Piepen ondanks luchtwegverwijder

25-04-2021 om 18:27 uur

Hoi allemaal,

In januari is vermoedelijk astma bij mij geconstateerd. Hiervoor budesonide novolizer 400 en salbutamol 100 gekregen. Het leek een paar weken terug de goede kant op te gaan, salbutamol verminderde van 5x per dag in het begin naar 1-2x per dag 2,5 maand later, maar het is sinds een week of 2 weer helemaal mis. Ik ben verkouden geweest, mild voor mijn gevoel. Geen slijm, alleen 1,5 week kriebelhoest. Ik ben de afgelopen dagen weer flink benauwd. Begonnen nadat de verkoudheid voorbij was. Ik gebruik weer vaker salbutamol alleen het valt mij op dat ik nu zelfs licht blijf piepen ondanks de luchtwegverwijder. Ik voel mij wel minder benauwd maar het is niet helemaal weg na salbutamol. Echter het hoort toch niet dat je blijft piepen terwijl je een luchtwegverwijder hebt ingenomen? Kan iemand mij hier iets over vertellen? Ervaringen?

Login of registreer om te reageren
25-04-2021 om 19:01 uur

Beste Bloempjuh15,

Bij astma zou salbutamol normaal verbetering moeten geven, maar het kan zijn dat de salbutamol niet voldoende is om de benauwdheid alsook het piepen volledig weg te nemen. Persoonlijk vind ik 1-2x per dag salbutamol nemen in betere tijden enorm hoog. Volgens de bijsluiter mag je het ook max 3-4 per dag innemen en het lijkt mij dan ook dat je astma niet echt onder controle is. Heb je de voorbije weken nog met je arts overlegt? Zonet, dan denk ik dat dit toch de moeite loont.

Ik hoop dat je je snel terug beter voelt!

Login of registreer om te reageren
25-04-2021 om 19:12 uur
Reactie op Tamia

Beste Bloempjuh15,

Bij astma zou salbutamol normaal verbetering moeten geven, maar het kan zijn dat de salbutamol niet voldoende is om de benauwdheid alsook het piepen volledig weg te nemen. Persoonlijk vind ik 1-2x per dag salbutamol nemen in betere tijden enorm hoog. Volgens de bijsluiter mag je het ook max 3-4 per dag innemen en het lijkt mij dan ook dat je astma niet echt onder controle is. Heb je de voorbije weken nog met je arts overlegt? Zonet, dan denk ik dat dit toch de moeite loont.

Ik hoop dat je je snel terug beter voelt!

Ik heb de eerste keer salbutamol gekregen en na 2 weken had ik een nieuwe afspraak. Toen heb ik de budesonide er bij gekregen. Dit was begin februari. Toen heb ik na 4 weken een consult gehad om te kijken hoe het ging. De benauwdheid was toen, begin maart, nog wel aanwezig maar ik hoestte al minder en het vervelende prikkelige gevoel in de longen was ook weg. Ik heb toen aangegeven dat ik nog steeds 2-3x per dag salbutamol nodig had maar ik moest gewoon met dezelfde dosering doorgaan omdat de budesonide nog niet zijn maximale werking bereikt zou hebben na 4 weken. Ik moest over 2 maand weer terug komen. Dat is op 6 mei. Dan gebruik ik 3 maand de onderhoudsmedicatie.

Login of registreer om te reageren
25-04-2021 om 19:16 uur
Reactie op Tamia

Beste Bloempjuh15,

Bij astma zou salbutamol normaal verbetering moeten geven, maar het kan zijn dat de salbutamol niet voldoende is om de benauwdheid alsook het piepen volledig weg te nemen. Persoonlijk vind ik 1-2x per dag salbutamol nemen in betere tijden enorm hoog. Volgens de bijsluiter mag je het ook max 3-4 per dag innemen en het lijkt mij dan ook dat je astma niet echt onder controle is. Heb je de voorbije weken nog met je arts overlegt? Zonet, dan denk ik dat dit toch de moeite loont.

Ik hoop dat je je snel terug beter voelt!

Dus ja.. mijn klachten zijn inderdaad nog niet goed onder controle. 2 weken geleden begon ik wel echt verbetering te merken maar na die verkoudheid.... Zo nu en dan heb ik ook mijn twijfels of het wel astma is maar ik weet ook niet hoe dat precies voelt en het is voor iedereen anders. Normaal werkt salbutamol wel goed en geeft het echt verlichting. Dan lijkt het me wel weer naar astma te neigen. Zeker gezien het feit dat mijn moeder ook astma heeft is de kans dat ik dit ook heb wel aannemelijk.

Login of registreer om te reageren
25-04-2021 om 19:19 uur
Reactie op Tamia

Beste Bloempjuh15,

Bij astma zou salbutamol normaal verbetering moeten geven, maar het kan zijn dat de salbutamol niet voldoende is om de benauwdheid alsook het piepen volledig weg te nemen. Persoonlijk vind ik 1-2x per dag salbutamol nemen in betere tijden enorm hoog. Volgens de bijsluiter mag je het ook max 3-4 per dag innemen en het lijkt mij dan ook dat je astma niet echt onder controle is. Heb je de voorbije weken nog met je arts overlegt? Zonet, dan denk ik dat dit toch de moeite loont.

Ik hoop dat je je snel terug beter voelt!

Overigens staat in de bijsluiter 1-2 pufjes per keer met max. 8 per dag. Ik heb de salbutamol van Mylan. Aan die max. zit ik dus nog lang niet.

Login of registreer om te reageren
25-04-2021 om 19:35 uur

Het kan best dat een verkoudheid je astma even ontregelt en je daardoor nu weer even meer salbutamol nodig hebt. Misschien heb je ook hooikoortsklachten? Ik heb nu zelf ook weer veel meer extra medicatie nodig door de pollen.

Login of registreer om te reageren
25-04-2021 om 19:42 uur

Ik sluit me bij Daantje aan en als je het niet vertrouwt kan je altijd de huisarts eerder bellen, daar zijn ze tenslotte voor. In het begin is alles wennen en lastig inschatten dat herken ik van mezelf ook nog en dan dacht ik al snel ja maar ik ga ze daar toch niet mee lastigvallen... je valt ze er niet mee lastig!

Verkoudheid kan best wel veel invloed hebben en zeker erna nog en inderdaad het hooikoortsseizoen is ook lekker begonnen:(

Login of registreer om te reageren
25-04-2021 om 20:25 uur
Reactie op Daantje

Het kan best dat een verkoudheid je astma even ontregelt en je daardoor nu weer even meer salbutamol nodig hebt. Misschien heb je ook hooikoortsklachten? Ik heb nu zelf ook weer veel meer extra medicatie nodig door de pollen.

Ik heb niet het idee dat ik hooikoorts heb. Althans ik heb verder geen neusklachten. Ik hoest ook nagenoeg niet.. alleen die benauwdheid..

Login of registreer om te reageren