Moeite met geluid maken/praten

19-12-2020 om 14:17 uur

Goedemiddag,
Mijn dochter heeft vanaf haar 5-de (nu 17 jaar) ernstig instabiel astma. De afgelopen jaren is haar astma redelijk onder controle. Waar zij al tijden extreem last van heeft is dat ze heel erg moeite heeft met geluid maken/praten. Dat je kracht moet zetten om geluid te maken. Dit belemmerd haar op school en frustreert haar enorm :( KNO arts heeft niks kunnen vinden. Ze heeft nu sinds kort Foster (ipv Atimos en Flixotode). Is dit herkenbaar en wat zou daar tegen te doen zijn?
Groeten van een wanhopige vader

Login of registreer om te reageren
19-12-2020 om 14:50 uur

Herkenbaar, als ik benauwd ben word ik hees en heb ik moeite om er geluid uit te krijgen waardoor ik ga hoesten wat soms een beetje helpt maar meestal niet.

Login of registreer om te reageren
19-12-2020 om 15:06 uur

Praten kost mij veel energie. Hoe vermoeider ik ben, hoe sneller ik hees ben.
Ik heb veel logopedie gehad, om op ademsteun te praten. Dat kost minder energie, en ik kan me in ieder geval verstaanbaar maken bij heesheid.
Overigens had ik met Foster heel veel last van heesheid.

Sterkte!

Login of registreer om te reageren
19-12-2020 om 21:05 uur

herkenbaar. ik ben altijd hees. in groot gezelschap echt erg vervelend want niemand hoort je.
bij benauwd zijn is het nog erger
logopedie heeft bij mij niets geholpen.

Login of registreer om te reageren
20-12-2020 om 07:42 uur

Ik herken het ook, is het een tip om eens naar een logopediste te gaan?
Die heeft vaak veel tips. Bij longrevalidatie is ook vaak een logopediste betrokken.

Sterkte

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
05-01-2021 om 12:21 uur

Beste Richardh,

problemen met de stem komen zeker vaker voor bij mensen met (ernstig) astma. Zoals opgemerkt wordt in de reacties komt heesheid vaak voor; dat is meestal een bijwerking van medicatie (ontstekingsremmers die geinhaleerd worden), maar dan zou je verwachten dat de KNO-arts daar tekenen van ziet als hij/zij kijkt. Deze klachten worden zoveel mogelijk voorkomen door na inname van de inhalatiemedicatie de mond goed te spoelen.
Wat ook vaak voorkomt is een (onbewust) verkeerd gebruik van de stem, waarbij de aansturing van de stembanden niet goed is. Dit is vaak wisselend aanwezig, en omdat het onbewust gebeurt ook heel lastig te veranderen. Een logopedist kan dan vaak goed ondersteunen. NB dit probleem is in principe wel zichtbaar als de KNO-arts kijkt, maar alleen op het moment dat er ook klachten zijn en je moet er specifiek naar kijken met de juiste instructies (kijken tijdens spreken of klachten bijvoorbeeld).

Ik denk dat het in ieder geval verstandig is om deze klacht met de eigen behandelend (kinder)(long)arts te bespreken.

Vragen die waarschijnlijk gesteld zullen worden:
- is de klacht altijd aanwezig of gaat het soms ook goed?
- is er heesheid, of is het stemgeluid normaal?

sterkte!

Login of registreer om te reageren