vergoeding medicatie

21-12-2020 om 13:10 uur

Goedemiddag Allen,

Ik loop tegen het volgende probleem aan: mijn huidige zorgverzekeraar wil mijn medicatie, destijds voorgeschreven door mijn longarts) niet meer wil vergoeden.
IK ben vanaf mijn 6e jaar astma/hooikoorts patiƫnt, heb jaren bij de longarts gelopen tot zo'n 10 jaar terug. een nieuwe longarts schreef mij Seretide en Ventolin voor, waar ik het erg goed op doe.
Sta nu onder controle bij de huisarts voor jaarlijkse longfunctie testen. En dit blijft gelukkig erg stabiel, mede te danken aan de medicatie. Geen trillen en opgejaagd gevoel, geen ontstekingen...
Wil deze medicatie dan ook graag houden, betekend wel dat ik het zelf moet betalen. De zorgverzekeraar wil alleen een goedkope variant vergoeden.
Waar ik erg bang voor ben, gezien mijn verleden(loop al heel wat jaartjes mee) en heb het nodige geprobeerd zonder resultaat. maar met (ernstige) bijwerkingen.

Zijn er meer leden die hier tegen aan lopen?

vriendelijke groet,

Fjerke30

Login of registreer om te reageren
21-12-2020 om 16:32 uur

Ja, herkenbaar. De zorgverzekeraar voert een preferentiebeleid (kan meerder keren per jaar wijzigen) en heeft daarover afspraken met de apotheek.
Als het patent van een medicijn verlopen is, mogen andere fabrikanten het maken namaken. Dat middel is dan vaak goedkoper, maar kan wel andere hulpstoffen bevatten. Of dezelfde hulpstoffen in een iets andere samenstelling.

Je kunt je zorgverzekering en/of apotheek naar het beleid vragen, als je een preferent middel niet verdraagt: hoeveel preferente middelen moet je proberen voordat medische noodzaak vergoedt wordt?
Laat ook bij de apotheek goed vastleggen welke middelen van welke fabrikant je niet verdraagt.

Succes!

Login of registreer om te reageren
23-12-2020 om 19:21 uur
Reactie op Suus01

Ja, herkenbaar. De zorgverzekeraar voert een preferentiebeleid (kan meerder keren per jaar wijzigen) en heeft daarover afspraken met de apotheek.
Als het patent van een medicijn verlopen is, mogen andere fabrikanten het maken namaken. Dat middel is dan vaak goedkoper, maar kan wel andere hulpstoffen bevatten. Of dezelfde hulpstoffen in een iets andere samenstelling.

Je kunt je zorgverzekering en/of apotheek naar het beleid vragen, als je een preferent middel niet verdraagt: hoeveel preferente middelen moet je proberen voordat medische noodzaak vergoedt wordt?
Laat ook bij de apotheek goed vastleggen welke middelen van welke fabrikant je niet verdraagt.

Succes!

Mijn huisarts heeft bij de zorgverzekering aangegeven dat hij de voorkeur geeft aan dit medicijn, echter zonder succes....

Login of registreer om te reageren