Ketenzorg en test

09-03-2021 om 11:11 uur

Hallo,

Eind 2017 is bij mij vastgesteld dat ik allergische astma heb. Dit heeft de longarts vastgesteld. Ze hebben een provocatietest gedaan en longfoto's gemaakt. Daarnaast allergietesten.

Ik krijg hiervoor 1 keer per dag Alvesco 160 en indien nodig Ventolin.
Mijn klachten zijn sinds 2017 toegenomen. Na iedere keer douchen moet ik een Ventolin, maar ook vaker snachts. En in de zomer zijn we eerder teruggekomen van vakantie omdat ik vanwege de weersomstandigheden niet lang buiten kon zijn. Ik had erg veel last van benauwdheid. En nog steeds regelmatig. Wel heb ik het hardlopen weer opgepakt, en dat gaat erg goed. Het lukt me inmiddels weer om 1 uur achterelkaar te hardlopen. Dat maakt dat mijn conditie veel beter is. We hebben sinds ik astma heb thuis eea aangepast (andere vloeren, geen huisdieren, ik heb nooit gerookt).

Vorige week werd ik voor het eerst door de huisarts opgeroepen vanuit de Ketenzorg voor een controle. Ze deden een test om mijn longinhoud te meten (geen provocatietest) en er werden vele vragen gesteld. Daarbij heb ik bovenstaand ook aangegeven. Nu werd ik gister gebeld door een verpleegkundige bij de huisarts. Ze gaf aan dat ze samen met de huisarts de uitslag had bekeken en dat mijn longinhoud goed zat. Net zo goed als (een gemiddeld) persoon zonder astma Ook dachten ze aan het aanpassen van de medicatie omdat deze uitslag zo goed was. Daar schrok ik van omdat ik juist had aangeven dat mijn klachten verergerd zijn. Ik vroeg aan haar of het niet zo kan zijn dat het een momentopname is (de test) omdat ik me op momenten dat ik een astma aanval heb helemaal niet zo goed voel, zelfs het gevoel heb dat ik soms bijna flauwval.

Ze gaf aan dat ik dan maar een afspraak moest maken met de huisarts omdat we er zo niet uit zouden komen. En misschien kon ik dan vragen of de longarts er nog eens naar zou kunnen kijken.

Lang verhaal ;-) Maar mijn vraag is nu: is de test om de longinhoud te meten dan 'alleszeggend'? Zegt dat of mijn astma onder controle is. Voor mijn gevoel geeft de provocatietest in mijn geval toch meer duidelijkheid? En is het dan goed om deze nogmaals ter controle te laten uitvoeren?

Login of registreer om te reageren
09-03-2021 om 21:53 uur

De letterlijke woorden van een longarts vorig jaar waren dat en goede longfunctie test niks te zeggen heeft. Waarschijnlijk ben je gewoon heel goed ingesteld op je medicijnen nu.

Login of registreer om te reageren
10-03-2021 om 05:24 uur
Reactie op GF75

De letterlijke woorden van een longarts vorig jaar waren dat en goede longfunctie test niks te zeggen heeft. Waarschijnlijk ben je gewoon heel goed ingesteld op je medicijnen nu.

Dankje voor je reactie!

Login of registreer om te reageren
10-03-2021 om 08:57 uur

Een goede longinhoud is alleen maar fijn en ik denk dat het hardlopen er ook goed aan bijgedragen heeft om dit te verbeteren voor zover ik weet.
Vaak kijken ze naar de fev1 dus de één seconde waarde die je uitblaast, die krachtige test en naar je longinhoud.
Ik blies ooit een fev1 van 95% en was niet stabiel, dus een heel mooie fev1 maar het zei niks over mijn klachten. Op het moment van blazen had ik ook geen echte benauwdheid, dus dan komt het er ook niet uit. Als ze me ervoor in de sigarettenlucht hadden gezegd dan had ik heel anders geblazen. Dus met veel klachten kan je nog steeds goed blazen, het is ook een momentopname zoals je zelf al zegt.

Oh en qua douchen, wij hebben een mechanisch afzuig systeem en dit helpt mij wel iets en in het vorige huis deden wij het raampje open en lieten we de deur open zodat de dampen minder blijven hangen. Wellicht helpt dit iets of pas je dit al toe dat is ook goed mogelijk natuurlijk.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
10-03-2021 om 11:33 uur

dag sabine
een goede longfunctie sluit astma niet uit. een momentoopname zoals je zegt. het lijkt me dat de diagnose adequaat door je longarts zal zijn gesteld ibv positieve allergietest en een positieve provocatietest. tegenwoordig wordt aanbevolen bij astma een combinatie preparaat te gebruiken voor inhalatie (formoterol snel en langwerkende bronchusverwijder in combinatie met inhalatiesteroïd, de beschermer), die je dan gebruikt als onderhoud dagelijks en ook zo nodig als je iets extra's nodig hebt, en dan dus in plaats van ventolirn. wellicht doe je het daar heel goed op. voor mensen die het op andere medicatie heel goed doen moeten dat dan natuurlijk niet veranderen. het lijkt me raadzaam weer eens overleg met je longarts te hebben over de juistheid van de diagnose en over hoe verder. succes!

Login of registreer om te reageren