Spirometrie. uitslagen

08-10-2020 om 09:56 uur

Hallo ik heb een vraag, ik heb de uitslagen van mijn spirometrie, zittend en liggend gedaan.

Mef25 : zittend 0.94 liggend 0.56 -40 %chg
Erv : zittend 0.86 liggend 0.20 -76 %chg

Fif 50 : 6.47 liggend 5.31 -18% chg
De arts zei alleen dat ik liggend een halve liter lucht minder heb. Wat is normaal?
Dit zijn alleen de meest afwijkende waarden, die ik zie
Kan iemand mij dit uitleggen, ik heb waarschijnlijk een middenrif verlamming.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
18-10-2020 om 10:41 uur

dag emma
een verlamming van het middenrif zorgt voor afname van longfuctiewaarden vooral in liggende houding. het middenrif moet dan maximaal de buikinhoud wegdrukken bij iedere inademing; dan kijken we bij longfunctieverschillen zittend en liggend vooral naar een afname van de vitale capaciteit, en wat minder naar de eensecondewaarde. die staat hietr niet bij. vaak kunnen mensen met een middenrifverlamming ook niet goed platliggen omdat ze kortademig worden. een halve liter of meer verschil is wel suggestief voor een verlamming die met echo ook goed kan worden aangetoond. meestal wachten we geruime tijd af voor we aan een ingrijpende behandeling beginnen. de zenuw naar het middenrif kan zich tot een a anderhalf jaar na het begin alsnog spontaan herstellen, afhankelijk van d eoorzaak natuurlijk.

Login of registreer om te reageren
19-10-2020 om 09:42 uur

Hallo dr willems. De één secondewaarde zie ik niet.heb wel grafieken,maar ik kan hier volgens mij geen foto plaatsen.?
Ik heb twee maanden geleden een aanval neuralgische amyotrofie gehad en dmv een emg werd gezien dat ook de serratus anterior aangedaan was. Ook daardoor een scapula alata.
Sindsdien ben ik zeer kortademig en vooral in de nacht is dit erger waardoor ik steeds wakker schrik.

Login of registreer om te reageren