Opeens chronische bronchitis??

05-04-2021 om 19:38 uur

Ik.
Gezond.
Niet rokende vrouw. 39 jaar. Geen overgewicht.
Heb sinds 8 weken een hoest wat maar niet over gaat. Corona is uitgesloten. Inhalator gekregen tegen benauwdheid. Helpt maar een beetje. Antibiotica gekregen. Dit heeft niets gedaan. Nu 8 wkn later en door de hoest gekneusde rib(ben) erbij gekregen. Het doet pijn. Ik ben moe. Ik wil er vanaf.

Huisarts stelt voor om een kuur prednison te doen.
Hoe denken jullie hier over. Ik zit ook met de vraag hoe kom ik hieraan? Waarom heb ik DIT.
Opeens.. waarom geneest mijn lichaam niet vanzelf..
Moet ik nog ff afwachten?? Gezond eten op tijd naar bed.. rust. Beweging. Of toch aan de prednison?

Login of registreer om te reageren
05-04-2021 om 20:07 uur

Moet je niet eerst een longfunctie test doen?

Gezond eten, op tijd naar bed en genoeg beweging zijn dingen die je eigenlijk altijd zou moeten doen en waar ik nu zeker extra op zou letten. Alleen maar medicijnen erin stoppen heeft geen zin.

Bronchitis is vaak viraal en dan helpt antibiotica niet. Zorg dat je voldoende pijnstillers neemt voor je ribben. Het kan helpen om een kussen tegen je borstkas te houden met hoesten.

Login of registreer om te reageren
06-04-2021 om 09:20 uur

Hoi, de huisarts zal een goede reden hebben om je prednisolon te geven, ik zou dit nemen. Eenmalig een kuur geeft geen schade.
een longfunctie meten lijkt me nu geen meerwaarde. Door de pijn zul je zo en zo minder blazen. Daarbij, goede kans dat het ziek zijn na de kuur over is.
voor de pijn kun je goed paracetamol nemen, dit verzacht de pijn.

hoe je er aan komt? tja., t kan een lelijk virus zijn die lange tijd blijft hangen, dat zie je wel vaker. T kan ook zijn dat er een andere reden is dat je longen geiriteerd zijn, denk aan een astma of chronische bronchitis.
en hoe je een aan komt? dat hangt er van af wat het nu is. Het is helaas normaal dat je in t leven af en toe ziek bent.
daarbij zijn de dingen over gezond leven die je noemt natuurlijk belangrijk.
Beterschap!

Login of registreer om te reageren
06-04-2021 om 09:26 uur

Ik snap je weerzin tegen prednison maar het kan je echt erover heen helpen,vaak is je lijf na weken ziek zijn en veel hoesten gewoon erg moe en kom je er moeilijk over heen,dan kan een kuurtje predn echt helpen.
Zo af en toe een kuurtje is soms nodig naast indd alle andere zaken, oa gezond eten,bewegen naar kunnen,medicijnen goed nemen,heb je ook pufjes?
Waarom je bronchitis krijgt dat is vaak niet te zeggen, de 1 krijgt bronchitis , de ander een ontstoken knie uit t niets...
Misschien ben jij gevoeliger wat longen betreft en pak je sneller zoiets op.
Is de diagnose bij de HA gesteld of de LA?misschien eens een longfunctie test vragen, na die tijd! Zodat je goed ingesteld kunt worden op medicijnen en een soort actieplan krijgt hoe te handelen.
Misschien kun je tegen het hoesten een aantal dagen codeïne tabletten krijgen uiteraard in samenspraak met je HA, dan kun je bij slapen en hoest je minder,dit kan vaak alleen bij een niet productieve hoest.
Sterkte, het valt niet mee zolang hoesten en pijn!
Groetjes, Jolien

Login of registreer om te reageren
06-04-2021 om 12:57 uur

Prednison lijkt heftig, maar geeft minder "schade" dan een a.b. kuur, die niet helpt als het een virus is. Een stootkuur kan echt geen kwaad. Ik was ook bijna 40 toen de klachten bij mij begonnen. Ik kreeg eerst alleen slijmverdunners, maar dat hielp niets. Toen kreeg ik eerst alleen Ventolin, hielp wel iets, maar niet veel. Pas toen zei de huisarts: nu geef ik je een stootkuur, elke 4 uur Ventolin, en als tablettenkuur over is, ga je beginnen met de Becotide (toen nog). Het kwam lekker los. Soms is het zoeken naar de juiste medicatie. Het heeft trouwens wel tijd nodig hoor, vooraleer de werking optimaal is.

Login of registreer om te reageren