Astma en werken met mondkap

29-01-2021 om 11:04 uur

Hallo,

Ik weet niet goed waar ik dit kan navragen/regelen, vandaar dat ik het hier in de groep vraag.

Ik heb astma bronchites, en ben werkzaam in de zorg, begeleider op de dagbesteding. Momenteel ziek thuis na corona, maar zou wel weer graag aan de slag willen. Ik heb daarvoor niet kunnen werken met mondkap, kreeg als alternatief een face mask aangeboden.

Maar zoals je leest.. ik heb corona gekregen... via werk. Twee weken daarvoor had ik een flinke astma aanval (twijfel of dit geen corona is geweest, maar er waren beduidend veel triggers om een aanval te krijgen, al heb ik nog nooit zo'n aanval gehad. Heb nooit zoveel triggers bij elkaar gehad.. denk aan sigarettenlucht, brandende oven, mega bos stuif bloemen gehad en het dragen van mondkap in de supermarkt (max 30min kan ik dit volhouden*).
Maar de medicijnen die ik toen kreeg werkten en er was een duidelijke verbetering, zonder enige terugval of verslechtering. 3 artsen gesproken die allemaal aangaven dat het astama was.)

De week er na gewoon weer aan het werk. Helaas 2 weken later koorts... dus een corona test gedaan. Deze was positief. Daarna verkoudheidsklachten gehad, vermoeidheid, koorts en zwaar hoofd. Na 10 dagen was dit over en ben ik klachten vrij verklaard.

Nu is mijn vraag: hoe kan ik mijn veiligheid zo ver waarborgen om op werk een nieuwe besmetting te voorkomen? IK weet dat dit niet 100 procent te dekken valt, maar wat zijn de mogelijkheden? Zoals gemerkt werkt een gezichtmasker dus niet goed genoeg op 1,5 m. Maar voor zover ik dit op internet kan lezen is dit het enige alternatief. Zijn er mensen met tips/ ervaringen, hoe wel te kunnen werken?

(* bij het dragen van een mondkap, zetten mijn slijmvliezen op, stroomt het snot uit mijn neus. Gaat mijn neus dus potdicht zitten en kan ik alleen nog maar door mijn mond ademhalen.)

Hopelijk kan ik iets met jullie tips

Login of registreer om te reageren
29-01-2021 om 23:38 uur

Met een niet-medisch mondkapje bescherm je vooral de ander en niet zo zeer jezelf. Is het een optie dat je op werk zoveel mogelijk afstand houdt of werkt met mensen om je heen die een mondkapje dragen? Desnoods met aangepast werk.

Login of registreer om te reageren
30-01-2021 om 00:05 uur

Ik sluit me bij Daantje aan, helaas zijn er wat dat betreft niet meer adviezen vrees ik. Succes

Login of registreer om te reageren
30-01-2021 om 18:47 uur

ik heb inmiddels het pff2 masker op mijn werk, hij sluit nog meer af maar ik vind hem prettiger. hij beschermd ook veel beter.
misschien is dat nog een optie om te proberen (volgens nu91 is de werkgever je verplicht dit te geven als je dit wilt ivm de veiligheid)

een andere veilige optie is er niet, ik denk dan ook aan vervangend werk.
sterkte!

Login of registreer om te reageren
03-02-2021 om 17:14 uur

Wat naar moet dit voor je zijn geweest! Op mijn werk draag ik een medisch mondkapje. En tot nu toe met goede handhygiëne inclusief steeds ontsmetten gaat het goed. Handhygiëne is erg belangrijk. Bij de eerste golf ben ik erg ziek geweest de dokter denkt een COVID opgelopen op mijn werk. Dat was nog voor alle maatregelen en testen van zorgmedewerkers.

Login of registreer om te reageren