Saturatiewaarde te laag?

07-12-2020 om 09:19 uur

Beste deskundige(n). Ik ben een man van 54 en voor zover dat al te bepalen is ben ik gezond. Sinds enkele maanden heb ik een saturatiemeter en meer ik regelmatig mijn zuurstofgehalte. Ik heb gelezen dat die bij gezonde mensen tussen de 95 en 100 moet liggen. Ik ben er achter gekomen dat mijn waarden daar eigenlijk altijd wel tussen liggen maar eerder op 95 en 96% dan daar boven. Ik ben hiermee naar de huisarts geweest en die heeft mijn bloed laten onderzoeken en een longfoto laten maken. Alles bleek goed te zijn. Ik kreeg echter geen duidelijk antwoord op de vraag waarom mijn waarden niet hoger liggen en ben daar toch wel benieuwd naar. Ik rook en drink niet en sport gemiddeld 1 keer per week (boksen). Ik draag daarnaast een Fitbit in bed die ook de saturatie gedurende de nacht meet. Die waardes liggen bij mij gemiddeld tussen de 93 en 95%. Volgens de uitleg van Fitbit moet dit bij gezonde mensen boven de 90 % liggen. Ik heb geen klachten. De huisarts gaf aan dat ik me geen zorgen hoef te maken. Ik ben echter toch wel benieuwd hoe een deskundige deze waardes beoordeeld. Kunt u mij daar antwoord op geven?

Login of registreer om te reageren
07-12-2020 om 09:44 uur

Ik ben geen deskundige. Maar tijdens mijn revalidatie en tijdens longaanvallen waarbij soms de saturatie gemeten wordt, wordt dit aangehouden (in rust):
- 94% of hoger: prima
- 92%, 93%: opletten
- 91% of lager: afhankelijk van overige klachten, wordt actie ondernomen.
Sowieso is saturatie een momentopname. Dus een enkele meting zegt weinig.

Hopelijk kun je hier al iets mee?

Login of registreer om te reageren
07-12-2020 om 10:12 uur

Dank je voor je reactie Suus01. Dat stelt wel gerust maar ik ben met name benieuwd waar het verschil tussen een lage en hoge gezonde waarde in zit. Moet of kan ik die zelf omhoog krijgen. Of is het gewoon per persoon verschillend?

Login of registreer om te reageren
07-12-2020 om 10:34 uur
Reactie op Suus01