Huisarts geweest - niet wijzer

13-04-2021 om 09:52 uur

Ik had vorige week hier een vraag gedropt die beantwoord werd door longarts @Geertjan Wesseling. Helder verhaal.

Opnieuw in t kort;
Ik ben sinds januari weer flink aan de meds (flixotide & salbutamol) vanwege het koude weer wat op mijn luchtwegen slaat. Veel benauwd, snel kortademig bij inspanning, slaap slecht, gereutel en geknisper hoorbaar overdag en als ik lig is het nog veel erger. Wordt vaak wakker in de nacht doordat ik ineens flink slijm ophoest. Krijg minder lucht binnen als ik lig, alsof het wordt dicht geknepen.
Salbutamol gaan 200pufjes id maand door. Houdt sinds de afgelopen weken vocht vast in de benen.

Vanmorgen bij de huisarts geweest.
Ze geeft aan dat ze al hoort dat ik kortademig ben (heb weliswaar maar 350m gelopen naar de huisarts). Ze zegt ook, ik hoef bijna niet te luisteren, want hoor zo ook wel de geluiden tijdens in en uitademen. Reutelen wat ik ‘S nachts nog erger heb. Conclusie huisarts; ja bij het in en uitademen hoor je duidelijk dat je “piept”. Vocht in de benen ja dat zal wel weer afzakken als je astma onder controle is. Mijn voorstel is om voorlopig een langdurige ontstekingsremmer te gaan gebruiken. Combinatie preparaat. En daarnaast zonodig m’n salbutamol gebruiken.
En dan over een week weer kijken hoe het gaat. Gaat het dan niet dan aan de prednisolon en evt hartfilmpje. Ze vond het niet nodig om mij door te sturen voor bloedonderzoek ecg en longarts. Longfunctieonderzoek doen ze voorlopig ook niet vanwege Corona. Ik weet niet zo goed wat ik hiermee moet. M’n meds wordt alleen maar weer opgehoogd. Ben zangeres en alleen maar hees de afgelopen 3 maand. Schiet niet heel erg op.

Login of registreer om te reageren
14-04-2021 om 08:11 uur

Beste Qwendo,

Wij vinden het heel vervelend om te lezen dat je veel klachten hebt/houdt. Wij hebben je vraag niet opnieuw doorgestuurd naar de longarts, omdat hij eerder een duidelijk antwoord heeft gegeven.
Je huisarts heeft een plan voorgesteld. Andere medicatie, een week aanzien en evt. vervolgstappen. Blijf vooral in gesprek met de arts. Blijf aangeven wat je klachten zijn en bespreek je zorgen als je geen vooruitgang boekt en vraag om extra onderzoek en evt. een doorverwijzing naar het ziekenhuis.
Veel sterkte gewenst.

Met vriendelijke groet,
Advieslijn

Login of registreer om te reageren