vaccineren ja of nee?

19-01-2021 om 17:28 uur

Hallo lotgenoten,

Hoe denken jullie over vaccineren?
Mijn longarts zei zeker doen ook om andere te beschermen.
Ik zelf twijfel heel erg waarom? Omdat er niet zoveel bekend is hoe lang het werkt bv.
Graag jullie mening

Login of registreer om te reageren
19-01-2021 om 21:06 uur

Alle vaccins zijn nog zo nieuw en zijn/worden zo snel in de markt gezet dat het moeilijk is te voorspellen hoe lang ze bescherming blijven bieden. Maar het is wel duidelijk dat vaccineren de pandemie zover kan afzwakken dat, gewoon omdat het aantal besmette mensen zal dalen, je gaandeweg steeds minder risico zult lopen om besmet te raken. Ikzelf zal de vaccinatie absoluut nemen, ongeacht hoe lang of hoe kort ik dan immuun blijf. Ook al omdat de onderzoeken nog lopen en ik verwacht dat de vaccins gaandeweg steeds effectiever zullen worden. En wat eventuele risico's betreft: de bijwerking van niet vaccineren is dat je bijna 100% kans hebt om binnen afzienbare tijd besmet te raken. Omdat ik in de risicogroep val, is wel vaccineren voor mij de enige logische optie. En als ik zelf immuun ben dan beschermt mijn immuniteit ook anderen waar ik mee in contact kom. Corona is écht iets dat de mensheid letterlijk alleen samen kan bestrijden. Vaccineren doe je niet alleen voor jezelf maar ook voor je partner, je kinderen, je ouders, en zelfs voor je huisdier. Want ook katten en honden kunnen besmet raken.

Login of registreer om te reageren
20-01-2021 om 07:10 uur

Zoals Reuzenkakatoe laat ik mij ook zeker vaccineren. Ik ben zelf wat ongerust over nog onbekende langetermijnbijwerkingen (waarschijnlijk zijn er geen, maar het is natuurlijk een nieuw vaccin), maar wat is het alternatief? Niet vaccineren lijkt mij niet veiliger, tenzij je nog jaren contact vermijdt met anderen. En we weten allen hoe gevaarlijk corona zelf krijgen is. Ik ken jonge mensen zonder longziekte die een maand ziek geweest zijn en een half jaar later nog steeds sneller buiten adem zijn als ervoor. Dus ofwel wordt het 'survival of the fittest' en gaan we voor de natuurlijke weg ofwel moeten we massaal ons als maatschappij laten vaccineren. Aangezien heel wat niet-risicopersonen al ongeveer een jaar voor ons te beschermen hun sociaal leven op hold gezet hebben, zie ik mij laten vaccineren ook als een teken van respect naar hen toe en hoop ik door mij te laten vaccineren mee te werken aan een terugkeer naar het 'oude' normaal.

Login of registreer om te reageren
20-01-2021 om 07:56 uur

Dat je twijfelt kan ik me best indenken. Goed dat je dat bespreekbaar maakt.
Voor ieder vaccin geldt dat je het neemt voor jezelf en je omgeving.
Maar een nieuw vaccin is altijd even spannend. Terecht dat je twijfels hebt en goed dat je informatie vraagt.

De consequenties op echt lange termijn zijn, logisch, nog onbekend. Dat wordt wel onderzocht, maar daar heb je nu niks aan natuurlijk. Dat kan het een lastige beslissing maken, naast persoonlijke omstandigheden, zoals een kinderwens, de mensen waarvoor je de zorg hebt of je leeftijd.

Aan de andere kant even relativeren: van ieder nieuw medicijn (anders dan de merkloze varianten) zijn de lange termijn gevolgen onbekend. Die komen met minder tamtam op de markt. De (long)arts schrijft ze voor met tussen neus en lippen soms de mededeling dat het nieuw is. Dan twijfelen we zelden.
En, nog meer relativeren: als paracetamol volgens de huidige wetenschappelijke standaarden wordt onderzocht, zou het nooit op de markt komen. Zeker niet als zelfzorg.

Ik zet er nog wat links naar meer informatie bij. Misschien heb je het al gelezen, maar dat weet ik natuurlijk niet.

Website van het Lareb (bijwerkingencentrum):
https://www.lareb.nl/image-widget/bijwerkingen-coronavaccins

Website van Pfizer, met een link naar de bijsluiter:
https://www.pfizer.nl/product/comirnaty

Website van het CBG (College ter Beoordeling van Geneesmiddelen). In het grijze blokje staat een link naar de bijsluiter van Moderna:
https://www.geneesmiddeleninformatiebank.nl/ords/f?p=111:3::SEARCH:NO::…

Succes met je keuze!

Succes met je keuze!

Login of registreer om te reageren
20-01-2021 om 09:45 uur

Ik snap je ook wel, ik laat mij wel vaccineren want of bijwerkingen evt van een vaccin t.o.v. corona krijgen dan kies ik toch liever voor het vaccin en hoe meer mensen hoe eerder we uit de crisis kunnen,al zal dit allemaal nog even duren.
Zelf ben ik niet ongerust over het vaccin,maar heb wel dezelfde vraag,hoe lang beschermt het nu echt...dit is nog niet echt bekend, er is ooit eens gezegd :3 maanden??dan denk ik dus,de 1e mensen die dus gevaccineerd zijn zijn alweer vatbaarder en onbeschermd lang voordat iedereen gevaccineerd is....
Hoop dat ze vlug er achter komen hoelang het beschermd.
En wat mij irriteert is dat er vaccins klaar liggen maar de snelheid van vaccineren ontbreekt, sjonge jonge wat lopen wij achter in Nederland.
In Engeland wordt nu 24/7 gevaccineerd!! Dat is doordouwen,alles moet hier oeverloos bepraat en tot in den treure besproken worden...vermoeiend!
Gewoon door prikken totdat het op is en dan wachten op de volg lading,hoe meer hoe beter!

Login of registreer om te reageren
21-01-2021 om 10:34 uur

Ik snap je ook heel goed, ik ga mij ook laten prikken zodra het kan. Ik heb zelf astma, wat over het algemeen heel goed op de rit is. Echter heb ik wel een kind in de hoogrisicogroep. Ik laat mij dus voornamelijk prikken voor onder andere mijn kind, omdat hij simpelweg niet gevaccineerd wordt vanwege zijn leeftijd. Hij zit nu al sinds maart binnen, mag als zijn gezondheid het toe laat wel voetballen.
En het is inderdaad zorgwekkend hoe traag het allemaal gaat met vaccineren hier in Nederland. Laat ze inderdaad maar 24/7 die prikken gaan zetten.

Login of registreer om te reageren
18-03-2021 om 21:01 uur

Ik twijfel nog heel erg je weet inderdaad niet wat het op lange termijn gaat doen ,
Maar ben ook erg angstig om het te doen.

Login of registreer om te reageren
22-03-2021 om 10:30 uur

Ik ben COPD patiënt en Ik woon in een verzorgingshuis en wij zijn 3-maart allelmaal ingeënt met het
Moderna vaccine. Ik heb alleen een beetje stijfe arm gehad.

Login of registreer om te reageren
22-03-2021 om 13:06 uur

Fijn @liba59 , weinig last gehad dus, meer bescherming nu al en straks na prik 2 nog meer.

Ik had vorige week mijn 1e prik Astrazenica vaccin zullen krijgen maar zoals bekend lag dit 4 dagen stil, nu weer opgestart,weten ze meer?nee wel weten ze nu welk middel te geven bij evt trombose en andere bloedstolling verhalen, geen heparine maar een andere bloedverdunner.
Alsnog is niks zeker of dit te maken heeft met 't vaccin of op toeval berust.
Wat wel vreemd is, dat ook bij Pfizer in de testgroepen trombose e.a. naar voren kwam,zelfs 15 gevallen en bij Astrazenica 13 gevallen,in de testgroepen! Niet bij het vaccineren zoals nu gebeurt, raar dat er hier zo weinig over wordt geschreven,dit zou juist voor mensen die angst hebben voor Astrazenica een stukje angst kunnen weg nemen.of iets meer duidelijkheid geven.
Ik krijg nu as woensdag m'n 1e prik alsnog, ik neem hem zeker wel,lange vliegreizen, anticonceptiepil,roken en veel andere medicijnen hebben meer risico op trombose dan 1 op 1 miljoen zoals bij Astrazenica.
Met artsen overleggen heeft amper zin, zij geven hetzelfde antwoord dan de ggd of rivm, het antwoord luidt:u moet het zelf beslissen,het is een erg laag risico maar garanties geeft niemand,logisch ook, en vaccineren is beter dan corona oplopen.
Wanneer ik de oproep weiger,kom ik geheel achteraan en loop ik alsnog het risico Astrazenica te krijgen,net wat dan nog voorradig is,van Astrazenica is het meeste ingekocht en is het goedkoopst. Grote kans dus op alsnog Astrazenica.
Ik wil niet wachten, zodra in mei de versoepelingen komen lopen wij nog meer risico zonder vaccinatie, iedereen gaat dan weer los! Zodra er flink versoepeld wordt denk ik dat de remmen er volledig afgaan bij vrij veel mensen en dat zou betekenen dat ik in totale quarantaine zou moeten tot de laatste vaccinatie rondes.
Kortom,goed verhaal,lekker kort ook 😁 ik zeg:Jens de Astrazenica er maar in!!
Nog even een aanvulling, op veel vaccins geldt de bijwerking trombose,ook de vaccins voor reizen naar het buitenland en daar hoor je niemand over....
Succes allemaal met alle overwegingen!
Stay safe and keep smiling 🤩

Login of registreer om te reageren
22-03-2021 om 17:32 uur

@goudvisje
Wat je hierboven schrijft:
Kortom,goed verhaal,lekker kort ook 😁

Hahaha, kreeg een lachbui door deze opmerking. Kon ik goed gebruiken.
Dankjewel :-)
En dan ook nog een aanvulling geven. Geniaal! :-) :-)

Login of registreer om te reageren