Hoe herken je of het allergische astma of hyperventilatie is?

02-03-2021 om 16:01 uur

Beste mensen,

Heb niet lang geleden diagnose allergische astma. Dus nog zoekende mvt medicatie. Zit nu op Qvar 2x daags 1 pufje en zonodig salbutamol.

Nu komt het, jaren werd er gezegd is Hyperventilatie. Alleen afgelopen jaar had ik dagelijks alsof ik geen lucht kreeg/ happen naar lucht. Lastig gesprekken voeren, snel buiten adem, bij hard lachen was ook probleem en stoffige ruimtes maken het erger.

Alleen vraag ik me af of dit echt de astma is of hyperventilatie? Of combi?

Iemand tips aub.

Login of registreer om te reageren
02-03-2021 om 16:05 uur

P.s. als ik buitenlucht ben dan gaat het zooo veel beter.

Login of registreer om te reageren
18-03-2021 om 22:13 uur

Oei lastig, ik heb astma, copd en soms chronische hyperventilatie. Ik merk als ik heel erg onrustig word dat het meestal hyperventilatie is. Daar word ik altijd een beetje maf van. Zo'n onderbuik gevoel dat er iets niet ok is ofzo.

Tussen mijn astma en COPD valt niet echt onderscheid te maken. Ik denk dat het vooral gaat om leren wat voor jou werkt. Wat zijn jouw triggers, hoe voorkom je ze voor zover dat kan en wat helpt kwa medicatie (en voor je hyperventilatie mogelijk meditatie)

Login of registreer om te reageren
19-03-2021 om 11:35 uur

Salbutamol helpt niet als het hyperventilatie is. Ademhalingsoefeningen (waarbij je vooral let op lang genoeg uitademen en pauze tussen uit- en inademen) helpen dan wel om je ademhaling onder controle te krijgen waardoor benauwdheid afneemt.

Login of registreer om te reageren