Pijn bij inspanning

04-02-2021 om 17:27 uur

L.S.

Bij mij is longemfyseem vastgesteld en ik krijg geen medicatie. Ik heb voor het geval dat wel Ventolin gekregen. Dit gebruik ik bijna niet.
Het probleem is dat ik bij inspanning, naast kortademigheid, een erg veel scherpe pijn achter mijn borstbeen (in mijn longen?) ervaar. Het is erg moeilijk precies aan te geven. De pijn is wel de aanleiding om met de [kleine] activiteit te stoppen om het te laten zakken. Daarna lukt het dan wel weer. Kortademigheid is er wel maar is dat de oorzaak?
De buitentemperatuur is ook van invloed ik ervaar al snel pijn als de temperatuur terugloopt. Wind is sowieso een enorme trigger en tegen de wind in lopen is dan ook niet te doen.
De fysiotherapeut weet niet goed wat hiermee te doen.
Vraag is nu, is dit iets dat meer mensen ervaren? Is er iets aan te doen?
Nog een andere vraag is hoe om te gaan met de verschillende adviezen van fysiotherapeuten: een advies is vooral jezelf uit te dagen om stevig te sporten, terwijl de andere aangeeft vooral het rustig aan te doen en de pijn, mee te nemen, in je traject. Is het verstandig met longemfyseem: de uitdaging zoeken of rustig maar gestaag bezig zijn?
Kijk uit naar de reacties,
groet, Truke.

Login of registreer om te reageren
04-02-2021 om 17:33 uur

Heb je al geprobeerd of de pijn minder wordt met ventolin? Ik heb soms een hele heftige pijn die waarschijnlijk veroorzaakt wordt door vernauwing van mijn bronchi. Dan moet ik juist flink extra puffen.

Verder is het denk ik belangrijk om een fysio te hebben met kennis van zaken en waar je vertrouwen in hebt en je je goed bij voelt. Ik heb verschillende fysio's gehad maar nu heb ik er één waar ik me heel goed bij voel en waar ik ook mee kan overleggen wat ik zelf denk dat verstandig is of wat niet.

Login of registreer om te reageren
04-02-2021 om 18:22 uur

Je lijkt goed in kaart te hebben van welke prikkels je last hebt. Ik denk dan als eerste om bij die prikkels, liefst preventief, een luchtwegverwijder (bijv Ventolin) te nemen. Als dat geen effect heeft, kun je verder kijken.

Is jouw fysio een longfysio? Die kan voor jou de juiste uitdaging vinden met trainen terwijl je ondertussen rustig maar gestaag bezig bent.

Succes!

Login of registreer om te reageren
10-02-2021 om 09:05 uur

Goededag,
wat vervelend dat u die pijn ervaart. Ik zou inderdaad ook adviseren om te kijken of Ventolin wat ontspanning geeft. Ook is mijn advies om bij een longfysio te trainen en vooral in beweging te blijven. Opbouwen van spierkracht is essentieel. Inademen door een sjaal geeft vaak minder prikkels in de buitenlucht of wind.
En natuurlijk overleg met uw longarts, wat u hier verder zelf aan kunt doen of welke medicatie nog effectief kunnen zijn?
Sterkte, J de Zeeuw.

Login of registreer om te reageren