Nieuwe puf Salmeterol/Fluticason

15-04-2021 om 20:41 uur

Beste,

Ik heb sinds dinsdag salmeterol/fluticason. Mijn kortademigheid is verdwenen, piepen nog niet. Ik heb ineens een droge hoest gekregen. Af en toen hoest ik nog flinke stukken slijm op. Ook heb ik nu last van in en uitademen en tijdens het hoesten is het voelbaar op m’n borst en rug.

Mijn saturatie is nu 98% en dik prima.
Tijdens het wandelen vanmiddag ook gemeten toen was die 92%.

Kan het zo zijn dat dit door de pufjes komt?

Login of registreer om te reageren
15-04-2021 om 21:03 uur

Het kan zijn dat je longen nu meer open zijn waardoor je het slijm eruit kunt hoesten nu. Daar kan je ook pijn van krijgen. Als het de komende dagen niet beter wordt, kan je even contact opnemen met de arts.

Login of registreer om te reageren
16-04-2021 om 13:01 uur

Beste Qwendo,

Salmeterol verwijdt vernauwde luchtwegen. Fluticason remt ontstekingen en beschermt de luchtwegen tegen prikkels die benauwdheid veroorzaken. De combinatie vermindert benauwdheid en voorkomt nieuwe aanvallen van benauwdheid. Het kan dus goed dat je hierdoor niet meer kortademig bent.

Een bijwerking van dit medicijn kan o.a. zijn dat je gaat hoesten. Misschien verklaart dat je pijnklachten. Dit hoort binnen enkele uren na inhalatie te verdwijnen. Als het goed is zul je er aan wennen en er na verloop van tijd minder last van hebben. Zoals Daantje al schrijft: als het niet beter wordt kun je het beste even contact opnemen met je arts.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren