Biologicals

20-12-2020 om 22:10 uur

Wat is jullie ervaring met biologicals. Verbetert het de kwaliteit van leven? Of heeft het voor jou geen effect?

Login of registreer om te reageren
20-12-2020 om 22:18 uur

Dit hangt helemaal af van je type astma en je lichaam, iedereen reageert verschillend en bij de een levert het een enorm verschil op en bij de ander wel verschil maar niet zo enorm en bij sommigen levert het niks op. Dit is vooraf niet te zeggen ook.

Ik ben nu 6 weken geleden begonnen en merk nog heel weinig, maar vanaf week 8 zou ik ook pas verbetering moeten merken en binnen 16 weken zou het echt aan moeten slaan.

Login of registreer om te reageren
11-08-2021 om 09:21 uur

Ik krijg Dupilumab (Dupixent) en vanaf de eerste prik is mijn astma geheel verdwenen. Naast de prikken puf ik nog 2x2 pufjes Foster. Afgezien van een gevoelige huid heb ik er verder geen last van en heb ik mijn 'oude' leven weer terug.

Login of registreer om te reageren
12-08-2021 om 11:23 uur

Interessant onderwerp,

Je hoort inderdaad verschillende verhalen, de één reageert er anders op dan de ander en in sommige gevallen kunnen de bijwerkingen stevig zijn, meestal niet van wat ik hoor tenminste.
Ik ken wel iemand wie Benralizumab gebruikt, bij hem werkt het echt goed.

@Nckiie , welke biological ben je mee begonnen?

@MiraNovember , wat goed dat je dankzij de biologicals weer je normaal kan leven, gefeliciteerd.

Ik mag ook beginnen met Omalizumab (Xolair), deze zou het beste bij mij passen i.v.m een verhoogde IgE.
Ik twijfel nog wel i.v.m de bijwerkingen en omdat het wel even kan duren voordat het werkt.

Login of registreer om te reageren
12-08-2021 om 13:39 uur

Ik heb ook de dupilumab, helaas niet zo’n goede respons als MiraNovember. Wel zijn mijn holtes een stuk rustiger! Dit jaar maar 2 a 3 abkuren gehad en hiervoor kon ik er iedere maand donder op zeggen.

Ik ken meerdere mensen die Xolair hebben gehad of hebben en die hebben goede ervaringen ermee en weinig tot geen bijwerkingen volgens mij.
Zelf heb ik qua bijwerkingen dat ik de dag erna vaak wat ziekjes ben en soms wat meer hoofdpijn de dag erna en daar houdt het bij op qua bijwerkingen.
Ik zou zelf het proberen, ze bieden niet snel biologicals aan vanwege de kosten en het moet dus wel overwogen zijn en je klachten ook erg genoeg en niet geschoten is altijd mis in mijn ogen. Het duurde bij mij 3 maanden voordat ik wat van de dupi begon te merken en het verschil is licht, maar toch voor mij zeker de moeite waard en tot nu toe voor de artsen ook

Login of registreer om te reageren
12-08-2021 om 15:02 uur

@Nckiie , bedankt voor je antwoord.

Gelukkig helpt de Dupilumab jou wel iets, dan is het iig de moeite waard.
Goed om te horen dat jij mensen kent die goede ervaringen hebben met Omalizumap (Xolair).

Als ik ga starten met de Omalizumap dan zal ik er een topic over maken.

Login of registreer om te reageren
12-08-2021 om 17:09 uur

Overleg alles met je artsen en qua bijwerkingen, paracetamol heeft ook veel bijwerkingen waar ik helaas nare van heb ondervonden. Maar overleg met je artsen en wellicht als je zoekt op xolair dat je nog meer tegenkomt aan ervaringen:) ik weet dat meer mensen hier op het forum het gebruiken of hebben gebruikt dus wellicht is er ook een specifiek topic over. Zet alle voor- en nadelen op een rijtje en kijk qua bijwerkingen ook hoe ernstig ze zijn en hoe vaak ze voorkomen. Xolair bestaat al een aardig aantal jaren dus er is veel informatie over beschikbaar gelukkig.

Succes met je overweging!

Login of registreer om te reageren
12-08-2021 om 20:38 uur

Ik gebruik al bijna tien jaar xolair inmiddels. Eerst jarenlang om de vier weken in het ziekenhuis maar nu sinds een jaar of twee spuit ik gelukkig zelf thuis. Ik had in het begin altijd een beetje grieperig gevoel en soms hoofdpijn na mijn injecties maar nu heb ik nergens meer last van. Mijn astma is er toen ik begon heel erg van opgeknapt en met name ook mijn longfunctie. Nu gaat het wisselend maar we zijn bang dat het zonder nog erger zou zijn.

Login of registreer om te reageren