Heeft overgewicht nou echt zoveel invloed?

26-10-2020 om 08:35 uur

Dat vraag ik me dus echt af. Ik loop al maanden te kwakkelen. Ging het in juli eindelijk 4 weken goed, moest ik stoppen met de Alvesco, want zo vond de longarts, mijn longfunctie testen waren goed, niks aan de hand, ik kon zeggen wat ik wilde, maar ik moest stoppen. En vooral afvallen, want dat was waarschijnlijk het probleem. Nu na ruim 2 maanden en gesproken te hebben met een andere arts die wel degelijk bronchiale hyperreaktiviteit constateerde ( door de telefoon ) moest ik gelijk weer beginnen. Ze ging op min verhaal af. Heb voornamelijk last bij regen en vocht na bv douchen.

Dus nu maar wachten totdat het weer fors aanslaat, vorige keer duurde dat een week of 5. Maaaaaaaar ik moest vooral ook afvallen.

Ik kan op zich die logica volgen en ben sinds begin juli ook bij een dietiste en ben ook al het gewicht van 5 kg kwijt, een hele zak aardappelen denk ik dan đŸ˜‚

Maar jaren terug was ik veel minder dan nu een had ik ook last van mijn astma. Hoe zit dat dan?

Login of registreer om te reageren
26-10-2020 om 10:46 uur

Ik heb copd en astma, ook hier geldt een gezond gewicht is het beste, te licht is zeker ook niet goed ivm een beetje reserves bij ziekte maar te zwaar moet je alleen maar mee zeulen.
Alleen is het niet zo dat wanneer je een gezond gewicht hebt geen last meer hebt van astma, astma is een longziekte, een gezond gewicht helpt mee om de klachten te kunnen verminderen evt
Sterkte!

Login of registreer om te reageren
26-10-2020 om 11:44 uur

Ja iedere kg is een kg minder meeslepen, maar zou dat echt ook kortademigheid veroorzaken, dat is wat ze maar blijven zeggen. Minder gewicht is minder benauwd, alsof het alleen daar aan ligt.

Login of registreer om te reageren
26-10-2020 om 12:13 uur
Reactie op GF75

Ja iedere kg is een kg minder meeslepen, maar zou dat echt ook kortademigheid veroorzaken, dat is wat ze maar blijven zeggen. Minder gewicht is minder benauwd, alsof het alleen daar aan ligt.

Nee lijkt mij niet ,het helpt zeker mee en vooral bij veel overgewicht kun je het echt benauwder hebben hierdoor maar er zijn natuurlijk genoeg slanke mensen met toch veel benauwdsklachten bij astma of copd.
Het is meer 1 van de dingen die mee spelen maar niet het enige, alleen ken ik ook mensen die hebben geen longziekte , geen astma of id en zijn erg zwaar en hierdoor ervaren ze ook benauwdheid, dan kun je wel bedenken waar het aan ligt.
Denk wel dat het klopt dat overgewicht, vooral wanneer je veel overgewicht hebt, benauwdheid veroorzaakt, net wat je schrijft bij die 5 kg , je zeult een zak aardappelen minder mee....
Knap dat je er al 5 kg vanaf hebt! Begin is er en heel goed van je!

Login of registreer om te reageren
26-10-2020 om 13:08 uur

Er zijn hele onderzoeken gedaan over overgewicht (obesitas met name) en astma. Er lijkt soms astma te zijn wat ontstaan is door overgewicht dus het heeft wel degelijk invloed. Echter kan het ook los staan van elkaar en is het niet heel simpel. In het franciscus gasthuis en vlietland zijn hier onderzoeken naar gedaan weet ik.
Het is dus ook geheel afhankelijk van waardoor je astma is ontstaan en of het ook echt astma is. Astma is ook een ziekte die heel complex is en niet eens op 1 gen ligt. Dus ja gewicht kan een grote rol spelen, maar het hoeft dus ook totaal niet.

Dus zoek uit met jouw longarts wat jouw triggers zijn en welke medicatie bij jou goed helpt dat is belangrijk. Hoe stabieler je astma hoe makkelijker het is om conditie op te bouwen en te trainen en dus af te vallen bijvoorbeeld. Het kan dus ook een vicieuze cirkel worden

Login of registreer om te reageren
26-10-2020 om 13:29 uur

Dankjewel goudvisje. Nog 3 of 4 zakken aardappelen te gaan đŸ™ˆ

Ja ik heb obesitas, bmi van 34.9, maar er wordt aan gewerkt.
Na mijn ziek zijn kon ik nog geen 200 stappen lopen, nu zit ik op 7000 per dag. Mijn longarts vindt het allemaal niet zo spectaculair en heeft me terug gestuurd naar de longverpleegkundige. Zij zegt blijven afvallen, blijf in beweging en je gaat je steeds beter voelen. De Alvesco heeft me goed gedaan eerder dit jaar. Hopelijk gaat dat nu ook zo zijn en slaat het snel aan.

Het is een cirkel van vanalles inderdaad. Donderdag naar kno voor een celonbehandeling te bespreken en diezelfde avond bij ciro in Horn een slaaponderzoek. Want slecht slapen en een benauwde dag staat garant voor slecht eten en weinig beweging.

Weet jij of er documentatie zijn over die onderzoeken?

Login of registreer om te reageren
26-10-2020 om 13:57 uur

Heb het gevonden op internet.

Login of registreer om te reageren
26-10-2020 om 14:19 uur

ja, overgewicht is slecht
naast dat je meer kilo's mee moet meenemen en je dat extra energie kost, is het ook zo dat je immuunsysteem minder goed werkt, dus meer luchtweginfecties
zo is t mij verteld

Login of registreer om te reageren
26-10-2020 om 14:52 uur

Ja is ook zo zeker ook voor 't immuunsysteem is 't beter, dat zie je nu ook veel bij covid, veel mensen hebben overgewicht

Ik kan 't mij wel voorstellen dat het rot overkomt wanneer ze steeds over 't overgewicht beginnen, maar de meeste hebben 't goed met je voor.
Ik herken 't een beetje als ex roker, al 15 jaren ervanaf of meer gelukkig, maar ik bedoel bij elk medisch probleem begonnen ze over roken, soms irriteerde dat, al wist ik donders goed dat ze gelijk hadden.
Overgewicht is ook zoiets, ook leefstijl wijziging, komt dan soms wat wrevelig binnen, ook al weet je 't zelf al lang dat 't helpt.
Want je merkt 't nu met die zak aardappelen minder al :) vind 't enorm goed want het is een hele strijd wanneer je obesitas hebt, zoek vooral veel hulp hierin en je weet dat je't kan, dat zie je met die 5 kg..
Daarnaast moeten ze je astma natuurlijk wel serieus blijven nemen, dat werd bij mij wel gedaan, alleen konden ze weinig toevoegen wanneer ik bleef roken, logisch ook! Zoiets zal 't misschien ook bij jou zijn, arts moet jou helpen maar jij moet jezelf ook helpen door af te vallen.
Echt super knap dat je goed bezig bent!! Bij elke 5 kilo of zelfs bij 3 kilo klein cadeautje, boek of bloemetje voor jezelf kopen đŸ˜˜
Succes!!

Login of registreer om te reageren
26-10-2020 om 15:55 uur

Ja serieus genomen voel ik me helaas niet door de artsen. Door de corona veel telefonisch. En de een zegt niks aan de hand behalve overgewicht, de ander zegt nav een telefoon gesprek bronchiale hyperreaktiviteit, maar dat over als de puffer weer genomen wordt, maar u hebt ook overgewicht. Ja denk ik dan dat weet ik nu wel.

Maar goed, ik gaat goed, langzaam maar prima, ik loop elke dag en mijn doel is 80 kg voor nu, en hopelijk merk ik dan snel verschil in de hoeveelheid lucht.

Login of registreer om te reageren
26-10-2020 om 21:30 uur

Obese astma is een apart fenotype dat een stuk minder / nauwelijks gevoelig is voor corticosteroĂ¯den. Dus ook voor de behandeling van je astma kan afvallen wel degelijk van belang zijn. Juist geen prednison, dan kom je in een cirkel terecht van overgewicht-astmaklachten-prednison(weinig effectief)- meer overgewicht (bijwerking)-meer astmaklachten. Door af te vallen en meer te gaan bewegen krijg je juist meer astmacontrole.

Nu zeg ik niet dat jij dit type astma hebt, maar het zou de moeite kunnen zijn om dit in gedachten te houden.

Login of registreer om te reageren