saturatie bij sporten

20-03-2021 om 07:48 uur

Hoi! Afgelopen winter hebben we geprobeerd medicatie af te bouwen, maar dat ging niet. Veel astma klachten. In die tijd zakte mijn saturatie ook.
Nu wil ik weer een poging doen om medicatie af te bouwen in overleg met de longarts. Gisteren zakte mijn saturatie naar 94 bij sporten, in rust trok het snel bij. Normaal doet hij dat -bij mijn weten- niet, ik heb altijd een saturatie van 98-99. Ik voelde me prima.
(saturatie is gemeten bij de fysio)

de vraag: is het normaal dat je saturatie tijdens sporten zakt. of kan dit al een aanwijzing zijn dat ik wat benauwd ben, zonder dat ik dit echt voel.
Iemand een idee?

Login of registreer om te reageren
20-03-2021 om 08:30 uur

Wat jammer dat medicatie afbouwen mislukte. Misschien dat het in de zomerperiode lukt

Van saturatie is het normaal dat die daalt tijdens inspanning.
Ongeveer vijf minuten na het stoppen meet je je saturatie. Dan moet die weer normaal zijn (94% of hoger). Geleerd tijdens revalidatie.
Saturatie is een momentopname. Een enkele meting zegt weinig. En het ene metertje is het ander niet. Tijdens revalidatie ooit aan alle vingers een metertje gedaan. Dan zie je verschillende cijfertjes.

Tijdens inspanning gaat je hartslag normaliter omhoog.
Dat je hartslag daalt kan ik niet verklaren anders dan een toevalstreffer.

Maar: bespreek en hou het in de gaten met de deskundigen om je heen.
Succes en fij weekend!

Login of registreer om te reageren
20-03-2021 om 09:21 uur
Reactie op Suus01

Wat jammer dat medicatie afbouwen mislukte. Misschien dat het in de zomerperiode lukt

Van saturatie is het normaal dat die daalt tijdens inspanning.
Ongeveer vijf minuten na het stoppen meet je je saturatie. Dan moet die weer normaal zijn (94% of hoger). Geleerd tijdens revalidatie.
Saturatie is een momentopname. Een enkele meting zegt weinig. En het ene metertje is het ander niet. Tijdens revalidatie ooit aan alle vingers een metertje gedaan. Dan zie je verschillende cijfertjes.

Tijdens inspanning gaat je hartslag normaliter omhoog.
Dat je hartslag daalt kan ik niet verklaren anders dan een toevalstreffer.

Maar: bespreek en hou het in de gaten met de deskundigen om je heen.
Succes en fij weekend!

Dank je suus, hier heb ik wat aan!
Ik weet dat het een opname moment is. En maak me geen zorgen. voel me goed, al merk ik heus dat er een beetje luchtwegverwijder minder is. Maar als dit zo blijft.. doe ik het er graag voor

haha, echt waar, alle vingers geprobeerd? :-)

oeps, typfoutje, hartslag moet saturatie zijn (heb ik inmiddels veranderd)

Login of registreer om te reageren
20-03-2021 om 09:33 uur

Als je saturatie in rust weer stijgt dan kan het ook nog dat je tijdens het sporten oppervlakkiger adem haalt waardoor je sat een beetje dipt. Je kan daar met de fysio nog eens naar kijken. Veel mensen zetten hun ademhaling vast bij inspanning/kracht training terwijl je juist moet kunnen door ademen.

Login of registreer om te reageren
20-03-2021 om 11:32 uur

Dank je daantje. Ik weet dat ik mijn adem niet vast zet, dit is flink getraind bij mijn revalidatie.

Login of registreer om te reageren
20-03-2021 om 12:55 uur

Als ik jouw fysiotherapeut was en ik zou zien, dat je saturatie niet zakte tijdens het sporten zou ik je misschien wel “beschuldigen” van een beetje lanterfanten.
Bij het sporten vragen je spieren meer zuurstof, dan wanneer je in een stoel een boek zit te lezen.
Het hart moet die zuurstof leveren en zal op de zuurstofvraag van je spieren reageren met een hogere hartslag om zuurstofrijk bloed naar je spieren te voeren.
Dat verplicht je longen weer om veel zuurstof aan je hart te leveren. Gevolg: je gaat hijgen om zoveel mogelijk zuurstof uit de lucht te halen.
Je longen moeten dat ook nog maar bij kunnen sloffen. Dus dat de saturatie in eerste instantie daalt is naar mijn gevoel volstrekt logisch. Ik denk, dat de saturatie ook bij Daphne Schippers nog daalt tijdens een training.
Na een training hijg je even na, zonder dat je lichaam nog extra zuurstof nodig heeft. Door het nahijgen stijgt de saturatie dan weer snel.

Verder zijn de saturatiemeters niet echt betrouwbaar. Die metingen zijn gebaseerd op allerlei wiskundige formules, waarop je dan maar moet vertrouwen. Het zuurstofniveau in je bloed kan alleen maar betrouwbaar vastgesteld worden door bloedafname en bloedonderzoek.
Saturatiemeters geven wisselende uitkomsten bij koude- of juist warme vingers; nagellak; kalknagels etc.

Ik heb met enkele mede COPD’ers in een fysio/sportgroepje gezeten (een hijggroepje zeg maar), waarbij er bij 1 persoon een ondergrens van een saturatie van 80% werd aangehouden. Dan moest hij ook echt stoppen, want je hersens krijgen dan ook veel te weinig zuurstof. Dan ga je dus echt sterretjes zien.
Nou weet ik wel, dat je geen COPD hebt, maar bij een saturatie van 94% tijdens het sporten zou ik mijn handen dichtknijpen.

Login of registreer om te reageren
20-03-2021 om 17:32 uur

@Maarten1 dan ben ik blij dat jij mijn fysiotherapeut niet bent:p
Tijdens meerdere maximaaltesten (aan alle meters met bloedgasmetingen) heb ik gewoon een normale saturatie behouden. Bij COPD is het “normaal” dat tijdens of na de inspanning de saturatie daalt, uiteraard afhankelijk van de gasuitwisseling en bij de een is de daling veel groter dan bij de ander.
Bij astma is de gasuitwisseling over het algemeen normaal en mag je ervan uitgaan dat je saturatie normaal blijft tijdens inspanning.
Tijdens revalidatie was dat ook een groot verschil tussen mensen met astma en copd, de streefsaturatie is alleen al anders maar ook de reactie van het lichaam en dus de daling van de saturatie was echt anders.

Zou goed kunnen Emsepems dat je dan al benauwder bent en het niet door hebt, ik weet het antwoord ook niet. De ene keer blijft het allemaal goed, de andere keer daalt hij. Ik heb ook geleerd na elke oefening (vaak serie van 2 a 3) 5 minuten rusten en dan je saturatie pas meten en ook inderdaad meerdere vingers geprobeerd xD ook pakte ik dezelfde meter, want tussen de meters zit ook nog verschil. Nu meten we hem alleen ervoor en afhankelijk hoe het gaat tijdens en erna, maar niet meer na elke oefening zoals dat tijdens de revalidatie ging.
Wellicht op dat moment voor jou tot je grens gegaan en blijkbaar wel op tijd gestopt en hij trok weer bij met rust:)

Login of registreer om te reageren
20-03-2021 om 21:15 uur

Ik neem aan dat je een maximaaltest gedaan hebt als intake voor je revalidatie. Als je die terug kijkt kan je zien wat je saturatie normaal gesproken doet bij inspanning. Het hoeft niet zo te zijn dat ie daalt. Bij sommige mensen stijgt ie juist. Ik was destijds in mijn revalidatie groep één van de weinigen met astma die desatureert bij inspanning. Maar daarom weet ik dat ik er bedacht op moet zijn.

Login of registreer om te reageren
21-03-2021 om 07:19 uur

@Daantje bij mij stijgt hij inderdaad juist vaak ja met inspanning:p

Mijn fysio en ik hebben uitgevonden dat ik vaak tegen een exa aanzit als hij daalt bij inspanning en dan doen we een stapje terug qua inspanning. Maar dan kijken we op dat moment ook wel naar het hele plaatje, hoe mijn hartslag zich houdt, mijn ademhaling en hoe ik me voel. Als ik me met die lagere saturatie goed voel en mijn hartslag schiet niet te ver omhoog dan negeren we die meting eigenlijk. Ik ben ook meer gaan letten op gevoel dan gaan rekenen op de metertjes. Tijdens revalidatie geleerd om juist tijdens de pauzemomenten te kijken naar hoe voel ik me, kan ik nog door of is het genoeg of was dit eigenlijk teveel, dat geeft meer duidelijke informatie vaak dan een meting

Login of registreer om te reageren