Meer mensen zonder klachten?

12-03-2021 om 13:45 uur

Hallo allemaal!
Ik ben sinds vorige week gediagnostiseerd met astma maar het vreemde vind ik dat ik eigenlijk helemaal geen klachten heb.
Tijdens een medische keuring afgelopen december kwam een vernauwing in mijn luchtwegen aan het licht en na een aantal onderzoeken was de conclusie astma.
Ik gebruik nu 1 x 2 Spiriva en 2 x 1 Foster per dag.
Het enige wat ik nu merk is dat ik tijdens het wandelen met de hond rustiger en dieper blijf ademen, kennelijk was ik toch iets kortademig tijdens inspanning. Maar verder heb ik helemaal geen klachten (gelukkig).
Zijn er hier meer mensen die hetzelfde ervaren?
En moet ik me voorbereiden op een toekomst mét klachten of zal dat grote kans uitblijven nu ik gestart ben met medicatie?
Groetjes Esther

Login of registreer om te reageren
12-03-2021 om 20:46 uur

Ja hoor, ik ben jarenlang klachtenvrij geweest. Met soms kort een mindere periode.
Belangrijk is dat je je medicatie blijft gebruiken volgens afspraak. Ook al ervaar je geen klachten.
De eerste 15 jaar kreeg ik niet eens medicatie. Dat beleid is nu anders, voor zover ik weet.

Astma kan je hele leven gaan zoals jij nu schrijft. Je kunt ook periodes of levensfases hebben waarin je meer of minder klachten hebt.

Zorgen om de toekomst is niet nodig. Op dit forum zitten een aantal mensen met ernstig astma. Laat je niet ontmoedigen door de soms heftige dingen die je in sommige topics leest.
Iedereen heeft zijn eigen astma. En astma gaat zelden over in ernstig astma.

Het kost tijd om je astma te leren kennen. Daar mag je best een jaar voor uittrekken. Ontdek de prikkels waarop je reageert en handel dan zo mogelijk preventief. Met puffers of, als je dat hebt, antihistaminica.
Het is al een goed teken dat je positief effect ervaart van je huidige puffers.

Succes!

Login of registreer om te reageren