Covid, vaccin tegen covid en bloedverdunners

03-02-2021 om 15:12 uur

Hallo
In december ben ik ziek geweest, 2 dagen zwetend in bed gelegen, met neusverkoudheid. Nadat ik klachten vrij was mij laten testen, uitslag positief. Terwijl ik nog altijd geen klachten had die omschreven worden bij GGD.
Drie weken na de 1e corona test heb ik mij weer laten testen, ondanks dat ik geen klachten had.
Uitslag positief.
Nu nog altijd geen klachten die bij het covid virus horen, maar nu durf ik mij niet meer te laten testen. De angst dat het positief zou zijn, terwijl ik helemaal geen klachten heb.

Nu mijn vraag.
Is er ergens in een onderzoek al bewezen dat er negatieve bijwerkingen zijn tegen bloedverdunners die ik slik, tegen de longembolie van het vaccin covid19 ?

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
05-02-2021 om 11:24 uur

Zo zie je maar weer: Covid-19 kan zich op veel verschillende manieren manifesteren.
Ik zou me wel weer laten testen, al is het maar om straks weer de deur uit te kunnen. Maar goed, dat was de vraag niet.
Veel Covid-19 patiënten hebben een verhoogde kans op een thrombosebeen of longembolie. Dat zien we niet alleen bij patiënten die op de IC zijn opgenomen, maar ook op de verpleegafdeling. Daarom krijgen alle Covid-19 patiënten in het ziekenhuis bloedverdunners om dat te voorkomen. Bij ontslag uit het ziekenhuis kunnen die bloedverdunners meestal zonder problemen weer gestopt worden, tenzij zich inderdaad een thrombosebeen of longembolie heeft voorgedaan. Dan moet je er namelijk een aantal maanden mee doorgaan. Dat moet natuurlijk ook als die bloedverdunners om een andere reden zijn gestart, bijvoorbeeld voor een onregelmatige hartslag of bij een probleem met de bloedvaten.
De bloedverdunners hebben geen invloed op de beslissing om wel of niet te vaccineren. Of het zin heeft om ook mensen te vaccineren die al Covid-19 hebben gehad is weer een andere discussie. Op dit moment wordt daar geen rekeing mee gehouden. Beetje raar misschien want vaccins zijn schaars en wie al bewezen Covid-19 heeft gehad heeft ook al een zekere afweer opgebouwd.
Die bloedverdunners staan vaccineren niet in de weg. Je spuit in een spier, en bloedverdunners maken de kans op een kleine bloeduitstorting ter plaatse van de prik wat groter. In het algemeen levert dat geen grote problemen op. Kortom, lijkt me geen probleem.

Login of registreer om te reageren
07-02-2021 om 13:24 uur
Reactie op Longarts Geertjan Wesseling

Zo zie je maar weer: Covid-19 kan zich op veel verschillende manieren manifesteren.
Ik zou me wel weer laten testen, al is het maar om straks weer de deur uit te kunnen. Maar goed, dat was de vraag niet.
Veel Covid-19 patiënten hebben een verhoogde kans op een trombosebeen of longembolie. Dat zien we niet alleen bij patiënten die op de IC zijn opgenomen, maar ook op de verpleegafdeling. Daarom krijgen alle Covid-19 patiënten in het ziekenhuis bloedverdunners om dat te voorkomen. Bij ontslag uit het ziekenhuis kunnen die bloedverdunners meestal zonder problemen weer gestopt worden, tenzij zich inderdaad een trombosebeen of longembolie heeft voorgedaan. Dan moet je er namelijk een aantal maanden mee doorgaan. Dat moet natuurlijk ook als die bloedverdunners om een andere reden zijn gestart, bijvoorbeeld voor een onregelmatige hartslag of bij een probleem met de bloedvaten.
De bloedverdunners hebben geen invloed op de beslissing om wel of niet te vaccineren. Of het zin heeft om ook mensen te vaccineren die al Covid-19 hebben gehad is weer een andere discussie. Op dit moment wordt daar geen rekening mee gehouden. Beetje raar misschien want vaccins zijn schaars en wie al bewezen Covid-19 heeft gehad heeft ook al een zekere afweer opgebouwd.
Die bloedverdunners staan vaccineren niet in de weg. Je spuit in een spier, en bloedverdunners maken de kans op een kleine bloeduitstorting ter plaatse van de prik wat groter. In het algemeen levert dat geen grote problemen op. Kortom, lijkt me geen probleem.

Hallo

Dank voor uw reactie.

Middels uw antwoord bevestigd dit mijn vermoeden waar ik al enige tijd mee rond liep.

Volgens mijn behandelend longarts moet ik de bloederverdunners mijn hele leve lang blijven slikken, aangezien de kans bestaat op herhaling van longembolie.
Daar ik inderdaad een trombosebeen heb.

Maar u maakt ook een belangrijk punt op het testen, laat dit nu mijn grootste struikelblok zijn.
Dit struikelblok is eigenlijk groter dan ziek te worden van Covid19.
Zolang ik klachten vrij blijf en mijn beroep, vrachtautochauffeur, kan uitoefenen blijf in beweging.

Gr.

Login of registreer om te reageren