Taitai met o.a. (en ik citeer letterlijk) “ernstig refractair eosinofiel astma”

22-12-2020 om 16:39 uur

Na 20 jaar in Taiwan gewoond te hebben, ben ik (68, vrouw) dit jaar op schrikkeldag teruggekeerd naar Nederland. Geen eenvoudige terugkeer overigens omdat het land na twee weken op slot ging.

Ik tob mijn hele leven al met allergieën en chronische sinusitis. De laatste drie decennia is daar astma bijgekomen. Allemaal kwalen die mijn opa en moeder ook hadden. Ik puf en slik al decennia dagelijks van alles en nog wat aan medicijnen.

Ik was pas 5 toen ik de eerste allergoloog ontmoette. Niet dat ik mij dat consult herinner, maar toeval wilde dat ik 20 jaar later en drie verhuizingen verder weer naar hem werd verwezen en hij uit de bak mijn kaart haalde met gegevens en pasfoto.

Dit jaar was ik er twee keer slecht aan toe. De eerste keer was tijdens de lockdown in het voorjaar en heb ik het weten te redden met de Prednisolon die ik op voorraad had. De tweede keer in juni werd ik na het meten van mijn zuurstofsaturatie onmiddellijk naar de spoedafdeling gestuurd door de huisarts.

Het mondde uit in een verblijf in het ziekenhuis. Uiteindelijk hebben alle onderzoeken en metingen geleid tot het voorschrijven van Nucala. Volgende week donderdag moet ik mijzelf de vijfde prik geven. Het resultaat is tot op heden verbluffend. Daar waar ik op goede dagen gewend was te leven met een zuurstofsaturatie van hooguit 93 à 95% is dat nu 97 à 99%. Zelfs op ‘slechte’ dagen kom ik niet meer onder de 96%. Een wonder ... en dat in dit moeilijke Covid-19 jaar.

Vandaag moest ik voor een longfunctie- en ‘eosinofielen-test’ in het ziekenhuis zijn. Hopelijk geven de uitslagen daarvan ook weer dat er voor mij een weg gevonden is die wat makkelijker te bewandelen is.

NB Taitai, mijn naam op dit forum, betekent vrouw in het Mandarijn Chinees.

Login of registreer om te reageren