO Patr 60DO

Servent 25 mcg/DO CFKVR SPBS 120DO

Alvesco 160 Aerosol 25 mcg/DO SPBS 60DO

Deze bovenstaande puffers konden als proef vervangen worden door
Trimbow Aerosol 87/5/9 mcg/Dosis Spuitbus 120DO

Nu is mijn vraag kan dit nadelige gevolgen hebben voor mij?
Zijn de werkbare stoffen in Trimbow wel de juiste?

Trimbow werkt voor mij uitstekend. Ik heb zware copd plus 24/7 zuurstof. Ik moest eerst nevelen waar ik helemaal van in paniek raakte daarna kreeg ik inhalers in poedervorm wat mij ook niet beviel. Toen twee jaar geleden op mijn verzoek Trimbow gekregen op proef voor drie maanden want mijn longarts dacht dat het voor mijn zware copd niet de oplossing was. Maar ik gebruik het nog steeds en bevalt tot nu toe goed. Was ook een stuk minder benauwd met Trimbow. Als ik jou was zou ik het gewoon een keer proberen en kijken of het bevalt. Naast trimbow heb ik ook een snelwerkende inhaler.

Login of registreer om te reageren