Huiduitslag door corticosteroïden?

25-11-2020 om 11:43 uur

Dag,

Ik ben al sinds kinds af aan bekend met astma, allergieën en exceem. Allemaal heel goed onder controle gehad de laatste jaren, tot een maand of drie/vier geleden.
Vanaf toen erg benauwd en onrustige huid rondom neus en mond.
Sinds een week of vier is de benauwdheid soms niet meer te doen en de uitslag op het gezicht wordt steeds erger.

In 2014 ben ik door ik door de mangel gehaald bij de allergoloog en gebruikte ik symbicort, welke goed werkte. Tijdens twee zwangerschappen en borstvoedingsperiodes die volgde mocht ik deze niet.

Nu sinds kort heb ik hem weer gekregen. Maar hij doet niet wat hij moet doen. Benauwdheid bleef en ik heb nu een ruime week prednison gekregen via (uiteindelijk in een weekend via de hap).
In eerste instantie leek dit iets te doen, de ergste benauwdheid verdween en de huid werd rustiger. Maar na een week gebruik kwam de uitslag terug. De ergste benauwdheid is wel weg maar ik vind gezien de dosis prednison die ik slik dat hij nog te veel aanwezig is.

Twee dagen geleden heb ik via de ha antibiotica gekregen omdat de uitslag dermatitis perioralis lijkt te zijn (ben ik het wel mee eens).

Dit alles kan evt veroorzaakt worden door her gebruik van corticosteroïden en ik heb zelf enorm het idee dat dit zo is.
Ik probeer zo min mogelijk te puffen maar kan niet zonder. En in prednison zit het dacht ik ook.

Ik heb nu een verwijzing voor de longarts en ga 7 dec weer naar de allergoloog. Maar alles duurt me te lang. Zit erg met de uitslag op mijn gezicht in de maag.

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die bekend zijn met huiduitslag veroorzaakt door corticosteroïden in een inhaltor. En zo ja, welke andere middelen/manieren er evt zijn dan om met de astma aan de slag te gaan.

Login of registreer om te reageren
25-11-2020 om 13:37 uur

Je schrijft dat de uitslag iets is van de laatste tijd, kan het zijn dat het te maken heeft met het dragen van een mondkapje?

Welk type inhalator gebruik je en als je een voorzetkamer gebruikt, gebruik je dan een mondstuk of een masker?

Login of registreer om te reageren
25-11-2020 om 17:06 uur

Ik gebruik nog vrijwel nergens een mondkapje, zolang het nog niet wettelijk verplicht is. Zal straks wel anders worden. Ik gebruik nu symbicort, zonder voorzetkamer. Die heb ik, om te proberen de prednison voor te zijn, wel gebruikt maar dit werkte niet beter dan de normale inhaltor. Ik spoel, gorgel én was mijn gezicht direct na puffen.

Login of registreer om te reageren
26-11-2020 om 10:17 uur

Wanneer je het zou hebben door corticosteroïden,zou je het denk ik juist meer krijgen door prednison,daar zit nog veel meer corticosteroïden in dan in een pufje.
Ik zou anders dit toch even overleggen al,misschien ligt het aan een ander middel uit de symbicort?omdat het wel rustiger werd door de prednison,dat zou dan vreemd zijn ivm ook cortico?
Sterkte!

Login of registreer om te reageren
27-11-2020 om 10:13 uur

Gedaan idd, dat overleg. Krijg nu foster, deze heeft corticosteroïden uit een andere groep dan de cort-puffen. Prednison ben ik mee gestopt en antibiotica lijkt ook wat aan te slaan nu. Hierna hopp gevestigd op allergoloog longarts.
Bedankt voor de reacties!

Login of registreer om te reageren
02-12-2020 om 12:43 uur

Hallo allen,
Ik heb eigenlijk dezlefde vraag. Ik gebruik nu ook een tijdje inhalatie medicijnen voor mijn Astma (Foster...). Ik heb het gevoel dat ik heel plaatselijk eczeem krijg onder mijn onderlip. Dit is zodanig vervelend dat ik hier slecht mee kan functioneren dus ik wil dit heel graag voorkomen (allerlei zalfjes al geprobeerd maar ben echt 10x aan het smeren op een dag en het verbetert niet). Denk echt dat het door de medicijnen komt. Weten jullie mogelijk of er andere inhalatiemedicijnen zijn waarbij dit niet optreedt? Ik heb niet het idee dat het spul echt op mijn huid beland (ik heb een voorzetkamer), maar wellicht wel in mijn mond en vanuit daar uitslag op lippen/onder de lip. Ben nu gestopt met de medicijnen maar dat is eigenlijk ook geen goede oplossing natuurlijk, maar lijkt een beetje kiezen tussen 2 kwaden. Ben een klein beetje wanhopig.. :)
Mvg,
Senna

Login of registreer om te reageren
02-12-2020 om 21:28 uur

Hi Senna,
Wat je zegt: stoppen met de medicatie is vaak geen oplossing want wanneer je de ontsteking in je luchtwegen niet onder controle hebt, zal dit ook blijven spelen vrees is. Bij mij is de ontsteking in mijn gezicht ook beginnen met kleine plekjes. Achteraf gezien al maanden geleden. Ik heb nu een antibiotica en deze lijkt aan te slaan. Het is de doxycycline, die aangeraden wordt bij dermatitis perioralis. Als je die laatste googled dan zal je snel zien of dit het type huiduitslag is wat je hebt.
Ik zelf ben nu opnieuw de molen in gegaan bij de longarts en allergoloog. Die laatste heb ik nog niet gesproken maar ik zal aandringen op onderzoek naar corticosteroïden. Succes!

Login of registreer om te reageren
02-12-2020 om 21:30 uur

Oh ps: je mond en keel spoelen én je gezicht wassen als je vermoedt uitslag te krijgen van de puf is heel belangrijk! En wanneer je een voorzetramen gebruikt die echt óp je gezicht zit dan zou ik in eerste instantie bij je huisarts of longarts gaan vragen om een andere, bijv één waar je alleen je mond omheen plaatst.

Login of registreer om te reageren