kriebel in keel, hoesten en andere klachten door stokharige hond??

03-02-2021 om 13:20 uur

hallo allemaal,

Ik heb al 31 jaar honden en 29 jaar heb ik nergens last van gehad.
Sinds ruim 2 jaar hebben wij een hond (volwassen gekregen) met een stokharige vacht die enorm verhaard en een voor mij penetrante lichaamsgeur heeft.
De honden die wij daarvoor hadden, hadden een ander soort vacht, verhaarden nauwelijks en hadden nauwelijks een lichaamsgeur.

De eerste weken dat wij de hond hadden en ik haar knuffelde kreeg ik een brandend gevoel in mijn neus.
Dit heb ik nu niet meer maar ik heb nu voortdurend een kriebel in mijn keel en bovenste luchtwegen, ik hoest veel, ik heb jeukende ogen en gehoorgangen.
Daar komt bij dat ik ook reageer op bakluchtjes, parfum en open haard.
In de zomermaanden had ik vorig jaar ook meer klachten dan in de wintermaanden, alleen deze winter heb ik ook behoorlijk veel klachten.
Ik heb allergietesten gehad (bloedonderzoek en vloeistof op armen) en daaruit is geen allergie naar voren gekomen.

Op advies van de allergoloog slik ik nu reeds 4 dagen Rupatadine, heb ik een neusspray (Mometasonfuroaat), indien nodig oogdruppels ( Benzalkoniumchloride ) en Ventolin.
Dit heeft tot nu toe weinig effect.

Half maart krijg ik een longfunctietest.

Mijn vraag is nu: Kan het zijn dat ik deze klachten heb gekregen van de stokharige hond die wij nu hebben?

Vriendelijke groet,
Herderin

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
04-02-2021 om 11:57 uur

beste
het geheel doet overprikkelbaarheid van de luchtwegen vermoeden. dat kan een allergische oorsprong hebben. dan zou dat allergie voor een hond kunnen zijn, maar een negatieve test pleit daar tegen. bij allergie voor harige dieren gaat het eigenlijk om allergie tegen deeltjes van huidschilfers, het precieze type haar draagt niet veel bij (we inhaleren natuurlijk geen haren). ik denk dat uw hond weinig invloed heeft op de klachten qua allergie. maar overprikkelbaarheid kan ook bestaan zonder allergische factor. een vacht (en wellicht de ene wat meer dan de andere) kan natuurlijk ook apsecifieke prikkels afgeven, of sommige hondenshampoo's kunnen wellicht prikkeling geven. los daarvan het is zaak tot een juiste medicatie keuze te komen. dit kan individueel verschillend zijn.

Login of registreer om te reageren