Voor het eerst astmamedicijnen, wanneer beginnen klachten af te nemen?

09-03-2021 om 08:31 uur

Hoi allemaal,

Ik heb sinds kort astma en gebruik nu voor het eerst in mijn leven astmamedicatie, budesonide novolizer en salbutamol. Mij is verteld dat ik de salbutamol minder nodig ga hebben als de budesonide zijn werk begint te doen. Ik gebruik de medicijnen nu 4 weken. Ik merk dat het hoesten minder begint te worden maar ik ben nog steeds benauwd zo nu en dan en hoor dan ook een lichte 'piep' bij het uitademen. Dit merk ik eigenlijk al meteen bij het opstaan, en soms ook 's nachts als ik wakker word. Ik gebruik de salbutamol nu gemiddeld nog zo'n 3x per dag.

Wat is jullie ervaring met het voor het eerst gebruiken van astmamedicatie en wanneer zou dit effect merkbaar moeten zijn? Ik had zelf verwacht dat ik al wel meer effect zou merken van de budesonide en dat ik al wel minder benauwd zou moeten zijn maar misschien heeft het meer tijd nodig en wil ik gewoon te snel. De huisarts heeft aangegeven dat ik het zo eerst nog even moet blijven gebruiken en over 2 maand weer een nieuwe afspraak om te kijken hoe het gaat.

Login of registreer om te reageren
09-03-2021 om 09:13 uur

Ik zou het sowieso zes tot acht weken geven. Het is positief dat je wel al minder hoest.

Login of registreer om te reageren
09-03-2021 om 09:20 uur

Bij mij duurde het zeker wel 6 weken en ik geloof zelfs langer voordat ik echt wat vooruitgang merkte. Het is inderdaad positief dat het hoesten al minder wordt, hopelijk neemt je benauwdheid ook snel af en kan je af met minder salbutamol.
Succes, ik weet nog dat ik het best lastig vond in het begin en heb hier veel bruikbare tips gekregen:)

Login of registreer om te reageren
09-03-2021 om 09:38 uur

hoim wat vervelend zeg, dat je nu ook pufjes nodig hebt
Je huisarts heeft gelijk, 2 maanden afwachten... helaas. Het duurt lang voordat er een beschermlaagje gevormd is in je longen, waardoor je je minder benauwd gaat voelen. Mocht je je benauwd voelen dan mag je altijd sabutamol pakken, maar dat doe je al als ik dat zo lees.

heb je ook nagedacht over de prikkels waar je benauwd van wordt? misschien van stof (in en rond een bed is vaak veel stof), of van dieren. Ook scherpe geurtjes (deodorant/ parfum) of veel vocht (douche) kan een prikkel zijn.
Probeer de prikkels zoveel mogelijk te voorkomen. Op de site van het longfonds vind je meer informatie hierover.

Login of registreer om te reageren
09-03-2021 om 15:03 uur
Reactie op emsepems

hoim wat vervelend zeg, dat je nu ook pufjes nodig hebt
Je huisarts heeft gelijk, 2 maanden afwachten... helaas. Het duurt lang voordat er een beschermlaagje gevormd is in je longen, waardoor je je minder benauwd gaat voelen. Mocht je je benauwd voelen dan mag je altijd sabutamol pakken, maar dat doe je al als ik dat zo lees.

heb je ook nagedacht over de prikkels waar je benauwd van wordt? misschien van stof (in en rond een bed is vaak veel stof), of van dieren. Ook scherpe geurtjes (deodorant/ parfum) of veel vocht (douche) kan een prikkel zijn.
Probeer de prikkels zoveel mogelijk te voorkomen. Op de site van het longfonds vind je meer informatie hierover.

Bedankt voor je reactie! Ik weet dat ik sowieso last heb van kookdampen, sigarettenrook, brandlucht, verflucht, en koude vochtige lucht (winter) maar aangezien ik eigenlijk de hele dag door een lichte 'piep' hoor en merk dat mijn luchtwegen vernauwd zijn vermoed ik dat ik misschien ook wel eens een lichte allergie zou kunnen hebben, ondanks dat de bloedtest op allergiescreening negatief uitsloeg. De huisarts vertelde me dat wanneer dit het geval is het niet per definitie zo is dat je ook daadwerkelijk niet allergisch bent. Het kan een lichte allergie zijn waardoor de test het niet registreert. Althans, zo is het mij verteld. Ik heb ook vaak last van een verstopte neus 's nachts (overdag geen problemen, ik gebruik hiervoor fluticason neusspray) en mijn buis van Eustachius is ook helemaal verstopt want mijn oren kraken de hele dag door. Daarom heb ik het idee dat ik wel eens licht allergisch zou kunnen reageren op huisstofmijt. Mijn moeder en broer zijn hier namelijk ook allergisch voor.

Gewoon nog even geduld hebben dus en hopen dat het over een paar weken wat beter gaat.

Login of registreer om te reageren
09-03-2021 om 15:04 uur
Reactie op Daantje

Ik zou het sowieso zes tot acht weken geven. Het is positief dat je wel al minder hoest.

Bedankt voor je reactie! Fijn om te horen dat het dus niet raar is dat ik nu nog geen hele grote verbetering merk.

Login of registreer om te reageren
09-03-2021 om 15:04 uur
Reactie op Juno92

Bij mij duurde het zeker wel 6 weken en ik geloof zelfs langer voordat ik echt wat vooruitgang merkte. Het is inderdaad positief dat het hoesten al minder wordt, hopelijk neemt je benauwdheid ook snel af en kan je af met minder salbutamol.
Succes, ik weet nog dat ik het best lastig vond in het begin en heb hier veel bruikbare tips gekregen:)

Bedankt voor je hoopgevende bericht! :)

Login of registreer om te reageren
09-03-2021 om 15:15 uur

Heb je alleen een allergie bloedtest gehad of ook al een huidtest? Een huidtest is vaak wat gevoeliger. Misschien dat er dan wel iets uit komt wat je aan kan pakken.

Voor neus klachten kan het helpen om je neus te spoelen met zout water. Je spoelt dan viezigheid en allergenen weg zodat je onderste luchtwegen minder geprikkeld worden en je neusspray beter terecht komt en beter kan werken. Het kan ook positief werken op het gekraak in je oren. Er zijn verschillende manieren om te spoelen bijvoorbeeld met een spuit, rhinohorn of nasofree.

Login of registreer om te reageren
09-03-2021 om 16:53 uur
Reactie op Daantje

Heb je alleen een allergie bloedtest gehad of ook al een huidtest? Een huidtest is vaak wat gevoeliger. Misschien dat er dan wel iets uit komt wat je aan kan pakken.

Voor neus klachten kan het helpen om je neus te spoelen met zout water. Je spoelt dan viezigheid en allergenen weg zodat je onderste luchtwegen minder geprikkeld worden en je neusspray beter terecht komt en beter kan werken. Het kan ook positief werken op het gekraak in je oren. Er zijn verschillende manieren om te spoelen bijvoorbeeld met een spuit, rhinohorn of nasofree.

dankje voor de tips! Ik heb alleen een bloedtest gehad waarbij ze getest hebben op de meest voorkomende allergenen zoals huisdieren, pollen en huisstofmijt. Ik heb nog gevraagd of er verschil zit tussen een huidtest of een bloedtest omdat ik dat al van meerdere mensen gehoord had maar mijn huisarts zei dat het geen verschil maakt?!

Login of registreer om te reageren
09-03-2021 om 19:36 uur

Ik ben het eens met het spoelen van je neus met zoutwater, ik heb zelf chronische holteklachten.
Ik vind zelf de nasofree het beste werken, ik had eerst de rhinohorn en daarna op advies van kno overgegaan op de nasofree en gebruik die 2-4x per dag afhankelijk van mijn klachten, meestal spoel ik net na het opstaan en voor ik mijn tanden poets en na het spoelen gebruik ik de neusspray:)

Login of registreer om te reageren
09-03-2021 om 20:16 uur

ik spoel alleen als ik verkouden ben, of veel slijm heb in mijn neus/holtes. als ik me goed voel heeft het geen meerwaarde bij mij.

Login of registreer om te reageren