foster aerosol alweer verstopt. ?

13-11-2020 om 17:54 uur

Sinds februari ongeveer gebruik ik Foster aerosol 200/6 met voorzetkamer. Ik had hem gewoon in de badkamer liggen, gaf nooit problemen. De badkamer was in een ouder huis, volledig op de ruimte en met twee grote ramen waar 's ochtends vroeg de zon al naar binnen scheen (als die scheen natuurlijk:-)) Sinds eind augustus woon ik in een appartement, ook hier had ik de inhaler in de badkamer maar toen de teller op 40 stond deed hij het niet meer. Ik heb een nieuwe gevraagd bij de apotheek en op hun advies de inhaler in de slaapkamer gelegd. De slaapkamer is tot nu toe altijd zo rond de 19/20 graden. Nu afgelopen week stond de teller op ongeveer 80 en toen hield hij er al mee op. In de capsule zit volgens mij nog genoeg medicijn maar de inhaler zit blijkbaar verstopt. Vanmiddag ben ik naar de apotheek geweest om advies, ze hebben mij nieuwe foster meegegeven want losse inhalers zijn er niet. De apotheek gaat contact opnemen met de fabrikant om te vragen wat het probleem kan zijn.
Ik vind het vooral vervelend dat ik het vertrouwen in de inhaler zo een beetje kwijt raak. Na eigenlijk toch wel een aantal jaren aanmodderen met Flixotide en ventolin gaat het juist met Foster zo ontzettend goed. Ik gebruik amper nog ventolin, hooguit met een wat langere fietstocht.

Ik las hier op het forum al dat er meerdere mensen zijn die er problemen mee hebben of hebben gehad. Ik ga nu eerst uiteraard de nieuwe foster weer gebruiken maar het is zo lastig dat je op een gegeven moment steeds twijfelt of hij nu wel of niet werkt. Ik heb ondertussen op zijn minst al weer twee dagen geen, of veel minder foster binnen gekregen, heel vervelend.

Mochten jullie nog tips hebben dan hoor ik het graag.

Groet, Hiske

Login of registreer om te reageren
15-11-2020 om 20:44 uur

Mijn Foster 100/6 wilde zojuist ook niet meer 'puffen'. Verstopt, denk ik. Toen heb ik in en rondom de opening schoongeveegd met een schoon, dun doekje. Rare vraag misschien, maar heb je dat al geprobeerd? Bij mij doet hij het nu weer.

Login of registreer om te reageren
15-11-2020 om 21:31 uur

Je schrijft dat je de aerosol gebruikt. Foster heeft nog een ander device, de nexthaler. Misschien is dat een optie?

Verder geldt voor alle puffers, wat je nu ook doet, dat ze altijd in een droge ruimte bewaard moeten worden. Natte ruimtes maken dat een geneesmiddel kan gaan samenklonteren. Daardoor kun je bijvoorbeeld verstopping krijgen.

Zelf nooit problemen gehad met Foster aerosol. Wel met salbutamol aerosol van een bepaald merk. Na overstap op een ander merk geen last meer gehad. Gelukkig, want het schaadt je vertrouwen en het vergroot de kans op slechte therapietrouw.

Hopelijk gaat het vanaf nu goed met je Foster aerosol. Heel belangrijk, als je er zoveel baat bij hebt.

Login of registreer om te reageren
17-11-2020 om 12:15 uur

Ik gebruik nu bijna 3 jaar de foster aerosol 200/6 en heb slechts 1x een probleem gehad dat hij verstopt zat, nu heb ik hem altijd bij me en zit altijd in een afgesloten koffertje in mijn geval vanwege mijn vernevelaar, maar voorheen had ik een standaard tasje van de aerochamber.
Maak je ook wekelijks het tuutje schoon met een zakdoekje of droge doek om verstoppingen te voorkomen? En ik zou hem ook niet in de badkamer bewaren, aangezien dat een vochtige ruimte is dus de slaapkamer is inderdaad een goede verandering.

Zou het een optie zijn om hem in een kastje oid te leggen dat er ook echt geen zonlicht op kan schijnen, geen idee of dat nu wel kan hoor, maar dat zou nog een variabele kunnen zijn die invloed heeft. En zorg dat je altijd een reserve klaar hebt liggen dat scheelt ook al dat je een keer niet kan puffen stel deze verstopt weer

Login of registreer om te reageren
17-11-2020 om 21:04 uur

Dank voor jullie reacties. Ik heb afgelopen vrijdag meteen een nieuwe gekregen van de apotheek. Deze werkt prima. Ik heb het idee dat de vorige helemaal niet echt goed heeft gewerkt, in ieder geval minder. Ik dacht na twee fietstochtjes dat er iets aan mijn fiets mankeerde, fietsen ging af en toe zwaar. Zondag met harde wind 20km gefietst, wel met 1 puf ventolin maar ging prima en aan de fiets was niets aan veranderd.
Hoe dan ook, ik heb ook deze weer in de slaapkamer liggen, de hygrometer ernaast om de vochtigheid in de gaten te houden. Zon kan er niet bij.

Dat schoonmaken ga ik onthouden en verder hoop ik dat hij het nu blijft doen. Het eerste half jaar ging ook zonder problemen dus zou het nu toch ook moeten kunnen.

Login of registreer om te reageren
18-11-2020 om 11:12 uur

Ik herken je probleem ook. Ondanks het regelmatige schoonmaken, zit de mijne ook vaak vroegtijdig verstopt. Ik gebruik de 100/6. De ene keer kan ik m wel schoonmaken en doet ie het weer, de andere keer krijg ik m niet meer aan de praat.

Login of registreer om te reageren
05-01-2021 om 21:11 uur

Ondertussen zijn we januari maar op kerstavond hield mijn puffer (Foster 200/6 aerosol) bij de tellerstand van 30 er weer mee op. Schoongemaakt maar maakte voor mijn gevoel geen verschil. Gelukkig had ik één op voorraad en ik merk dan ook meteen duidelijk verschil. Maar ik wordt hier erg onzeker van, wanneer doet hij het nu wel en wanneer niet. Vanmorgen toch maar eens overleg gehad met de praktijkverpleegkundige en ik ga, als deze puffer ermee stopt over naar de Nexthaler. Begin maart heb ik met haar een afspraak op de praktijk (jaarlijkse controle) en dan kijken hoe het gaat.

Login of registreer om te reageren
05-01-2021 om 21:21 uur

@Hiske echt enorm vervelend, hopelijk helpt de nexthaler je net zo goed. Ik heb gelukkig sinds ik het gebruik nog maar 1x gehad en herken het probleem ook niet en voel mij erg gezegend daarmee. Des te vervelender vind ik het voor iedereen die het probleem wel heeft:(

Login of registreer om te reageren
06-01-2021 om 07:15 uur

Ik ken het probleem ook niet maar ik gebruik pas sinds kort weer de aerosol (vroeger wel lang gehad toen de nexthaler er nog niet was). Ik heb ook jaren naar tevredenheid de nexthaler gebruikt. Die vind ik ideaal. Hopelijk bevalt ie jou ook goed.

Login of registreer om te reageren
06-01-2021 om 16:31 uur

wat ontzettend vervelend hiske. ik gebruik al heel lang foster, en heb nog nooit dat hij verstopt is. ik heb er altijd een voorzetkamer tussen.
ik hoop van harte dat de nexthaler je goed gaat doen

Login of registreer om te reageren
08-01-2021 om 16:55 uur

Ik gebruik al jaren foster 200/6, 2x daags 2 puffs, bij mij heeft deze nog nooit verstopt gezeten. Ik bewaar hem in een toilettas met mijn andere puffers, beneden in de keuken. Mijn partner gebruikt de foster ook, zelfde hoeveelheid, en bij haar heeft de puffer wel al enkele keren verstopt gezeten. Maar zij bewaart hem in de badkamer... Zou het dan inderdaad met de bewaar condities te maken hebben?

Login of registreer om te reageren