Voorstellen

05-02-2021 om 08:36 uur

Hallo allemaal,

Ik ben Pim. Sinds m'n jeugd heb ik al last van allergieën en was ik vaak verkouden. Ik heb een angststoornis met paniekaanvallen waar uiteraard hyperventileren bij hoort. Nu heb ik m'n ademhaling goed onder controle maar de benauwdheid is nooit weggegaan.

Afgelopen zomer ben ik bij de huisarts geweest en zij denkt aan astmatische bronchitis/ een vorm van astma. Ik heb Ventolin en sinds kort een corticosteroïden gekregen. Een longfunctietest is voorlopig niet mogelijk vanwege COVID dus echt zeker is het allemaal niet. De medicatie maakt wel een groot verschil. Ik hoop snel te weten wat er nou exact speelt en in de tussentijd lees en reageer ik hier graag mee.

Bedankt voor het lezen en ik wens iedereen een fijne dag toe!

Login of registreer om te reageren
20-02-2021 om 00:39 uur

Hoi Pim, welkom hier en leuk dat je je hebt aangemeld. Hopelijk krijg je binnenkort meer duidelijkheid over je longen.

Login of registreer om te reageren
21-02-2021 om 18:56 uur
Reactie op Soosh

Hoi Pim, welkom hier en leuk dat je je hebt aangemeld. Hopelijk krijg je binnenkort meer duidelijkheid over je longen.

Bedankt. De longfunctietesten beginnen weer, ik mag 1 maart dus dat is fijn.

Login of registreer om te reageren
22-02-2021 om 13:55 uur
Reactie op PimG
Reactie op Soosh
Hoi Pim, welkom hier en leuk dat je je hebt aangemeld. Hopelijk krijg je binnenkort meer duidelijkheid over je longen.

Bedankt. De longfunctietesten beginnen weer, ik mag 1 maart dus dat is fijn.

Oh dat is al binnenkort. Hopelijk heb je dan wat meer informatie en kan er een behandelplanopgesteld worden voor je.

Login of registreer om te reageren
23-02-2021 om 19:15 uur
Reactie op Soosh
Reactie op PimG
Reactie op Soosh
Hoi Pim, welkom hier en leuk dat je je hebt aangemeld. Hopelijk krijg je binnenkort meer duidelijkheid over je longen.

Bedankt. De longfunctietesten beginnen weer, ik mag 1 maart dus dat is fijn.

Oh dat is al binnenkort. Hopelijk heb je dan wat meer informatie en kan er een behandelplanopgesteld worden voor je.

Ik hoop het. Dank je.

Login of registreer om te reageren
24-02-2021 om 10:59 uur

Hoi

Ik heb astma in de vorm van hyperreaktiviteit op vanalles, kan zomaar weken goed gaan en opeens uit het niets niet. Vaak geprikkeld door een geur of weer.
Maar ook een vorm van verkeerd ademen waar ik heel goed op let, maar ook zomaar uit het niets opkomt in de vorm van paniek. Ik voel dan geen paniek, maar mijn manier van ademen lijkt er wel op.

Vreselijk die combi omdat je daardoor wel eens niet serieus genomen wordt als het wel de astma is. Enfin, hopelijk kun je snel de longfunctie blazen, maar een goede longfunctie betekent niet dat er niks is!!

Login of registreer om te reageren
25-02-2021 om 11:38 uur
Reactie op GF75

Hoi

Ik heb astma in de vorm van hyperreaktiviteit op vanalles, kan zomaar weken goed gaan en opeens uit het niets niet. Vaak geprikkeld door een geur of weer.
Maar ook een vorm van verkeerd ademen waar ik heel goed op let, maar ook zomaar uit het niets opkomt in de vorm van paniek. Ik voel dan geen paniek, maar mijn manier van ademen lijkt er wel op.

Vreselijk die combi omdat je daardoor wel eens niet serieus genomen wordt als het wel de astma is. Enfin, hopelijk kun je snel de longfunctie blazen, maar een goede longfunctie betekent niet dat er niks is!!

Dan ken je het inderdaad wel. Ja het had best wel wat ellende bespaart. Ik gebruik nu 3 weken Bunesonide en ik voel me echt veel beter. Dat lijkt me al een indicatie.

En goed wat je zegt van die longfunctietest, ik had het elders hier ook gelezen. Dan moet ik niet denken dat het niets is als daar niks uitkomt.

Login of registreer om te reageren
25-02-2021 om 11:52 uur

Ik had helaas een longarts waarvan ik moest stoppen met alle medicatie want er was niks volgens haar, behalve een hoop paniek. Ik werd totaal niet serieus genomen. Na 2 maanden moest ik van een collega gelijk weer beginnen met medicatie. Dus ligt er ook maar net aan wie je voor je hebt.

Login of registreer om te reageren
25-02-2021 om 15:57 uur
Reactie op GF75

Ik had helaas een longarts waarvan ik moest stoppen met alle medicatie want er was niks volgens haar, behalve een hoop paniek. Ik werd totaal niet serieus genomen. Na 2 maanden moest ik van een collega gelijk weer beginnen met medicatie. Dus ligt er ook maar net aan wie je voor je hebt.

Wat moet dat naar zijn. Ik kan me voorstellen dat er verschillen zijn maar van 'paniek om niks' naar direct beginnen is wel een verschil! Misschien dat sommige artsen dan toch teveel uitgaan van hun eigen beleving.

Ik heb net mijn huisarts gesproken omdat ik wilde informeren naar budesonide neusspray. Ik heb namelijk ook chronische rhinitis / sinusitis. Dat mag ik proberen. Maar belangrijker: omdat de bunesonide aersol zo goed werkt en ik al lang bekend ben met hooikoorts, is het voor haar duidelijk allergische astma.

De longfunctietest zou goed zijn om eventueel de medicatie aan te passen maar qua diagnose niets uitmaken. Ze verwacht ook dat ik goed of relatief goed blaas omdat de ontsteking simpelweg weg is en niet direct terugkomt als je die 12 uur voor de test met alles stopt.

Login of registreer om te reageren