Benauwd na stoppen met roken

24-02-2021 om 09:26 uur

Sinds oktober ben ik, na een periode van ongeveer 2,5 jaar roken, opnieuw gestopt. Hiervoor was ik al een keer bijna 4 jaar gestopt. Ik ben 50 jaar en gezond, ik sport en loop hard, slik geen medicijnen en heb geen overgewicht (65 kg).
Ongeveer een week na het stoppen met roken werd ik een beetje benauwd, tenminste zo voelt het. Dit is nu al bijna 5 maanden zo, met vlagen. Een paar dagen niets en dan weer een paar dagen een soort druk. Tijdens het sporten heb ik er geen last van, vaak juist in rust. Dan word ik ook duizelig en moet ik echt mijn ademhaling gaan tellen, net als bij hardlopen of hyperventilatie. Mijn bloeddruk is standaard vrij laag (100/110 om 55/60) en met een zuurstofmeter kom ik meestal op 97-99%. Vanwege corona heb ik nog geen contact gehad met de huisarts, die hebben het al zo druk.
Is dit gevoel normaal omdat er 'grote schoonmaak' bezig is in mijn longen of moet ik er toch even naar laten kijken?

Login of registreer om te reageren
24-02-2021 om 11:25 uur

Hallo nikkivds.

Ik denk dat je longen bezig zijn met herstellen.
Als je namelijk rookt, dan zorgt sigarettenrook dat je longblaasjes open gaan staan.
Mensen die proberen te stoppen verliezen vaak de strijd tegen roken omdat ze het benauwd krijgen.
Dit is een soort verslavingstechniek, hiervan moet je echt af zien te kicken.
En zoals je wel weet, dat kost tijd, moeite en doorzettings vermogen.
Maar geloof me, STOPPEN MET ROKEN LOONT.

Ook ik ben 12 jaar geleden gestopt met roken, ik was zo kortademig.
Ik ben toen drastisch gestopt. Pakje shag wat ik had opgerookt en klaar.
Daarna kwam aan het licht dat ik een zeldzame longziekte had, D.I.P.
Ik werd na 2 jaar 100% afgekeurd. Het leven is geen makkie nu, met corona en longfybrose.
Maar ik ben nog steeds trots dat ik ben gestopt. Ik dan mijn leven hieraan. de nog goede stukjes long zijn nu in staat om mij in leven te houden.

Succes met stoppen, hou vol. En ROOK NOOIT MEER.

Login of registreer om te reageren
25-02-2021 om 08:28 uur

Beste nikkivds,

Wat ontzettend goed dat je gestopt bent met roken. Volhouden!
Door het stoppen met roken gaan je longen weer trachten optimaal te werken (zoals als jij het noemt ‘de grote schoonmaak’). De oorzaak van evt. klachten na het stoppen kan te maken hebben met een klein percentage luchtwegverwijdende stof die, naast alle resterende schadelijke stoffen, ook in een sigaret voorkomt. Uiteindelijk zijn de klachten die je krijgt van het stoppen met roken minder erg, als de klachten die je gaat krijgen als je blijft roken.

Op deze website https://www.thuisarts.nl/stoppen-met-roken/ik-ben-gestopt-met-roken tref je nog goede informatie aan. Wellicht interessant voor je om te lezen.

Je duizeligheid kan komen door een verkeerde ademhaling in combinatie met je lage bloeddruk, maar er kan natuurlijk ook altijd iets anders spelen. Het is denken we goed dit toch even door je huisarts te laten checken.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren
17-03-2021 om 12:29 uur

Bedankt Graaffie en wat goed van jou dat je stopte. Sterkte met je ziekte.

Ik ga er ook vanuit dat het vanzelf minder wordt hoor, maar het is nu bijna een half jaar geleden en ik ben nu benauwder dan toen ik nog rookte. Soms ook een soort brok in mijn keel, waardoor het lastig voelt om te slikken. Maar goed, in ieder geval ben ik geen roker meer!
Dat geeft toch wel echt een goed gevoel, ik voel me zo vrij!

Toch maar even een saturatiemeter gekocht, maar die geeft altijd tussen 97-99% aan. Dat zit dus wel goed en het zal wel meer een gevoel zijn dat echt kortademig.

Login of registreer om te reageren