5 mm nodus, hoe nu verder?

14-03-2021 om 21:11 uur

Goedendag,

Eind november 2020 is bij mij bij toeval op de ct-scan (voor mijn darmen) een nodus van 5 mm ontdekt. Er is toen aangegeven dat over ong. drie maanden er een nieuwe ct-scan gemaakt zou gaan worden om te kijken of de modus gegroeid was. Begin maart werd ik echter gebeld door de longarts waarbij ze aangaf dat ze de scan december 2021 wilde doen, want, drie maanden tussen de eerste en de tweede scan was te weinig. Bovendien was er bij mensen die nooit gerookt hebben heel weinig kans dat het niet goed zou zijn. Ik was overrompeld en ben daarmee akkoord gegaan, maar heb nu toch geen goed gevoel erbij. Ik ben halverwege december begonnen met een verkoudheid en ben sindsdien ook aan het schrapen, kuchen en hoesten. Daarnaast heb ik ook meer pijn in mijn rug dan dat ik normaal heb (ik heb oa reuma). Bovendien heb ik 3 gevallen van longkanker meegemaakt die ook geen van allen gerookt hadden en waarbij het nu toch foute boel is ...

Mijn vraag is nu, moet ik me zorgen maken en, niet ik wellicht toch eerder gescand gaan worden om er eventueel op tijd bij te zijn.

Ik ben heel benieuwd naar een reactie!

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
15-03-2021 om 08:44 uur

beste
er zijn internationale afspraken hoe zo n plekje vevrolgd moet worden. dat hangt met name af van hoe het eruit ziet, hoe groot het is en inderdaad in welke context, met name roken ja of nee. ook geeft dat informatie op de kans dat het kwaadaardig is. blijkbaar is in uw geval er maar een heel kleine kans op een kwaadaardige ziekte. toch lijkt het me raadzaam contact op te nemen met uw longarts om uw zorgen kenbaar te maken . dan kan ze kan uitleggen waarom de scan er niet verontrustend uit ziet.

Login of registreer om te reageren