histamine intolerantie (voedsel)

01-02-2021 om 10:28 uur

Ik heb histamine intolerantie voor voedsel. Hebben andere leden hier ervaring mee? Klachten: duizeligheid, stemmingswisseling, extreme vermoeidheid en moeilijk op gewicht blijven. Ik schijn een slecht microbioom ontwikkeld te hebben door hoge dosis maagzuurremmers. Ik ben benieuwd of anderen zich hierin herkennen en tips hebben.

Login of registreer om te reageren
01-02-2021 om 19:56 uur

Er is bij mij histamine intolerantie vastgesteld, maar eigenlijk eet ik al redelijk histaminebeperkt en daarbij merk ik ook geen toename van klachten als ik een keer wel pinda’s of paprikachips eet bijvoorbeeld (hier zitten veel histaminevrijmakers in).

Tip: eet histaminebeperkt maar doe dit wel samen met een diëtiste, omdat je snel tekorten kan krijgen zeker als je nog andere allergieën en/of intoleranties hebt.
Online staan wel goede lijsten over waar veel histaminevrijmakers in zitten en dan kijken wat je kan beperken. In al het fruit wat ik mag en lekker vind zitten histaminevrijmakers maar weer niet zo heel erg veel, maar in bepaalde kleurstoffen, pinda’s, kruiden enzo weer juist heel veel. Vooral de sterke kruiden en specerijen schijnen veel histaminevrijmakers in te zitten.

Succes, het is even een gepuzzel maar zeker samen met een diëtiste moet het wel goed komen

Login of registreer om te reageren