Montelukast is op; tijdelijk extra Symbicort?

27-02-2021 om 10:23 uur

Ik gebruik al heel lang Montelukast, naast Symbicort. Gisteren (vrijdag) bemerkte ik dat de Montelukast op is. Ik kan pas maandag of dinsdag weer een nieuwe voorraad ophalen. Is het meteen te merken als je Montelukast een aantal dagen niet gebruikt en kan het helpen de dosering Symbicort tijdelijk te verhogen? Alvast bedankt voor de reactie.

Login of registreer om te reageren
27-02-2021 om 10:47 uur

als je een stabiel astma hebt dan zou ik maandag de apotheek bellen dat je t met spoed nodig hebt.
Anders vandaag de HAP bellen voor een recept naar de apotheek.

de cortico in de symbicort werkt vaak na een dag of 3, de luchtwegverwijder direct. Dus ben je benauwd dan kun je (als je dit normaal ook mag bij bv verkoudheid) de medicatie wat verhogen. Maar heb je ook ventoilin/sabutamol of id? dan is dat een betere optie.

Login of registreer om te reageren
27-02-2021 om 11:42 uur

Dank voor je reactie. Mijn astma is redelijk stabiel en ik heb nu geen extra klachten. De Symbicort gebruik ik ook permanent (2x daags 1 inhalatie) en bij luchtweginfecties verhoog ik dat naar 2x daags 2 inhalaties of soms nog iets meer). Omdat ik de Symbicort al gebruik, zou de ontstekingsremmer daaruit dus eigenlijk al moeten werken. Alleen is nu wel tijdelijk de Montelukast weggevallen. Ventolin gebruik ik alleen heel incidenteel, maar ik heb er nog wel wat van liggen, dus dat is inderdaad ook nog een optie.

Login of registreer om te reageren
27-02-2021 om 12:07 uur

symbicort nu verhogen helpt dus alleen voor de luchtwegverwijder.
idd werkt nu de cortico wel, maar dan gebaseerd op 1 puf. bij 2 pufjes neem je meer en voordat dat werkt ben je 3 dagen verder, dus voor nu zinloos.

Login of registreer om te reageren
27-02-2021 om 13:06 uur

Met de medicatie die je gebruikt, zou ik nu niks veranderen. Tenzij je andere afspraken hebt met je zorgverlener of via een eventueel stappenplan.
Ik sluit me dus aan bij vorige antwoorden.

Nog een tip. En misschien doe je dat al, en is het nu onverhoopt anders gegaan. Zorg dat je een extra verpakking op voorraad hebt, van alle medicatie die je chronisch gebruikt.

Hopelijk heb je de Montelukast snel in huis en levert het tekort geen problemen op.

Login of registreer om te reageren
01-03-2021 om 07:54 uur

Hoi JW1,

Wij lezen je vraag nu pas. Gelukkig heb je al meerdere reacties gehad waar je wat aan hebt. Hopelijk krijg je vandaag je Montulekast weer.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren
01-03-2021 om 18:54 uur

Bedankt voor de aanvullende reacties. Sinds vandaag heb ik weer Montelukast op voorraad en gelukkig heb ik de afgelopen dagen geen klachten gehad. Ik heb iets meer Symbicort gebruikt dan normaal; mogelijk heeft dat geholpen.

Login of registreer om te reageren