Emfyseemklachten of toch niet?

07-03-2021 om 09:58 uur

Inmiddels ga ik het vijfde jaar in met mijn klachten.
De klachten begonnen met vermoeidheid, na een doorverwijzing naar de longarts, bleek na een scan dat er in mijn beide longtoppen emfyseem (bullea) aanwezig waren.
De longarts heeft deze bevindingen naar UMCG gestuurd, waar na enkele maanden de uitslag kwam; de bellen waren van dien aard dat geen verdere behandeling nodig was!
KLachten bleven aanhouden, longtesten waren allemaal ok. Volgende stap was een luchtwegverspreider, zonder resultaat.
Inmiddels kreeg ik verdere klachten als spierpijnen in mijn nek en de ongecontroleerde wil om steeds diep te moeten inademen en gapen.
Lang verhaal kort, medische psychologen, ademhalingstherapie, alles zonder resultaat. (het werd op chronische hyperventilatie gegooid).
Twee jaar geleden, spontane klaplong rechts,8 dagen ziekenhuis!, toch wil /kan de longarts de link niet leggen met het emfyseem en mijn andere klachten
Een half jaar geleden het ik een slaaptest gehad, waarbij 9 ademstops per uur werden geconstateerd.
Ik heb hier een speciaal slaapbit voor gekregen, maar ook dit geeft geen resultaat.
Vooral het dwangmatige gapen, en over een bepaald punt moeten inademen kan erg vermoeiend zijn, dit komt en gaat door de dag heen, dus ook in bed (rust),de longarts kan er weinig mee zegt ze!
Alle spieren rond mijn middenrif doen pijn, en vaak ook mijn rechterlong waar ik mijn klaplong gehad heb.
Ik ben nog steeds onder behandeling, maar de arts wil dat ik eerst enkele maanden met het slaapbit aan de gang ga.
Misschien dat iemand van de deskundigen mij verder kan helpen, misschien door eerdere gelijke gevallen uit het verleden.
Dit is natuurlijk een verkorte versie van de gebeurtenissen, en kan dat natuurlijk altijd nog toelichten!

Groet Bas

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
08-03-2021 om 09:16 uur

Beste Bas

Bullae in de longtoppen hoeft niet altijd longemfyseem in de zin van COPD te zijn. Zeker als de longfunctie normaal is. Bullae kunnen ook aangeboren zijn en gevonden worden als toevalsbevinding. Bijvoorbeeld na een klaplong omdat het wel een verhoogde kans op een klaplong geeft. Vermoeidheid, gapen zijn altijd wat moeilijke klachten om erachter te komen wat het is. 9 ademstops is zo'n slaaptest is wel net te hoog maar ook niet zo heel hoog dat je er echt moe bij bent. Het is natuurlijk wel de moeite waard om het te behandelen en te kijken of het daarna beter gaat. Wat ik vaak doe bij deze klachten is een inspanningstest. Daarbij meet je de functie van de longen, hart en spieren. Als de test aangeeft dat dat allemaal goed is, kan je er vanuit gaan dat er geen lichamelijke aandoening is die de klachten verklaren. Anders is een verwijzing naar de internist nog een optie voor verder onderzoek naar vermoeidheid.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts

Login of registreer om te reageren