Corona- risicogroep ?

12-03-2021 om 11:41 uur

Kan iemand mij vertellen hoe het kan dat longpatiënten niet als hoge risico groep worden erkend ?
Corona virussen zijn bekend om het feit dat ze luchtweginfecties veroorzaken !
Ik heb zelf COPD gold 4 en begrijp niet waarom ik en mijn lotgenoten niet al ingeënt zijn !!
Wij komen , bij besmetting, toch geheid op de IC terecht !
Ik vraag me af of het Longfonds zich hier ook hard voor gemaakt heeft .........

Login of registreer om te reageren
12-03-2021 om 12:46 uur

Ik snap er ook niets van Ik heb ook copd4 en hoge bloeddruk. Soms krijg ik het idee of ze ons vergeten zijn.🤔

Login of registreer om te reageren
12-03-2021 om 13:11 uur

Omdat ik denk dat mensen volgens onderstaande link nog meer risico lopen op een ernstig beloop en waarschijnlijk nog vele malen vatbaarder zijn dan helaas

https://www.rivm.nl/covid-19-vaccinatie/professionals/prioritering-medi…

Dus mensen met longaandoeningen zoals copd zouden volgens de risico inventarisatie wat langer kunnen wachten en dit geldt dan voor de chronisch zieken tussen de 18 en 60 jaar. Daarboven gaat het op leeftijd van oud naar jong. Het is helaas een kwestie van geduld en velen willen snel gevaccineerd worden wat enorm begrijpelijk is!
Persoonlijk denk ik zo: wat ben ik blij dat ze vinden dat ik het niet het hardste nodig heb, er zijn mensen die nog veel meer risico lopen helaas en het veel harder nodig hebben.

Dus ik denk niet dat het zozeer is dat ze jullie vergeten zijn of het longfonds zich er niet hard voor heeft gemaakt, maar dat anderen het nog harder nodig hebben en daarbij de leveringen tegen zaten.
Ik hoop uiteraard dat jullie snel opgeroepen worden

Login of registreer om te reageren
12-03-2021 om 20:55 uur

Volledig eens met Nickiie.

Dat neemt niet weg dat het op individueel niveau heel beangstigend kan zijn, net als bij jullie.

Hou vol en blijf positief. Sterkte en geniet van de kleine dingen!
Hopelijk snel een oproep voor jullie (en de anderen die dat willen).

Login of registreer om te reageren
13-03-2021 om 09:53 uur

Ik ben het eens en oneens!
Mee eens dat mensen die meer risico lopen eerst gaan dat lijkt mij eerder logisch dan niet en zal iedereen snappen na uitleg .
Waar de wrevel vandaag komt is dat het eerst maart zou worden en nu worden de risicogroepen van 18-60 in mei pas ingeënt,gelijk met de gezonde 50 +ers..
Dit ligt aan leveringen dat is pech maar er is ook veel gevaccineerd wat nog lange niet aan de beurt was,gewoon even tussen door en mensen die geen risico lopen.
Een tehuis die alle vaccins heeft opgebruikt,ook aan het personeel(geen risicogroepen)wie nooit in aanraking komen met bewoners en patiënten en dit is vaker gebeurt.
Dit mocht niet gebeuren, er wordt niks mee gedaan,er is geen controle en gebeurt nog steeds!
Ook zijn nu de gezonde 60-65 jarigen aan de beurt,stukken eerder dan de risicogroepen zoals het eerst zou zijn,dit omdat Astrazenica niet goed genoeg zou zijn voor 65 en ouder,wat nu achteraf wel het geval blijkt te zijn.

Ik heb de mazzel een heel goede HA te hebben en krijg dinsdag mijn 1e prik al, zij zijn nu de 60-65 jarigen aan het vaccineren en er blijft veel vaccins over,ze heeft alle ernstige longpatienten opgebeld, juist omdat het een longvirus is!
Zo zou het horen te gaan!
Nogmaals dat nog ernstige risicogroepen eerst gaan,heel logisch maar zoals het op papier staat en in een mooi lijssie gebeurt het dus lange niet altijd, het is vaak eigen volk eerst, zo niet netjes!!
Ik spreek niet eens voor mij zelf,ik kan zelfs met vaccins amper iets doen,ligt meer aan de fase van ziek zijn dan het virus maar er zijn mensen tot 65 en ook ouder met een longziekte die nog wel werken moeten en ook mantelzorgers zijn, mantelzorg verlenen aan ouders of familie kun je niet vanuit huis doen..

Buiten dit zijn we allemaal blij dat er al vaccins zijn,zijn we dankbaar voor! De onvrede ontstaat door de onduidelijkheid en bij mij vooral aan eerlijkheid! Want dat duurt altijd nog het langst..🥰

Login of registreer om te reageren
13-03-2021 om 13:29 uur

Longpatiënten schijnen zelfs beter beschermt te zijn tegen een besmetting met Covid-19 omdat ze meestal dezelfde medicaties gebruiken waar Corona patiënten ook mee behandeld worden. Er zijn zelfs longpatiënten die als ze Corona krijgen hier soms niks of weinig van merken. Wil niet zeggen dat we ons geen zorgen moeten maken.

Mijn partner is vaccinatie coördinator en zelf zij ergert zich aan beleid of het niet voor handen hebben van genoeg vaccinaties. Als je dan hoort dat In America iedere Amerikaan voor 1 mei gevaccineerd zal zijn dan denk je over Nederland met op dit moment 1,4 miljoen gevaccineerden wat een zooitje is het hier in Nederland!!! Zaken kloppen in zijn geheel niet denken wij / ik dan.

Login of registreer om te reageren
16-03-2021 om 08:24 uur

Beste Kaylee,

We zien dat Ncklle je al goede informatie heeft gegeven. Er wordt onderscheid gemaakt tussen medische risicogroepen die ook jaarlijks in aanmerking komen voor griepvaccinatie, en medische hoog-risicogroepen zoals vastgesteld door de Gezondheidsraad. In de link die Ncklle hierboven plaatste wordt het uitgelegd.

Wij vinden het belangrijk dat iedereen goed geïnformeerd wordt en dat alle mensen met een verhoogd risico op een ernstig beloop van corona zo snel mogelijk gevaccineerd kunnen worden. Ook alle mensen met een longzieke, ongeacht hun leeftijd. Wij blijven aandacht vragen voor deze groep, onder andere in de Tweede Kamer.

Ook via de Patiëntenfederatie, waar Longfonds bij is aangesloten, wordt VWS er op gewezen dat mensen met een kwetsbare gezondheid zo snel mogelijk uitgenodigd moeten worden voor de vaccinatie. Achter de schermen zetten we ons hard in voor dit onderwerp, samen met Ieder(in) en de Patiëntenfederatie.

Op onze website beantwoorden we veel gestelde vragen over vaccinaties https://www.longfonds.nl/corona/vragen-over-corona/vaccinaties. Zodra we nieuwe informatie hebben zullen we dit melden op onze website.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn.

Login of registreer om te reageren