Astma aanval van een week

29-10-2020 om 14:33 uur

Sinds vorige week heb ik opeens last van astma (10 jaar geleden ook vastgesteld maar dat stelde in mijn ogen niets voor). Ging zo goed dat ik jaren zonder pufjes en had haast ook geen allergie klachten meer.
Maar sinds vorige week is het mis.
Zaterdag bij hap geweest (natuurlijk was ik hoog verdacht van Corona) maar dat was het niet... hij gaf me de diagnose astma en kon weer gaan met pufje. Zondag weer gebeld omdat er geen verbetering was en er is nog een pufje erbij gedaan. Maandag nog steeds heel benauwd van alle astma aanval verschijnselen dus prednisolon erbij gekregen. Gisteren weer naar huisarts toen antibiotica en codaiene. Maar dit allemaal lijkt niet tot nauwelijks te werken. Mijn statutaire is trouwens wel goed. Iemand idee wanneer je verbetering merkt. Mijn energie is op, ben kapot met veel moeite doe ik paar dingen.. mijn hobby Diamond painting is al een opgave..
ik heb een dyson in huis maar geeft aan dat alle waarden in mijn huis zijn goed is.
Door mij hoestbuien zijn mijn ribben gaan opspelen waarvoor ik soms tramadol slik en paracetamol. Ik ben echt kapot, slaap slecht voel me echt depressief worden, machteloos.. constant op internet zoeken naar informatie...
maar ik weet niet meer wat ik moet doen...
Ben zo moe maar kan niet slapen. Zelfs lorazepam 2,5 heeft weinig invloed... sorry lieve mensen ben echt kapot..
Heeft iemand tips??
Alvast bedankt

Login of registreer om te reageren
29-10-2020 om 14:54 uur

Trouwens is het ook normaal dat je geheugen in de steek laat? Naar wc gaan net alsof je een berg beklimt...
Ik heb geen koorts maar gloei wel.. ik wil zoveel doen om afleiding te zoeken maar heb helemaal geen energie meer voor.. constant benauwd, hoestbuien waar ik soms moeilijk uitkom, praten gaat moeilijk. Drink wel voldoende maar eten gaat moeizaam. Krakende ademhaling. Pufjes dat ik 6 keer per dag gebruik geeft geen verbetering.. moet ik aan de bel trekken of nog een paar dagen geven?

Login of registreer om te reageren
29-10-2020 om 15:04 uur

Wat ellendig en uitputtend is dit, ik heb geen astma maar ernstig copd en astma, ook ik was en ben de laatste tijd zo uitgeput, dus verschil in ziekte maar wel dezelfde ellende, mijn fysio komt nu aan huis, kun je altijd vragen en doet veel aan ademhalingsoef. en ook ontspanningsoef.
Ook heb ik alles even uit mijn hoofd gezet wat moet, alleen wat rust geeft en ben ik wat sterker dan oefen ij wat op bed, luchtfietsen :) ed
Ook heb ik een warmtedekje, electrisch, gekocht op aanraden fysio, voor schouders en nek,alles staat onder spanning!
Ik zal andere klachten hebben dus niet alles vergelijkbaar maar de rust helpt wel.
Bij echte paniek mag ik ook een oxazepam maar neem 't weinig.
Voor de hoestbuien kan 't soms helpen om een sjawl om je ribben te knopen geeft wat tegendruk minder pijn of een kussen er tegen aan.
Ik zit ook vaak aan eettafel met hoog kussen op tafel en hang daar over heen, helpt bij ademen en ontspannen.
Hoop dat je iets hebt aan m'n tips, en fysio eens thuis laten komen is echt prettig, vooral bij uitputting!
Sterkte hoor, valt niet mee!! 😘

Login of registreer om te reageren
29-10-2020 om 15:19 uur

'morgen naar de huisarts en eventueel hetgeen wat je hier schrijft mee nemen.
vraag uitleg hoe dit kan, waarom je welke medicatie krijgt, hoe lang het gaat duren voordat je effect hebt.
en vertel dat je slaapmiddelen en stevige pijnstillers slikt'.
dat zou ik doen.

Het is namelijk een verhaal wat heel veel vragen oproept, zoals: hoe is t met t hart, is er bloedonderzoek gedaan, waarom werkt de medicatie (nog) niet.....

zoeken op internet helpt jammer genoeg niet, gebruik de energie die je hebt maar voor iets leukers als een film, een boek, of lekker muziek luisteren ;-)

heel veel sterkte!

Login of registreer om te reageren
29-10-2020 om 15:30 uur

Hoi Moniek, klinkt erg vervelend.

Ik zou ook zodra het kan de huisarts bellen en vragen of je dan naar een longarts mag.

Ik vraag me af waarom je niet kan slapen? Omdat het ademen niet goed gaat?
Slapen speelt een hele grote rol bij hoe je je voelt en als je heel slecht slaapt dan lijkt het net alsof
de pufjes nauwelijks wat doen, zo moe ben je dan, althans dat heb ik.
Tijdens het slapen adem ik ook niet goed...maar ik slaap wel gewoon 8-9 uur meestal maar word toch erg moe wakker.

Wat voor pufjes krijg je? Er zijn namelijk verschillende soorten, ik zou vragen of je Foster Nexthaler mag proberen maar goed dat moet uiteraard de huisarts of longarts gaan bepalen of dat wijs is.

Als je zo moe bent is het normaal dat je niet scherp bent, je voelt je net een zombie.

Sterkte

Login of registreer om te reageren
29-10-2020 om 15:56 uur

Wat vervelend, dat je je zo ziek voelt.
In een paar dagen tijd krijg je veel medicatie. Weet je inderdaad waar alles voor is? Neem je je medicatie op het juiste moment en op de juiste manier in? Op basis waarvan denk je dat het wel of niet helpt?
Dat je slecht slaapt als je je zo voelt, lijkt mij wel logisch. Je kunt je hoofdeinde wat verhogen, dat kan wat minder (gevoel van) benauwdheid geven. Muziekje of podcast aan en hopen dat je toch wat indommelt, misschien helpt zoiets?
Een longaanval kost veel energie, dus voor mij klinkt het logisch dat naar de wc gaan ook veel energie kost.
Heel rustig aan doen, neem je rust op bank of bed.
Als je medicatie niet helpt, dan lijkt het me inderdaad ook verstandig om morgen je huisarts nog eens te bellen. Een tip is dan ook vragen bij welke signalen het verstandig is contact op te nemen met de huisartsenpost.

Beterschap!

Login of registreer om te reageren
29-10-2020 om 18:30 uur

Ik had je 2e bericht niet gelezen, was ik al met m'n reactie bezig :) zeker even overleggen voor 't weekend met je huisarts, das beter dan naar de hap moeten! Nu duurt 't wel ff voordat medicijnen werken, zeker de ab heb je pas sinds gisteren maar see pred en pufjes moeten wel iets aan verbetering geven inmiddels dus overleg altijd goed! Sterkte nogmaals

Login of registreer om te reageren
29-10-2020 om 22:28 uur

Morgen word er sowieso gebeld.
10 jaar geleden zei de longarts dat ik een longontsteking had ook bij onderzoek astma en copd... vond het raar door weinig klachten.
Nu denk ik sterk aan copd

Login of registreer om te reageren
14-11-2020 om 11:03 uur

Hoi,
Ik vind dit herkenbaar, wat naar voor jou zeg!
Ik weet dat de prednison ook kan zorgen voor een te alert gevoel wat slapen moeilijk kan maken. Dat haal je in als de aanval weer tot rust komt. Herstel duurt daarom veel langer dan de klacht op zich. En altijd contact met huisarts houden of het niet een longontsteking is geworden( krakende ademhaling..) ook het rondtollen van gedachten, geheugen dat faalt en opzoeken wat er toch kan zijn allemaal, klinkt heel bekend. Ik vind het ook moeilijk mij erbij neer te keggen dat ik er zo last van moet hebben terwijl dat vaak niet zo aanwezig is.
Ik heb onlangs meer inzicht gekregen in het fenomeen paniek en angst bij astma. Omdat je hele lijf op scherp staat, kan je niet ontspannen, wat de aanval verder in stand kan houden. Je alarm systeem staat aan continue dus helder nadenken wordt moeilijk , dat is een fysisch gegeven.
Ik ben nu ook op zoek naar hulp om meer te leren hoe ik met zo een aanval om kan gaan behalve de hulp die de huisarts medicamenteus geeft. Ik heb het advies om consult longfysiotherapie te regelen.
Afleiding in de vorm van films kijken, docu,s enzo dat helpt kij wel om meer verlichting te ervaren en soms val ik dan in een heerlijk dutje:)

Login of registreer om te reageren
24-01-2021 om 09:18 uur

Ben niet bekend met diamond painting maar wel met schilderen op nummer. Heb het veel gedaan afgelopen weken en heb dus ook een astma aanval gehad. Nu aan de prednison en extra puffer. Bedacht me gisterenavond of het misschien wel aan de verf lag. Werk je met lijm ? Misschien dat dat een reactie kan veroorzaken.

Login of registreer om te reageren