pfizer vaccinatie en prednisolon

13-01-2021 om 10:47 uur

Omdat ik in de ouderenzorg werk krijg haal ik eind januari een pfizer injectie. Vooraf neem ik 30 mg prednisolon om een allergische reactie te voorkomen (preventief op advies van longarts en huisarts). Ik ben namelijk bekend met heftige allergische reacties/anafylactische shock bij griepspuit en andere medicatie.

Mijn vraag is of de prednisolon de werking van het vaccin tegengaat.
Volgens mijn allergoloog en longarts is het de vraag of de vaccinatie volledig gaat werken, maar niet vaccineren is geen optie. Op dit forum lees ik regelmatig dat de werking van een vaccin ook met prednisolon optimaal is.

Graag hoor ik u mening, alvast bedankt!

Login of registreer om te reageren
13-01-2021 om 11:31 uur

Je kan bloed laten prikken om te bepalen of je antistoffen aangemaakt hebt als je volledig gevaccineerd bent.

Vriendin van me had bij eerdere vaccinaties geen voldoende antistofrespons met prednison.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
15-01-2021 om 08:02 uur

Op de website van het RIVM staat er mogelijk een gereduceerde effectiviteit te verwachten is van het pfizer vaccin bij gebruik van immunosuppressiva, zoals prednison daar ook een van is. Maar eigenlijk weten we dat niet. Het is niet onderzocht in de studies over het vaccin. Vakgroep verenigingen verwijzen naar het RIVM. Als je mijn mening vraagt dan denk ik dat er een kans is dat het vaccin minder effectief is onder prednison maar ik weet het ook niet zeker. Ik denk dat het beleid van je longarts en allergoloog goed is, de beste optie gezien de omstandigheden.

Vriendelijke groet, Serge van Wolferen, longarts.

Login of registreer om te reageren
27-01-2021 om 13:30 uur

Hallo emsepems,

Waarom geen gewone anti-histamine?

Ik woon in het buitenland en hier krijgt iedereen die eerder een allergische reactie op medicijnen of vaccinaties heeft gehad standaard een tabletje anti-histamine, 1 uur voor de vaccinatie.

Login of registreer om te reageren
27-01-2021 om 19:24 uur
Reactie op AnnikaA

Hallo emsepems,

Waarom geen gewone anti-histamine?

Ik woon in het buitenland en hier krijgt iedereen die eerder een allergische reactie op medicijnen of vaccinaties heeft gehad standaard een tabletje anti-histamine, 1 uur voor de vaccinatie.

gewoon allergietabletje slik ik al dagelijks, 1-3 stuks.
mijn reactie is een anafylactische shock, dat kan dodelijk zijn. Vandaar een de prednisolon (en een half uur blijven na injectie)

Login of registreer om te reageren