December 2020 - Laatste maand van een bijzonder jaar.

03-12-2020 om 08:09 uur

Laatste maand van een bijzonder jaar. In 2020 ziet oud en nieuw er heel anders uit dan normaal. Als mensen zich aan de regels houden wordt er geen vuurwerk afgestoken (voor veel longpatiƫnten een opluchting) en geen feestjes met veel vrienden en familie. Hoe kijken jullie terug op het afgelopen jaar? Heb je goede voornemens voor volgend jaar of mooie wensen. Wij wensen jullie, ondanks alle beperkingen, een fijne feestmaand.

Login of registreer om te reageren
06-12-2020 om 09:26 uur

Het afgelopen jaar heeft heel veel veranderd voor mij. Ik ben aan de zuurstof beland in rust 2l/m
en met lopen en inspanning 4l/m. wat mij toch echt tegen valt ondanks dat ik wist dat het er aan zat te komen.
de feestdagen blijven wij thuis . Morgen de arts bellen voor een kuurtje, de longen pruttelen weer aardig misschien voor de kerst weer wat opgeknapt.
Iedereen heel fijne feestdagen toegewenst van mijn .
Vr. Henk

Login of registreer om te reageren
20-12-2020 om 11:40 uur

Plannen voor voor volgend jaar, das wel heel erg lang. Plan wel de vakanties anders heb ik geen vrije dagen..
Verder houd me meestal maar aan een week, dat is al lang genoeg. Op zondag kijk ik wat ik de volgende week te doen heb en maak een planning van dingen die moeten en dingen die ik wil. Maak er een mooi geheel van met afwisselend actie en rust. Kom iedere dag tijd tekort want eigenlijk kan ik maar een halve dag actief zijn. Gelukkig zijn er veel dingen die rust brengen zoals lezen, creatief bezig zijn, muziek maken of luisteren en een middagdutje. Sociale contacten onderhouden daar moet ik echt op letten. Contact met de kinderen en kleinkinderen loopt goed, dan nog vrienden, familie en kennissen, die over het algemeen verder weg wonen, dat is lastiger. Vooral omdat hun huizen meestal niet op mij berekend zijn. Onverwachte geuren, huisdieren enz.
Voeding is ook een dingetje. Ik neem altijd iets te eten/snoepen mee, mensen vinden het vervelend dat ze mij weinig of niets aan kunnen bieden en zo is het gelijk opgelost.
Gelukkig is er de elektronische snelweg, die er voor zorgt dat je contact kunt onderhouden of gewoon iets sturen per post.
En voor volgend jaar natuurlijk weer therapie trouw en medicijntrouw om in een zo goed mogelijke conditie te blijven. Helaas ondanks mijn inzet de laatste weken van dit jaar niet gelukt. Maar met een heel nieuw jaar voor de boeg komen er vast nog vele mooie dagen en weken.

Aan iedereen fijne feestdagen en een goed 2021 gewenst.

Groetjes Spirit.

Login of registreer om te reageren