Saturatiewaarde te laag?

07-12-2020 om 09:19 uur

Beste deskundige(n). Ik ben een man van 54 en voor zover dat al te bepalen is ben ik gezond. Sinds enkele maanden heb ik een saturatiemeter en meer ik regelmatig mijn zuurstofgehalte. Ik heb gelezen dat die bij gezonde mensen tussen de 95 en 100 moet liggen. Ik ben er achter gekomen dat mijn waarden daar eigenlijk altijd wel tussen liggen maar eerder op 95 en 96% dan daar boven. Ik ben hiermee naar de huisarts geweest en die heeft mijn bloed laten onderzoeken en een longfoto laten maken. Alles bleek goed te zijn. Ik kreeg echter geen duidelijk antwoord op de vraag waarom mijn waarden niet hoger liggen en ben daar toch wel benieuwd naar. Ik rook en drink niet en sport gemiddeld 1 keer per week (boksen). Ik draag daarnaast een Fitbit in bed die ook de saturatie gedurende de nacht meet. Die waardes liggen bij mij gemiddeld tussen de 93 en 95%. Volgens de uitleg van Fitbit moet dit bij gezonde mensen boven de 90 % liggen. Ik heb geen klachten. De huisarts gaf aan dat ik me geen zorgen hoef te maken. Ik ben echter toch wel benieuwd hoe een deskundige deze waardes beoordeeld. Kunt u mij daar antwoord op geven?

Login of registreer om te reageren
07-12-2020 om 09:44 uur

Ik ben geen deskundige. Maar tijdens mijn revalidatie en tijdens longaanvallen waarbij soms de saturatie gemeten wordt, wordt dit aangehouden (in rust):
- 94% of hoger: prima
- 92%, 93%: opletten
- 91% of lager: afhankelijk van overige klachten, wordt actie ondernomen.
Sowieso is saturatie een momentopname. Dus een enkele meting zegt weinig.

Hopelijk kun je hier al iets mee?

Login of registreer om te reageren
07-12-2020 om 10:12 uur

Dank je voor je reactie Suus01. Dat stelt wel gerust maar ik ben met name benieuwd waar het verschil tussen een lage en hoge gezonde waarde in zit. Moet of kan ik die zelf omhoog krijgen. Of is het gewoon per persoon verschillend?

Login of registreer om te reageren
07-12-2020 om 10:34 uur
Reactie op Suus01

Ik ben geen deskundige. Maar tijdens mijn revalidatie en tijdens longaanvallen waarbij soms de saturatie gemeten wordt, wordt dit aangehouden (in rust):
- 94% of hoger: prima
- 92%, 93%: opletten
- 91% of lager: afhankelijk van overige klachten, wordt actie ondernomen.
Sowieso is saturatie een momentopname. Dus een enkele meting zegt weinig.

Hopelijk kun je hier al iets mee?

Dit zegt mijn fysio ook ;-)

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
08-12-2020 om 14:20 uur

Beste Marcel

Een saturatie van 95% of hoger is normaal. De variatie tussen 95 en 100% is mij niet bekend dat dit te maken kan hebben met ziekte. Saturatie kan wisselen, dit is afhankelijk van vele factoren. De meting zelf. Als je koude vingers hebt meet de saturatiemeter een lagere saturatie. De verhouding tussen ventilatie (ademhaling) en bloeddoorstroming in de longvaten. Als er bijvoorbeeld wat slijm in de luchtwegen zit en dat lucht tegenhoud kan dat voor iets lagere saturatie zorgen. Of bijvoorbeeld bij overgewicht is er buikvet dat de longen wat in elkaar drukt en voor een wat lagere saturatie zorgt. Maar ook omgevingsfactoren kunnen meespelen. Als je altijd schone lucht hebt ingeademd zal de saturatie beter zijn dan als je altijd in een gebied met luchtvervuiling hebt gewoond. Ik zou me er in ieder geval geen zorgen om maken.
Ook een saturatie in de nacht van 93-95% is normaal. Dan mag de saturatie iets lager zijn omdat je dan veel minder ademhaalt en oppervlakkiger ademt. Wat normaal is in je slaap omdat je dan ook veel minder zuurstof verbruikt.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts

Login of registreer om te reageren
08-12-2020 om 23:46 uur

Beste heer van Wolferen. Dank u voor uw geruststellende toelichting. Ik zal het dan ook verder accepteren zoal het is.

Login of registreer om te reageren