Pijn na pleurodese

25-04-2021 om 13:19 uur

Beste allemaal,

Eind augustus 2020 heb ik een ongeluk gehad met zwaar letsel. Ik heb mijn linkerarm, TH8 ruggenwervel en mijn heiligbeen aan zowel links als rechts gebroken gehad.

Nu heb ik op 18 september 2020 een klaplong gehad vanwege een longkneuzing en zwaar gekneusde ribben. Deze is dmv een thoraxdrain weer goedgekomen.

Op 25 november 2020 heb ik aan dezelfde long een nieuwe klaplong gekregen. Waarschijnlijk vanwege verwaarlozing/ te snel alles op te pakken.

Nu heb en ze bij de 2de klaplong mijn long geplakt dmv een pleurodese en hier heb ik enorme pijn van ondervonden. Hiervoor heb ik de eerste 3 weken oxycodon gehad en dit ook weer afgebouwd. Er werd mij ook verteld dat het nog 3 maanden kan duren, voordat de pijn volledig weg zou zijn. Nu was ik vanaf januari tot begin maart pijn vrij, en vanaf 6 maart 2021 heb ik een enorme druk/steken op mijn borst wat uitstraalt naar mijn oksels, bovenrug, ribben en mijn borsten/tepels.

Ik heb een achtergrond met mijn hart, maar hier is uitgebreid onderzoek naar gedaan en uitgesloten. Ook een longembolie, klaplong en andere ontstekingen zijn twee weken geleden uitgesloten.

Ik heb geen achtergrond betreft copd of andere longaandoeningen, de klachten zijn allemaal gekomen na het ongeluk op 28 augustus 2020.

Wel daalt mijn saturatie elke keer naar 89/90% en mijn hartslag is op dat moment erg hoog. Ik heb al verschillende pijnstilling geprobeerd, maar kan er niet tegen ivm teveel bijwerkingen en alleen paracetamol en ibuprofen helpen niet.

Ik weet dat het waarschijnlijk niks ernstigs is, maar ik ben zo bang en gefrustreerd dat ze weten dat er wel wat is, maar het niet kunnen vinden.. dit maakt mij erg onzeker en ik kan niks op internet lezen over mensen die ervaring hebben met een pleurodese.

Het is nu 4 maanden geleden sinds het plakken en het is nu al iets meer dan 5 weken sinds ik weer zo’n pijn heb.

De doktoren hebben een paar opties:

- dat de pijn van de pleurodese vandaan komt
- syndroom van tietze
- dat het aan mijn bindweefsel ligt
- toch iets met mijn longen.

Door de corona situatie duurt het langer om mij in te plannen voor onderzoeken, daarom wil ik hier een poging wagen.

Kan iemand mij alstjeblieft gerust stellen en tips geven met wat te doen qua de pijn.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
27-05-2021 om 15:47 uur

dag Marissa
wat een vervelende toestand. een pleurodese werkt via ontsteking opwekken in de longvliezen waardoor deze gaan verkleven en niet meer van elkaar los kunnen komen. dat doet in het begin vaak behoorlijk pijn want het longvlies aan de binnenkant van de ribbenkas is erg gevoelig. dat ebt dan meestal na langere tijd gelukkig weg maar kan inderdaad soms een paar maanden wat blijven hangen. als de pijn op een geven moment terugkomt, of weer erger wordt, zou het kunnen zijn dat er sterke verklevingen zijn ontstaan waarbij de long aan het gevoelige buitenste longvlies kan trekken en dat dat gevoelig is. wat ook zou kunnen is dat er niet alleen gekneusde ribben zijn geweest maar wellciht ook gebroken ribben. als die slecht helen kan dat ook een langdurig pijnsyndroom geven. dit laatste zou wel op een scan naar boven moeten komen. het lijkt erop dat je artsen allerlei andere oorzaken inmiddels hebben uitgelsoten. wat je dan hoopt is dat dit gevoel weer tot rust komt naarmate je lichaam hier een evenwicht in heeft bereikt en de verklevingen geleidelijk aan wat zijn opgerekt. ik zou nu niet gaan forceren en even de andere onderzoekn afwachten. als er uiteindelijk niks anders wordt gevonden en het verbetert niet zou je met fysiotherapie wellicht geholpen kunnen worden.

Login of registreer om te reageren