Zuurstofsaturatie COPD

11-10-2020 om 07:05 uur

Hallo ik ben een vrouw van 62 jaar en al jaren bekend met mijn COPD. III
Nu ben ik heel benieuwd of er iemand op mijn vraag antwoord weet.
In het ziekenhuis de longartsen / longverpleegkundige weten ook het antwoord niet.
Ook de Fysio waar ik was voor longrevalidatie niet.
Nu intern opgenomen voor 7 weken voor longrevalidatie en hier weten ze het ook niet.

Mijn saturatie is in rust 97 / 98
Als ik mij hevig inspan met stukje lopen en dan heel benauwd ben, blijft de saturatie toch nog op 95 / 96.

Terwijl hier ook weer mijn lotgenoten na de inspanning helemaal zakken naar 90 en sommige nog veel lager.

Waar zou dit aan liggen dat het bij mij altijd goed blijft de saturatie hoe benauwd ik ook ben.

Wie heeft hier een antwoord op.
Alvast bedankt
gr Sonja.

Login of registreer om te reageren
11-10-2020 om 08:13 uur

Hier geen COPD. Maar wel bekend met wat jij schrijft aan saturatie.
Waar het aan ligt weet ik niet.

Misschien weet de Adviesslijn wel waaraan het ligt. Ben benieuwd.

Login of registreer om te reageren
11-10-2020 om 09:20 uur

Ik heb ook copd, ook ik heb een tijd gehad dat mijn saturatie goed bleef, ook na inspanning, nu inmiddels niet meer en gebruik ook zuurstof nu.
Het kan aan meerdere dingen liggen:je basisconditie is misschien goed nog, vaak loopt dit hard terug na exarcebaties.
En je gaswisseling kan goed zijn, heeft ook te maken of kan te maken hebben met de diffusie van je longen.
Blijft dit allemaal ok dan vaak ook je saturatie.
Alleen maar fijner, al zegt het niksover benauwd zijn, je kunt het erg benauwd hebben terwijl je saturatie goed blijft.
Sterkte en succes

Login of registreer om te reageren
11-10-2020 om 11:30 uur

goedemiddag dank voor de antwoord mail. wie weet komen er nog meer antwoorden die mij helpen op de vraag. groetjes sonja.

Login of registreer om te reageren
11-10-2020 om 11:31 uur
Reactie op Suus01

Hier geen COPD. Maar wel bekend met wat jij schrijft aan saturatie.
Waar het aan ligt weet ik niet.

Misschien weet de Adviesslijn wel waaraan het ligt. Ben benieuwd.

dank je wel, waar kan ik de advieslijn bereiken? gr sonja.

Login of registreer om te reageren
11-10-2020 om 11:38 uur

@sonjavaneijk
Je vraag staat al onder het topic 'Vraag de Longfonds Advieslijn'. Je hebt ze dus al bereikt. Alleen nog wachten op een antwoord, dat volgt meestal binnen een paar dagen.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
14-10-2020 om 10:40 uur

Deze casus illustreert mooi dat kortademigheid en zuurstofgebrek twee heel verschillende dingen zijn.
Je kunt heel kortademig zijn met een normaal of zelf heel hoog zuurstofgehalte. Denk maar eens aan hyperventileren of aan topsporters. Die zijn na een grote inspanning wel kortademig (hijgen) maar hebben dan geen zuurstoftekort. Hooguit hebben ze verzuurde spieren maar dat is iets heel anders.
Omgekeerd kun je ook een lage saturatie of een lage zuurstofspanning in het bloed hebben terwijl je op dat moment niet kortademig bent. Dat geldt bijvoorbeeld voor sommige COPD-patiënten die in rust een laag zuurstofgehalte kunnen hebben maar op dat moment niet kortademig zijn.
Bij Sonja zijn er dus klachten van kortademigheid terwijl het zuurstofgehalte in orde is. Dat is natuurlijk ook eigenlijk vooral goed nieuws. Dat lijkt er namelijk op te wijzen dat de gaswisseling in de longen goed is, ook tijdens de inspanning. Blijkbaar kan er dan toch nog voldoende zuurstof worden opgenomen. Dan is de kortademigheid vooral het gevolg van het feit dat je er harder voor moet werken, bijvoorbeeld omdat de luchtwegen vernauwd zijn.
Bij andere COPD-patiënten kan de gaswisseling wel gestoord zijn, zodanig dat het zuurstofgehalte daalt, misschien zelfs al in rust.
Onze ademhaling is een ingewikkeld samenspel van luchtstroom in luchtwegen (bronchiën), luchtverversing en gaswisseling in longblaasjes en bloedvaatjes in de longen, het hart wat het allemaal moet rondpompen, de ademhalingsspieren die voor de ventilatie moeten zorgen en regelcentra in het zenuwstelsel die ervoor moeten zorgen dat een aantal vitale functies zich aanpassen aan veranderende omstandigheden zoals inspanning.
Bottom-line: kortademigheid is nu eenmaal iets heel anders dan zuurstoftekort, al worden die vaak door elkaar gehaald.

Login of registreer om te reageren
14-10-2020 om 16:31 uur

Wow ik ben zo blij met dit antwoord, ook al had ik de vraag niet zelf gesteld.
Vorig jaar had ik een exacerbatie (astma) maar omdat mijn saturatie prima was, deed de huisarts niets. Ik kon echter niet liggen, was erg moe, kreeg blauwe lippen bij inspanning en was ernstig kortademig. Ik ademde 30x per minuut. Het was alsof er een zeer strakke riem om mijn longen heen zat waardoor ik maar een kwart van mijn longen kon gebruiken.
Doordat mijn saturatie oke was, dachten ze dat het wel meeviel met mijn benauwdheid.
Hierdoor uiteindelijk een trauma aan overgehouden omdat dit weken aan bleef houden en ik telkens door huisarts naar huis werd gestuurd en zodra ik ging liggen, bang was dat ik dood zou gaan.
Toen verwezen naar longarts. Ventolin bleek niet te werken. Nu nog steeds daar in behandeling.
En onlangs ook een EMDR behandeling gestart voor dit.

Login of registreer om te reageren
15-10-2020 om 07:45 uur

Goedemorgen Geertjan Wesseling.
Vriendelijk bedankt voor deze uitleg, nu is het mij duidelijker.

groetjes Sonja van der Poort

Login of registreer om te reageren