Omgaan met BHR door MCS

04-03-2021 om 15:26 uur

Goedendag,

Sinds jaren heb ik een milde vorm van astma icm bronchiale hyperreactiviteit agv Multiple Chemical Sensitivity. Dit heeft 2 jaar geleden geleid tot een foutieve diagnose na de jaarlijkse longfunctietest door mijn huisarts, die dacht dat ik COPD had. Gelukkig kreeg ik (op mijn eigen verzoek) een uitgebreide longfunctietest in het ziekenhuis waaruit bleek dat het zich handelde om BHR, tot mijn grote opluchting. Destijds werkte ik als rolstoelbuschauffeur en reed hoofdzakelijk in spitsuren, waardoor ik last kreeg door uitlaatgassen. Deze job heb ik hierdoor opgegeven.
Sindsdien heb ik Flutiform 250/10 met vortex voorgeschreven gekregen, dat ik wel iedere dag, maar zo minimaal mogelijk gebruik. Dus ipv de voorgeschreven 2x per dag 1 pufje gebruikte ik 1x per dag 1 pufje.

Dit ging imo lang goed, maar sinds 9 maanden ben ik werkzaam op een milieupark, waar zeker op drukke dagen veel schadelijke partikels ronddwarrelen. Hierdoor ben ik meer last gaan krijgen van een kikker in de keel en kortademigheid, waardoor ik sinds kort voor het slapen gaan 2 pufjes tot mij neem.

Na de longfunctietest in het ziekenhuis vertelde de dienstdoende longarts mij dat ik de baan als chauffeur zou kunnen aanhouden met gebruik van Flutiform. Zelf was ik hier sceptisch over, want imo kan het niet goed zijn met zoveel prikkels (uitlaatgassen) te blijven werken ondanks dit medicament. Dus destijds toch maar die baan opgezegd.

Aangezien ik nu wederom last krijg van (chemische) prikkels op mijn werk, had ik zeer graag geweten hoe hiermee om te gaan. Het werk bevalt mij zeer en het laatste wat ik wil doen is deze baan opzeggen, zeker in deze tijden, als u begrijpt wat ik bedoel.
Om mijn lichaam (longen) te beschermen gebruik ik Flutiform alleen 's avonds ná het werk, aangezien ik van mening ben dat het niet goed zal zijn als ik dit vóór aanvang werk doe. Dan heb ik het idee dat ik mijn bronchiën wijd open zet, zodat er dan nóg meer schadelijke partikels in mijn longen terecht kunnen komen, wat op termijn enkel schadelijker kan zijn?

Ik hoop dat ik mijn problematiek begrijpelijk omschreven heb, wat hopelijk aanleiding zal zijn tot een tevredenstellend advies voor mijn persoon.

In ieder geval alvast bedankt voor de moeite en uw respons, tot zover een hartelijke groet,
Andy

Login of registreer om te reageren
04-03-2021 om 21:32 uur

Hallo Andy,
Deskundige ben ik niet maar misschien kan ik je wel een beetje op weg helpen.
Wanneer ik meer klachten krijg begin ik met het lezen van de bijsluiters van de medicijnen die ik heb, om zo te controleren of ik ze goed gebruik. Dan voel ik me wat zekerder.
Je hebt onderhoudsmedicijnen die er voor zorgen dat je longen minder of niet op de prikkels reageren waar je niet tegen kan. Deze onderhoudsmedicijnen moet je dagelijks gebruiken zoals je arts voorschrijft omdat ze anders hun werk niet goed kunnen doen. Stel je voor dat ze als het ware een beschermend laagje leggen in je longen. Het kan zijn dat er een langwerkende luchtwegverwijder aan toe gevoegd is, die je longen open houden om het ademen makkelijker te maken.

Het kan ook zijn dat je een apart medicijn(alleen een luchtwegverwijder) hebt voor de momenten dat je erg benauwd bent. Deze werkt alleen tegen de benauwdheid op dat moment. Ben je niet benauwd dan gebruik je deze niet.

Groetjes Spirit

Login of registreer om te reageren
05-03-2021 om 08:45 uur

Beste Andy

De laatste tijd is er 2x mijn aandacht gevraagd voor MCS. Ik had er nog nooit van gehoord en heb dus wat onderzoek gedaan.

In 1999 is er een rapport verschenen van de de Gezondheidsraad en ik citeer daar uit:

"Er is geen eenduidige definitie van MCS en er is a priori grote onduidelijkheid is over de
aard van zowel de eventuele oorzaken als de mogelijke gevolgen van MCS."

"Aspecifieke gezondheidsklachten zoals moeheid, concentratieproblemen, hoofdpijn,
ademhalingsmoeilijkheden en een zere keel komen immers veel voor."

"De conclusie moet zijn dat de op dit moment beschikbare informatie geen medisch-wetenschappelijke
onderbouwing biedt voor het bestaan van ‘multiple chemical sensitivity’ als syndroom of ziekte."

Na 1999 is er vanuit de Gezondheidsraad geen nieuw rapport verschenen, en zijn er ook geen nieuwe wetenschappelijke publicaties verschenen die tot een ander standpunt leiden.

Het spijt mij dit je te moeten zeggen, maar als arts kan ik er niets mee.

Vriendelijke groet, dr vd Berg

Login of registreer om te reageren